Byhlin 0 Postad 2 Oktober , 2018 Ännu en tråd om vinterkonservering..... Ja, jag är helt ny på detta med motorbåt och kan inte mycket men har en vilja att lära. Nu har vi då köpt en Nimbus som vi ska renovera under vintern och våren för att ha som flytande sommarstuga i sommar om allt går som det är tänkt. Det sitter alltså en md21a i båten och nu är det då dags för vinterkonservering och jag har inte en aning om hur jag ska göra. Vad jag förstått av att ha läst lite trådar här och där är att jag ska spola genom sjövattensystemet med rent vatten och därefter "fylla" med glykol. Är det så och i så fall hur gör jag? därefter tror jag att jag ska tappa ur det slutna kylsystemet och fylla på med glykol. Är det så och i så fall hur gör jag? Bränslefilter och oljefilter ska enligt uppgift vara bytta i sommar. Behöver jag byta även dem? Behöver jag byta olja? Som ni ser så finns det frågor...=) Ni som kan får gärna hör av er så ska jag tacksamt ta emot råd och hjälp och finns det någon i Norrköping som kan tänka sig att hjälpa till nån dag innan kylan kommer så är jag oändligt tacksam! // Byhlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 Oktober , 2018 Koppla på sjövatten (kylvatten) intaget med en slang. Hur du gör det får du se efter på bästa sätt, ett alternativ är att lossa slangen på insidan efter kul/skjutventilen i båtbotten. En 20 litersdunk som du stoppar den slangen i och fyller på med vatten och placerar på durken i båten. Motorn suger själv ur dunken så du får fylla på vartefter. Kör motorn varm stäng av och sug ur oljan, byt filter och i med ny olja. Starta för att se att oljetrycket kommer inom någon sekund, om inte stäng av och starta igen, brukar ta några starter innan trycket kommer. Även om det "ska" vara bytt så skulle jag byta ändå. När trycket är ok låt gå någon halv minut så nya oljan cirkulerar i motorn. Stäng av. Kolla fryspunkten i motorns sötvattendel, passa om motorn är riktigt varm så det inte forsar ut varmt vatten när du öppnar kyllocket, stäng locket om allt är ok. Byt ut vattnet i dunken mot 50/50 glykolblandning. Starta motorn och låt den suga igenom glykolblandningen, en balja under avgasutsläppet för att ta tillvara på glykolen. Den sparar du till nästa höst. Stäng av motorn när dunken börjar bli tom, får ej bli torrkörning, impellern gillar inte det. Sätt tillbaka slangen var du nu lossade den. Nu är det klart inget annat behöver göras med avseende på frostskydd av själva motorn. Dvs motorn ska ej tömmas. Se till att kranen för kylvattnet är halvöppen om det är en kulventil. Övrig kringutrustning är ett annat kapitel. Jag bor i Norrköping var har du båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Byhlin 0 Postad 2 Oktober , 2018 Super tack för utförligt svar. Båten ligger på Alvar båtar.. // Byhlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 Oktober , 2018 (redigerade) Se till att få detta gjort innan vattnet stängs för vintern hos Alvar, har för mig att det bara finns sommarvatten på båtuppläggningen. Sedan behöver väl oljan kollas ev bytas i backslaget. Känner du att förklaringar på plats behövs så kan jag ev hjälpa till men måste fixa med min egen båt först. Redigerad 2 Oktober , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matte_lule 0 Postad 9 November , 2018 Facebook har olika grupper för både nimbus, nimbus2600 samt nimbus 26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 9 November , 2018 Fick du inte med någon instruktionsbok till motorn? Pentas manualer brukar vara mycket pedagogiska och lättbegripliga. Finns att ladda ner gratis. Här på mg kommer du få många ”tips” som bygger på legender, hörsägen och rent hittepå. Vissa direkt kontraproduktiva och potentiellt skadliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 November , 2018 Men Gelis är som vanligt tillförlitlig! 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser