Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
lawea

Vinterkonservera sötvattenkyld 4.3EFI

Rekommendera Poster

Tänkte att vi behöver en konserveringstråd till... 🙂

 

Jag äger en båt med sötvattenkyld Mercruiser 4.3 EFI sedan några år. Jag har hittills kört glykolblandning i drevsäck som förvisso fungerat bra även om det är kladdigt och meckigt. Det här året läste jag instruktionsboken noga. Där läser jag att man tar ur dräneringspluggarna i limporna och den i bränslekylaren (totalt 3 st pluggar). Sedan lossar man väggarna på värmeväxlaren. Med drevet i full in-läge så är man klar! Inget kladd med glykolblandning alltså och klart på nolltid. Bränslekylaren är absolut lägsta punkten i systemet dit slangen från växlarens babordsida går. Slangen från växlarens styrbordsida går till avgaslimpan och töms via den dräneringspluggen.

 

Är det så här enkelt? Jag känner mig förvisso rätt säker på att det är torrt i sjövattensystemet nu, men vill bara dubbelkolla här. Dessutom kanske det är fler än mig som kör med glykol i onödan i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog så, men glykolen rostskyddar metallytor också. Står limpor etc etc med glykolvatten så kommer inget syre åt för att sätta fart på rosten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte bara kylsystemet som behöver skyddas under vintern. Åtminstone på insprutningsmotorer bör man skydda bränslesystemet genom att köra motorn med konserveringsbränsle, som består av 98-oktanig bensin, 10% tvåtaktsolja, och bränslestabilisator.

Man ska nog köra motorn med glykolblandning för att frost och rostskydda sjövattenkylda detaljer. I vissa båtar kommer man inte åt att tappa av allt sjövatten. Det finns ju till exempel en oljekylare till servostyrningen som man kan råka missa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att köra in 2-T olja i mpi motorer kom det väl en servicebulletin på att inte göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter!

 

Mängden glykolvatten i limporna är ganska begränsad. Det är nog en större invändig yta som står torr oavsett metod. Oljekylaren för servot sitter högt och rinner torr när man öppnar dräneringspluggen vid bränslekylaren. Bränslesystemet är en annan femma. Det har fått den behandling som manualen föreskriver + en dos foggingoil innan stopp.

 

Fler synpunkter? Det bör ju funka att följa manualen, men jag blir ju lite osäker när det alltid pratas om att det ska köras med glykol. Vi håller till i Ö-vikstrakten, så det är snällt vatten vi utsätter den för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev gusvo085:

Det där med att köra in 2-T olja i mpi motorer kom det väl en servicebulletin på att inte göra?

 

Det här är en EFI och i manualen står det att man ska hälla ut "lite" bensin ur filtret och pytsa i 6 cl 2-taktsolja. Sedan styper man bränsletillförseln och kör motorn tills den dör (och strax innan det sker tycker jag att man kan passa på och spruta i fogging-olja).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör konserveringsbränsle från en snurretank som jag kopplar till motorn. Anledningen är att jag gör ett antal konserveringar varje år, och vet inte vad som finns i båtarnas tankar. Om det till exempel finns vatten, eller om kunden har hällt i bränslestabilisator i tanken. 98- oktan innehåller mindre etanol, och drar därför till sig mindre vatten än 95- oktan. Därför använder jag 98-oktan, och blandar i stabilisator och olja. Då vet jag att bränslesystemet är skyddat över vintern. Att hälla olja i insuget, så att motorn börjar ryka innan man stänger av, är nog också bra, men i servicemeddelandet från Volvo Penta stod att man inte ska göra det. Det stod att insprutarna kan ta skada. Jag förstår inte hur. Förmodligen är det bara svammel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara återrapportera att dräneringen av motorn gick bra. Inga frostsprängningar i vinter (ligger strax söder om Örnsköldsvik så vi har ordentligt med minusgrader). Allt har funkat fint. Körde igenom ordentligt med färskvatten från vattenslangen innan jag tömde sjövattendelen. Nu har jag en drevsäck som kommer bli oanvänd....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...