Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Andreasp

Elöppnad motorlucka

Rekommendera Poster

Hej

 

Min nya båt har en eldriven motorlucka och nu har jag insett att jag har ett litet problem, båda batterierna sitter under luckan och eftersom jag vill ta in dessa för vintern så är frågan hur man gör för att stängs luckan utan batterierna på plats.

 

Någon som har några bra idéer?

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att ”frikoppla” luckan genom att ta bort sprinten på armen som lyfter/sänker. På förra båten, Sea Ray, fanns det ett lock under aktersoffan för att komma åt sprinten ifall batterierna laddats ur. 

 

Men varför ta ur batterierna? Låt dom vara kvar fulladdade och underhållsladda istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på det men inte skaffat ”rätt” laddare för det ännu. Men det är kanske en lättare lösning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för laddare?

 

fräscha batterier klarar vintern utan laddning, förutsatt att du inte har nån tjuvlast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan i en gästhamn i Bohuslän var det en båtägare som trodde att hen hade laddat ur sitt startbatteri och inte kunde öppna den elektriskt manövrerade motorluckan, på den båten fanns det ingen nödöppning under någon annan lucka. Vid telefonkontakt med förre ägaren framkom det att det någonstans i båten skulle finnas en elkuntakt i vilken man kunde koppla 12V för att öppna luckan... eller så kanske det fanns ett "snöre" att dra i som frikopplade mekanismen, inget av detta hittades. Båtägaren lånade min skruvdragare och skruvade loss luckans gångjärn (långa maskinskruv, dessbättre utan låsmutter på insidan), och tillsammans hjälptes vi åt att lyfta på moturrumsluckan. batterierna var välladdade men jag vill minnas att det var dåligt kontakt i någon anslutning till det batteriet som försörjde lucköppnaren. Minns inte vad det var för båttyp, men jag tror inte det var någon US-båt.

 

Jag har varit behjälplig att installera elektriskt manövrerade dörr- och lucköppnare i hot-rods och andra ombyggda bilar. Här ser man till att ha en väl gömt knapp eller nyckelströmbrytare att öppna med, eller en tunn vajer att dra i, den dagen fjärrkontrollen inte fungerar. Ofta sätter man också in Ctecs laddningskontakt i grillen som då är kopplad till batteriet. 

 

Som redan tydligt antytts mår batterierna bäst av att stå kvar i båten och laddas där. Själv har jag Ctecs automatiska laddare men har en timer innan så laddning sker ungefär 6 timmar per dygn, bra eller dåligt..?

Men urladdade eller dåligt laddade batterier och frost är ingen bra kombination alls, då fryser dom sönder. Men välladdade batterier trivs bättre i kyla än i stugvärmen. Reserverar mig däremot för sibirisk kyla, och den de har/hade i Boden, där jag gjorde en del av min militärtjänstgöring... Det var en natt väldigt kallt, något köldrekord, om man pinkade utomhus fick man bryta av strålen efter hand, och det var risk att man förlorade fertiliteten... någonstans minus 40 var det under natten, och då frös batterierna mer av regel än undantag, men dom var väl förstås havdassigt laddade redan då fordonen parkerades kvällen innan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

har en timer innan så laddning sker ungefär 6 timmar per dygn, bra eller dåligt..?

Vettigt. En billig försäkring om laddaren krånglar.

 

39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

då fryser dom sönder.

Inget kul, jag har sett resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att bulk-fasen startar i onödan tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Det är inte så att bulk-fasen startar i onödan tro?

Jo den lär gå in men kanske under några minuter. Ingen större fara, dessutom får ju batterierna vila under 18 tim.

Normalt om det inte finns någon last så ska ju laddaren klara detta utan att stressa batterierna.

Likväl mister en del batterier sitt liv under vintern trots att de stått på laddning.

 

Jag skulle inte göra så utan använda ett nätaggregat som ger runt 13,6V, gärna då som inte kan lämna mer än högst några hundra mA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...