bhemac 2 859 Postad 10 Oktober , 2018 2018-10-05 vid 12:56 skrev BboatB: Jag personligen har funderat på att köpa aisboj att ha som nödfalls ais om man skulle råka ut för dimma, lite mer sjö etc Ingen dum tanke! Kollade lite, en Matsutec HAB-120S hamnar på ca 2000kr. Egentligen avsedd för att markera fiskenät mm men man lägger själv in MMSI mm så den kommer att synas som ett fartyg. Den har även en SOS-knapp, hur nu det fungerar. Inbyggt, laddningsbart batteri som håller 240 tim om man ställer den på att sända var 3:e minut. Ett billigt alternativ till en "riktig" transponder som man använda när sikten är dålig eller när man ska passera hårt trafikerade områden. Naturligtvis väldigt bra i en nödsituation. Ingen som är sugen på att köpa och utvärdera? -- En bekant "tappade" jollen två gånger i somras, han behöver definitivt en sådan här. Ska bearbeta honom! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KG__ 10 Postad 10 Oktober , 2018 Farleder respekterar jag och håller mig borta från, men tekniknissar i småbåtar som stirrar sig blinda på sina instrument har jag inte mycket för. De får respektera att det finns massor av båtar utan AIS/RADAR/VHF och acceptera det, samt använda synen likt oss andra. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 10 Oktober , 2018 (redigerade) Hittade en artikel i tidningen Atlantica 1999-01 där man gjorde ett test med olika radarreflektorer och i topp kom Firdell P-175 (600x240mm, 2200kr) följt av en plastpåse alu-burkar (300x350mm). Redigerad 10 Oktober , 2018 av per_62 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 11 Oktober , 2018 10 timmar sedan skrev KG__: Farleder respekterar jag och håller mig borta från, men tekniknissar i småbåtar som stirrar sig blinda på sina instrument har jag inte mycket för. De får respektera att det finns massor av båtar utan AIS/RADAR/VHF och acceptera det, samt använda synen likt oss andra. Är det ett vanligt problem att folk med AIS, Plotter och radar inte tittar ut menar du? Har själv AIS och tycker det är kanon, särskilt när man skall korsa en farled och det ligger lastfartyg på rad, då är det ett jättebra verktyg för att se CPA och att kunna anpassa kurs och fart i tid för att undvika att hamna för nära. Även lastfartygen ser mig och ser att jag anpassar mig i god tid. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 11 Oktober , 2018 Härligt att man fokuserar mest på olika typer av system för att upptäcka andra - ofta mindre farkoster. Det handlar ju i första hand om sjövett. Är det dåligt väder och man MÅSTE åka så håller man sig så nära sin högra sida man kan, speciellt i farleder så större fartyg med större djupgående kan få det utrymme dom behöver. En mindre segelbåt kan hålla sig ganska nära land, en kanotist kan hålla sig i strandkanten. Om man är ute och fladdrar mitt i eller på fel sida i farleder så brister man i sitt omdöme och saknar sjövett. Det finns inga system (Radar, AIS, värmekamera, mörkerkamera eller annat) som kan hjälpa ett dåligt omdöme - speciellt inte hos någon annan. Har flera gånger varit med om folk som studsat runt i 20-25 knop i dimma utan radar och snackat på VHF och letat efter sina polare. Jag har radar, följde drullen, flera gånger var han nära oss - så nära att det kändes obehagligt, han vinkade glatt och körde vidare, helt oförståendes. Vad hjälper det om jag hade haft all sköns manicker - han hade fortfarande dåligt omdöme. Jag tycker att manicker och hjälpmedel är riktigt kul, men det ersätter inte ett taskigt omdöme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Oktober , 2018 48 minuter sedan skrev RikardE: men det ersätter inte ett taskigt omdöme. I andra sammanhang jobbar man med system för eliminera misstag som begås av "den mänskliga faktorn". Det finns hopp! Tråden är bra, den visar hur svårt det kan vara att se "småbåtar". Åker mn bara båt under två månader och dessutom bara dagtid längs land är problemen små. Har man en längre säsong, lite längre turer och kanske passerar trafikintensiva områden, ja då är hjälpmedlen till stor nytta. Framförallt ger det möjlighet att utnyttja båten mera. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser