Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Daniel_K

VDO kontrollpanel

Rekommendera Poster

Jag har nyss köpt en Tresfjord Nova från -86. På panelen finns denna, ser ut som att den är till ett gammalt ankarspel. Min fundering, som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med, är om den har någon ytterligare funktion? Tänker på det lilla vredet med pil på. Någon variant av autopilot kanske ? Hittade en fluxgategivare i ett stuvfack.

VDO.jpg.9adebf5c1291e09f7d1af8d55515cf20.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även den vänstra av dessa, som jag inte fattat ännu vad den är. Verkar höra ihop med kompassen i alla fall.

VDO2.png.b445ca6c04a201dc68a002eef74eef2f.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlar man "VDO ADIS 360 ELECTRONIC COMPASS" så får man bingo! :)
Söksvaren ger bl.a. denna sajt vars bilder överensstämmer gott med dina ovan.

Skum pryl ändå, i ditt första foto ser ju endast den förmodade ankarspelskontrollen ut att ha riktiga tangenter.
    De nio rutorna ovanför ser ut kunna ha tangenterna 1-9 i nåt annat utförande? Kanske en samlingsdisplay där tidigare ägaren inte köpte tillvalet roderautomat? Fråga mig mig inte varför eftersom förutsättningarna tycks ha funnits, kanske fanns en annan displayenhet där roderautomaten styrdes?

Fråga: Går det "lilla vredet med pil på" faktiskt att rotera?
(Möjligen är det bara en utsmyckad gummitätning som visar hur det skulle sett ut om förre ägaren valt detta som tillval?)

Kul med arkeologi, lite märkligt dock att 1980-talets elektronik närmast liknar dinosaurie-forskning vad gäller kvarlämnade nutida spår. Nå, modellbeteckningen "vdo adis 360" tycks öppna för vidare googlingar så forumtråden kan komma igång?  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade något liknande på min Fjord, men ligger i källaren nu. 

Tror den översta är en som varnar om ankaret draggar. 

Sen är det väl en fluxgatekompass där vredet är för att ställa felvisning. 

Har bara gissningar så jag kan mycket väl ha fel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag hittade lite om instrumenten efter googling, dock inget om kontrollpanelen.

4 timmar sedan skrev Thomas-1:

Fråga: Går det "lilla vredet med pil på" faktiskt att rotera?

Ja, det går. Har dock inte testat att trycka på eventuella "1-9 knapparna" för att känna om de känns som switchar.

58 minuter sedan skrev Slowrider:

Sen är det väl en fluxgatekompass där vredet är för att ställa felvisning

Stämmer, det hittade jag så småningom mha google.

4 timmar sedan skrev Thomas-1:

Kul med arkeologi,

Japp, det är faktiskt lite roligt att reda ut vad allt går till, och snygga till det hela. Jag har ytterligare två ankarspelskontroller, varav bara en används. Dessutom ett vred som bara aktiverar en summer i nuläget, typ "The machine that goes ping"..

Får nog dissekera VDO-panelen i vinter och försöka klura ut vad det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Thomas-1:

Skum pryl ändå, i ditt första foto ser ju endast den förmodade ankarspelskontrollen ut att ha riktiga tangenter.

Det är ingen ankarspelskontroll utan helt enkelt en fjärrkontroll till ekolodet med ankarvakt.

Det bör finnas ett instrument som det till vänster i bilden. Ganska finurligt ekolod på sin tid.

Hette Modis 120.

Modis 120 ekolod.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, den har jag ju också, ja. Djupet har visats lite sporadiskt på den,  så det återstår att se om jag kan justera känsligheten eller om det är glapp eller annat fel någonstans. 

Tack alla för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...