Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
davidoneo

Får inte loss B20 motor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kämpat en stund nu med att försöka lossa min B20 från båten men kommer ingen vart. Jag har tagit bort drevet (100-drev) och tagit bort dom 6 bultarna som satt där med låsningen runt men får inte bort ringen som sitter med gummipackning runt den del av motorn som sticker ut bakom båten. Det sitter helt enkelt som berget och har även vinchat lite i motorn men vinchen lyfter hela båten utan minsta rörelse där bak.

Har jag missat något eller är det någon som har tips på hur man kan få loss eländet utan att göra sönder det...

 

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde samma problem på våren. 

 

Jag fick loss ringen med att slå ringen med en bult och hammare så att den börjar snurra runt. .Ringen har passliga gropar man kan slå i. Spruta en massa WD40

 

Capture2.JPG.18b02dd6f4c4ab4d16f62909def69ef4.JPG

 

Sen gjorde jag m12 gängor i ringen  och drog ut ringen med m12 bultar.

 

Capture3.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev WestS:

Hadde samma problem på våren. 

 

Jag fick loss ringen med att slå ringen med en bult och hammare så att den börjar snurra runt. .Ringen har passliga gropar man kan slå i. Spruta en massa WD40

 

Capture2.JPG.18b02dd6f4c4ab4d16f62909def69ef4.JPG

 

Sen gjorde jag m12 gängor i ringen  och drog ut ringen med m12 bultar.

 

Capture3.JPG

 

Ah tack. Bara att kämpa på med andra ord... Den sista bilden var ju riktigt smart så den ska jag försöka apa efter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på klämringen, ser du tre gängade hål. Där är det tänkt att man ska dra i skruvar och tvinga av ringen. Det är inte alltid det går, så ibland måste man spräcka ringen. Man borrar ett antal hål radiellt, och spräcker ringen med en huggmejsel. Jag monterar alltid låsbrickorna så att de täcker de gängade hålen, så att inget kan krypa in och växa där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rollen:

Om du tittar på klämringen, ser du tre gängade hål. Där är det tänkt att man ska dra i skruvar och tvinga av ringen. Det är inte alltid det går, så ibland måste man spräcka ringen. Man borrar ett antal hål radiellt, och spräcker ringen med en huggmejsel. Jag monterar alltid låsbrickorna så att de täcker de gängade hålen, så att inget kan krypa in och växa där.

Yes listade också ut det. Har fått ut den ca 5mm så jag är hoppfull. Men just nu är det plywooden som inte pallar trycket. Får se om jag kan hitta något som är starkare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska plywooden vara till? Skruvarna skruvas in i de gängade hålen och trycker mot primäraxelkåpan, så att klämringen trycks ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rollen:

Vad ska plywooden vara till? Skruvarna skruvas in i de gängade hålen och trycker mot primäraxelkåpan, så att klämringen trycks ut.

Nä det kan man ju då undra... Jag gjorde en lösning enligt bilden ovan men isåfall är det ju bara att skruva på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rollen:

Vad ska plywooden vara till? Skruvarna skruvas in i de gängade hålen och trycker mot primäraxelkåpan, så att klämringen trycks ut.

Ja kom int pä att tänka på detta😅 plywooden fungerade som avdragare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen iallafall för nu när jag kom hem efter jobbet tog jag bort plywooden och började skruva in bultarna och den rör på sig nu relativt enkelt. Har inte just nu tid att lyfta ur motorn idag men det kommer att bli senare i veckan.

 

Anledningen till att motorn ska ur är att när jag köpte båten så hade den stått i ett par år (Priset var makalöst bra så jag chansade) men tyvärr så hade toppen rostat hål i insuget på 2ans cylinder så den tog in vatten och jag fick ett såkallat hydrolock då det ganska snabbt fyllde cylindern med vatten. Som tur var så hände detta inte under drift utan det upptäcktes när jag skulle starta den så den fick inte bom stopp under drift.

Tätade läckan för att iallafall kunna använda båten under sommaren men vid premiärturen så började den läcka in vatten i oljan och bolma vit rök efter 1timmas körning så toppen har troligtvis mer skador än bara insuget (Bytte till ny topplockspackning när jag lagat toppen). Blir till att byta ut toppen och samtidigt tänkte jag se över hela motorn och renovera båten över vintern så att den går att använda problemfritt hela nästa säsong. Båten är en Crescent 53 dc från -68-

Är mitt första båtprojekt det här efter att ha skruvat enheldel med gamla traktorer så det kan hända att det kommer ett par frågor...

crescent.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är smartare att köpa en B20 på skroten och renovera den och även flytta över marindelarna.

Bla Kamaxeln om det nu sitter en P-kam i din befintliga maskin.

En B20 kostar inte många tusenlappar idag. Bil-toppen marin konverterar man ganska enkelt.

Nya ringar, lager, ny oljepump. Honing av cylinderloppen. Behöver inte kosta så många kronor, om man gör jobbet själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎08 vid 20:52 skrev Gelis:

Tror det är smartare att köpa en B20 på skroten och renovera den och även flytta över marindelarna.

Bla Kamaxeln om det nu sitter en P-kam i din befintliga maskin.

En B20 kostar inte många tusenlappar idag. Bil-toppen marin konverterar man ganska enkelt.

Nya ringar, lager, ny oljepump. Honing av cylinderloppen. Behöver inte kosta så många kronor, om man gör jobbet själv.

Det kan hända att det blir så men just nu tror jag inte det ska behövas. Blocket såg bra ut och trots allt så låter den bra och går bra, under premiärturen efter det att jag haft problemen med motorn så gjorde båten 27knop med 4 vuxna i. Enda problemet just nu är somsagt att den tar in vatten i oljan och ryker lite vitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...