coppertail 285 Postad 7 Oktober , 2018 KBV har FLIR. Vet inte om de hittat någonting med den faktiskt. Inte på någon av de mörkerövningar vi deltagit i alla fall. Det är mycket som stör i skärgården sommartid. Vi har en handhållen mörkerkikare. Helt värdelös. Så det är nog än sålänge bättre att synas än att hoppas på att andra ska se. Men framtiden kommer säkert ge Raol rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 7 Oktober , 2018 Min poäng var, som jag redan förtydligat en gång men uppenbarligen för döva öron (eller blinda ögon), att ett sånt system ger möjlighet att se vad ett närliggande radareko är, även när sikten är katastrofalt dålig. Även en extremt bra fartygsradar har ändå en riktigt låg upplösning, så de allra flesta saker som flyter blir bara en liten "blobb" på skärmen. Undantaget större fartyg eller mindre föremål som är väldigt, väldigt nära. Men jag är en sensornörd. Jag anser att man inte kan ha för många. Hade jag själv haft en lämplig båt och snuskigt mycket pengar hade båten haft tiotals olika sensorer! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 7 Oktober , 2018 Och min poäng var att dessa system tyvärr inte fungerar så bra som man kan få intryck av från diverse reklambilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 7 Oktober , 2018 Så kan det förstås vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 8 Oktober , 2018 2018-10-06 vid 08:46 skrev raol: Kanske borde fartyg över en viss storlek ha en värmekamera, t ex på en mast, med möjlighet att rotera fritt. Rätt typ av sån kamera kan utan problem se genom tjock dimma som om den inte finns, och lätt kunna visa om det där radarekot är en svan, en kanotist eller bara ett sjömärke. Det skulle ge möjlighet att få ett bra visuellt komplement till radar vid dimma eller i mörker. Vill man göra det riktigt bra skulle man kunna låta radarn skicka ut positionsvärden som kameran tar emot, och sen automatiskt riktar in sig mot den markerade positionen på radarn. Då blir det väldigt enkelt att snabbt ta reda på vad som döljer sig bakom "blobben" på radarn. Den här verkar smart! http://www.ciel-et-marine.com/pages/page_1pag.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 8 Oktober , 2018 2018-10-06 vid 06:00 skrev Mackey: Det är ju både ren självbevarelsedrift och sunt förnuft att utgå ifrån att man inte syns. Det är också ren självbevarelsedrift att göra vad man kan för att synas, särskilt i dålig sikt/mörker. En radarreflektor hjälper till och har man ingen kan man göra en av 3-4 stycken lagom tillknycklade öl- eller läskburkar. Om man seglar så kan man lysa i seglet med en ficklampa för att synas bättre. Mackey Läste ett engelskt test av radarreflektorer, tror det var från början av 2000-talet. Bästa reflektor var en kasse med tomma aluminiumburkar. Echomax är en annan elektronisk reflektor jag läst om. Summan av TS bilder måste väl vara att en AIS är bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2018 (redigerade) 29 minuter sedan skrev breckan: Läste ett engelskt test av radarreflektorer, tror det var från början av 2000-talet. Bästa reflektor var en kasse med tomma aluminiumburkar. Jo jag känner igen det där men den var inte alls synlig i vissa vinklar. Man behöver nog en eller flera soppsäckar med ölburkar. Något som man nästan aldrig testar är dubbla reflektorer. Någon tidning gjorde det, en under varje spridare. Det blir effektivt. De elektroniska är särklassigt bäst men då hamnar kostnaden nära en begagnad radar. Eller en AIS transponder. Och en eller två enkla radarreflektorer. Redigerad 8 Oktober , 2018 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 8 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev bhemac: De elektroniska är särklassigt bäst. Men hur funkar den om den sändande radarn är en bredbandsradar? Blir det inte samma problem som med en bredbandsradar och en RACON? Har alltid haft för mig att en aktiv reflektor triggas som en RACON. Har jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2018 8 minuter sedan skrev LonelyBird: Men hur funkar den om den sändande radarn är en bredbandsradar? Bredbandsradarn har för låg effekt, räckvidden blir bara runt 0,1M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 8 Oktober , 2018 (redigerade) För att se föremål i dålig sikt och mörker finns några alternativ till radar. Det finns Flir-kameror, både handhållna och fast monterade, men enligt Coppertail's inlägg verkar Flir inte bra eller? Har funderingar på en FLIR Scout TK men man kanske ska avvakta. Det pågår fullskaletest med laserskanningsutrustning på fartyg (LiDAR) vilken har en mycket hög upplösning och är oberoende av väder. Rolls-Royce testar med en japansk och en finländsk färja och hitintills visar dessa tester att även mycket små objekt kan ses i mörker. Det är Neptech Technology som har utvecklat denna LiDAR för marin tillämpning räckvidden verkar vara upp till 1000 m. LiDAR installerade i flygplan och helikoptrar har under många år använts för att ta fram detaljerade kartor. Nu finns det även mini-LiDAR för drönare som väger under 1 kg. Får väl hoppas på snabb utveckling så att man snart kan ha en Marin LiDAR på egna båten som är kopplad till plottern, gärna med Flir-option. Då ser man allt vad som händer runtomkring, dygnet runt. Redigerad 8 Oktober , 2018 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2018 9 timmar sedan skrev per_62: För att se föremål i dålig sikt och mörker finns några alternativ till radar. Egentligen inte. Däremot finns det utrustning som kan komplettera en radar men basen är och förblir, radar. En bredbandsradar är fenomenal på att upptäcka andra båtar, både stora som små. Även om det är besvärlig sjö så missar man inte ett stort och farligt fartyg. En laser ser inte mer än en radar men kan ge en mer detaljerad bild, det vi troligen får se är intelligentare radar tex med AI. Radarn är oslagbar även på en liten båt om man nu är ute i mörker och dimma. Som god två kommer AIS transponder. Den har en fördel och det är de flesta fartyg kan se dig. En stor fördel är att AIS trafiken spelas in, det är svårt att "skita" i mål då. AIS är framtiden, flyget har mer eller mindre skrotat sina radarsystem pga deras variant av AIS. Vi kommer att få satellitbaserade AIS-lyssnare (finns redan som kommersiella system). Amerikanska myndigheter vill ha ett satellitbaserat system med små och billiga transponders som då skulle vara obligatoriska även i ganska små båtar. -- Hur fungerar FLIR i dimma? Jag har en Bushnell Equinox, det är inte samma sak som FLIR men väldigt värdefull i mörka vikar. Men det är ett "närstridsvapen". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 8 Oktober , 2018 Men det är svårt att komma ifrån att radar har väldigt, väldigt, väldigt låg upplösning jämfört med alla typer av visuella system. På några sjömils avstånd krävs föremål som är runt hundra meter för att det ska bli mer än en "punkt". Så radar har man för att se att/om nåt finns. Visuella system har man för att se vad som finns. Det är ju tråkigt om de nuvarande IR-systemen inte fungerar särskilt bra, men det är inte fel på tekniken i sig, utan i så fall handlar det om för liten efterfrågan som innebär att det inte finns tillräckligt med ekonomiska resurser för att ta fram system som är bra nog. Det är ingen fundamental skillnad mellan en vanlig videokamera och en för längre våglängder. Optiken är det egentliga som skiljer, eftersom långvågig IR-strålning (ca 10 µm i det här fallet) kräver andra material, som är dyrare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Oktober , 2018 9 timmar sedan skrev raol: Så radar har man för att se att/om nåt finns Exakt, och det är ju radarns huvudsakliga syfte? Hårddraget så är man egentligen bara intresserad av en sak, CPP, minsta passageavstånd. Sen kan det vara intressant med TCPP, CT och VT, alltså tid till passage, målets kurs o fart. Har man 20 mål runt sig så skulle det bli rörigt om de visades i varierande storlek. Vi vill heller inte se tex sjöfåglar. Radarn är ett navigationshjälpmedel, inget annat. Värdet av att kunna se mer detaljerat 1000m framför sig är ytterst begränsat. Vad kan tex en Finlandsfärja i Stockholms skärgård göra om man upptäcker en roddbåt på 1000m håll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 9 Oktober , 2018 (redigerade) Varje system för navigering och kontroll av andra rörliga objekt har sina begränsningar och det gäller att förstå och agera utifrån detta när man är på sjön. Samt att stora fartyg har problem att gira undan för en liten fritidsbåt. Att ha hjälpmedel så att man kan se vad som händer inom 1 km och upptäcka en kajak eller roddbåt oberoende sikt skulle jag uppskatta på den egna båten om priset för utrustningen är rimlig, ca densamma som för en sjökortsplotter. Detta i kombination med att ha koll på de båtar som har AIS känns ganska tryggt vid dålig sikt. Flir kan påverkas kraftigt av dimma, regn och hög luftfuktighet. Även LiDAR får sämre kapacitet vid dessa förhållanden. Jag hoppas på utvecklingen av typ Flir, LiDAR och mer intelligent radar i ett sammanbyggt system med sjökortsplottern. Men om elektroniken skulle slås ut så får det väl bli en nattkikare eller förtöja tills sikten blir bättre. Redigerad 9 Oktober , 2018 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 9 Oktober , 2018 (redigerade) Som en utvikning/utvidgning av ämnet så suckas det och pustas från mitt håll när jag läser detta. Jag förstår så klart att man ska göra vad man kan för att trygga framfarten på böljan den blå, det är bra med teknik som gör tillvaron säkrare. Men samtidigt betraktar jag min båt som ett av de få ställen man undviker vardagens teknikhets. Kort sagt, jag vill ha så lite teknik som möjligt ombord; ingen tv, ingen dator, ingen surfplatta. Navigationen sköts på traditionellt vis med sjökort i papper, kurslinjal, passare och kompass. Två gamla (men fungerande) GPS:er ger position som backup. För stunden har jag ju en mindre båt, vilket gör det hela ganska naturligt. Man får helt enkelt inte plats med så många saker, men jag har haft samma tänk i alla år. Nu vet jag att jag är en bakåtsträvare i båtvärlden, men det beror på att vardagen är så full av sociala medier, teknik och skärmar. Jag vill ut i verkligheten och tampas med väder och vind. Tekniken är för mig ett filter som lägger sig emellan och stör. Vad vill jag nu med detta? Inte en aning. Bara visa på att det finns sådana som jag också.... 🙂 //N.N Redigerad 9 Oktober , 2018 av nilsnobbing 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 9 Oktober , 2018 (redigerade) Sedan mitten av 70-talet har vi seglat på samma sätt men med byte till en S30 för några år sedan blev det sjökortsplotter med ekolod och därefter AIS. Med dess ombord blir det lite enklare men jag följer alltid med på papperssjökortet och kollar på plottern vid behov. Redigerad 9 Oktober , 2018 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 9 Oktober , 2018 40 minuter sedan skrev per_62: Sedan mitten av 70-talet har vi seglat på samma sätt men med byte till en S30 för några år sedan blev det sjökortsplotter med ekolod och därefter AIS. Med dess ombord blir det lite enklare men jag följer alltid med på papperssjökortet och kollar på plottern vid behov. Förstår nog att det är lättsammare, men det är inte för mig. Jag vill ha det enkelt, inte lätt 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 9 Oktober , 2018 Jag har full förståelse för att man inte vill utrusta sin båt med modern utrustning. Men jag har ingen förståelse om man vill nyttja denna båten i dåligt väder och dålig sikt i fartygsleder. Då kan man ligga till kaj och rätta T&P och plotta nav varningar Sen tror jag ytterst få/någon väljer att avfärda ett okänt eko, det är snarare okunskap el väder förhållanden som helt enkelt gör att man inte ser föremålet. En AIS är oslagbar i dåligt väder för kommersiell trafik att se mindre båtar. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 9 Oktober , 2018 Jag ska väl påpeka att jag själv inte på nåt vis är emot AIS. Tvärt om står en AIS-transponder som nummer två på önskelistan efter en rorkultsautopilot. Nu har jag inte haft behov av en sån som jag seglat, och mestadels kommer att segla närmaste året. Dagseglar nästan enbart vilket innebär att det alltid är bra sikt (går inte ut om prognosen säger nåt annat), och i mellersta Bohuslän där det inte finns nån tung fartygstrafik. De största fartygen är väl turbåtarna och KBV:s kryssare. När jag i somras var ute i mer vältrafikerade vatten hade jag hela tiden koll på fartyg långt bort, följde dem på eniros AIS och hade konstant beredskap att ropa på radion om det skulle krävas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 9 Oktober , 2018 4 timmar sedan skrev BboatB: Jag har full förståelse för att man inte vill utrusta sin båt med modern utrustning. Men jag har ingen förståelse om man vill nyttja denna båten i dåligt väder och dålig sikt i fartygsleder. Då kan man ligga till kaj och rätta T&P och plotta nav varningar Sen tror jag ytterst få/någon väljer att avfärda ett okänt eko, det är snarare okunskap el väder förhållanden som helt enkelt gör att man inte ser föremålet. En AIS är oslagbar i dåligt väder för kommersiell trafik att se mindre båtar. Kanske var smugglare Du såg? 🙂 Kustwaffe i Oxelösund tog ju nyligen en segelbåt med 1,5 miljoner cigaretter ombord. Där är ju varken sjömanskap eller att synas någon större prio. https://www.sn.se/oxelosund/kustbevakningen-om-cigarettsmugglingen-det-ar-ett-stort-tillslag/ Tyvärr är artikeln bakom betalvägg men rubriken säger ju en del. När man googlar på det dyker det upp en rad liknande fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 9 Oktober , 2018 Hur långt kan en IR-kamera (värmekamera) se genom dimma? Utan att egentligen ha en aning så misstänker jag att det inte är så många hundra meter. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 9 Oktober , 2018 I ett tidigare projekt hade vi FLIR från FLIR som var "military grade", det är ju där utvecklingen sker. Utan att sätta några siffror så kan jag säga att prestandan var imponerande i bra förhållanden och med mål som hade en signifikant högre temp än omgivningen men inte alls så bra när vädret blev sämre. Rejäl dimma och regn gör det svåranvänt. En sådan utrustning installerad på ett fartyg skulle troligen få nyss nämnda lanternor att framstå som billiga. LIDAR har andra nackdelar förutom problem i dålig sikt så är det antagligen inte hälsosamt att titta in i lasern, särskilt inte om du gör det med en kikare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Oktober , 2018 2 timmar sedan skrev raol: Tvärt om står en AIS-transponder som nummer två på önskelistan En god tanke. Även om användningen normalt är begränsad så kommer den säkert vara till stor nytta förr eller senare. Dessutom är det en mycket bra del av säkerhetsutrustningen eftersom AIS trafiken spelas in. Handlar man på Alibaba så kan man köpa en transponder ganska billigt. En AIS för att markera nät mm kostar $185, den enkla "riktiga" transpondern kostar ca $315. Den med display kostar ca $360 dvs ca 3300kr. Till det kommer moms, lite beroende på hur avsändaren värdet. Prisskillnaden mellan den med resp utan display är $45 dvs drygt 400kr. Jag köpte med display därför att den fungerar och kan tex larma utan att plottern är igång. Alla dessa innehåller sin egen GPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 9 Oktober , 2018 Om FLIR inte "fungerar vid olämplig väderlek" är det tämligen värdelöst. Det är ju då man bäst kan ha nytta av ett sådant system. Om Lidar för fartyg ger skador på ögonen för personer som tittar i kikaren mot dessa laserstrålar så är ju det allvarligt! Hur många mA drar en Matsutc AIS med display? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev per_62: Hur många mA drar en Matsutc AIS med display? Drygt 200mA. Kanske lite mer, jag har inte mätt över tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 9 Oktober , 2018 Om man vill snåla så tror jag man kn bygga en AIS-mottagare av typ en digitaltvmottagare i formatet usb-sticka. Söker man på ”diy ais reciever” hittar man mer info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 9 Oktober , 2018 200mA är inte mycket för Matsutc AIS med display. Helst bör man nog ha en AIS transponder så att andra båtar kan se den egna båten. Med en AIS-mottagare kan man bara se var andra båtar är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Oktober , 2018 47 minuter sedan skrev per_62: Helst bör man nog ha en AIS transponder så att andra båtar kan se den egna båten. Att se andra båtar klara man ofta med MarineTraffic, Shipfinder el likn. Seglar man som jag oftast i områden med låg trafik så det av begränsat intresse. Men visst, är sikten dålig så kan det vara bra att se andra och framförallt, större fartyg. Men min gamla och billiga radar gör det mycket bättre och jag ser även båtar som inte har AIS-transponder. En transponder gör att jag syns ordentligt, oavsett väder, sjögång mm. Väl använda pengar tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 10 Oktober , 2018 Sen finns det även appar som sänder ut en falsk ais signal till ex marinetraffic så man syns där. Nu syns man ändå inte som ais mål för större fartyg men kan ändå vara ett komplement för fritidsbåtstrafik och även en möjlighet att länka ut sin position till ex familj/vänner. https://www.marinetraffic.com/en/p/mais Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 10 Oktober , 2018 9 timmar sedan skrev bhemac: Att se andra båtar klara man ofta med MarineTraffic, Shipfinder el likn. Det har du rätt i! Nu kommer jag också ihåg varför min motivation att svänga ihop en sån där mottagare försvinner varje gång jag undersöker saken. Hoppas jag kommer ihåg det nu... 4 timmar sedan skrev BboatB: Sen finns det även appar som sänder ut en falsk ais signal till ex marinetraffic så man syns där. Nu syns man ändå inte som ais mål för större fartyg men kan ändå vara ett komplement för fritidsbåtstrafik och även en möjlighet att länka ut sin position till ex familj/vänner. https://www.marinetraffic.com/en/p/mais Låter väldigt jobbigt för nåt som löses lika bra av ”hitta vänner” eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser