Svedda 0 Postad 5 Juni , 2005 Får inte in impellern i pumphuset. Den gamla hade svängda blad vilket de säkert får efter ett tag. Men på den nya är bladen raka, är det bara att böja till dessa så att jag får plats med impellern i pumphuset? Vad händer om en packning är dålig i pumphuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 5 Juni , 2005 Ja du måste böja bladen för att de ska få plats. Om en packning är dålig så kommer det att läcka vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
capa 0 Postad 5 Juni , 2005 Helt rätt att böja vingarna på impellern. Kolla vilket håll den snurrar, snurra därefter på impellern så böjer vingarna sig. Smörj in impellern med glyserin eller syta fri vasselin (vit). Ett bra och enkelt sätt att få in den är att ta två långa skruvar och växel dra i locket med dessa skruvar. Så brukar jag göra och det har alltid fungerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 Juni , 2005 Hej! Gör som tidigare inlägg föreslagit. Men bruka inget våld. Böj bara de blad som sitter vid kammen och skyv, med fett in impellern/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedda 0 Postad 6 Juni , 2005 Det med impellern har jag klart för mig nu, tack men jag funderar fortfarande över packningen i pumphuset. Det är självklart att det läcker vatten men vart läcker det ut nånstans. Packningen är den som sitter under aluminiumbiten som sitter i pumphuset, har bara bytt den övre eftersom jag inte såg den undre först. Kan det läcka ut till drivaxeln så den skär ihop eller så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 6 Juni , 2005 Är packningarna dåliga i pumphuset så kommer det läcka in i riggen och det det kommer blanda sig med oljan. Det finns ingen större risk att den kommer skära direkt då oljan inte helt tappar smörjförmågan då det kommer vatten i. däremot är det stor risk för korrison under längre perioder med vatten i oljan. så när du ändå har isär så byt packningarna med.Bara för att vara på säkra sidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser