rool 3 Postad 30 September , 2018 Jag har en ny båt från i somras som jag skall konservera nu, dubbla 4.3 Mercruiser, sjövattenkylning. vad anser ni krävs? Räcker det med att köra igenom glykolblandning genom spolmuff på drevet? Och skruva loss termostaten? tacksam för alla tips och förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 September , 2018 Det finns hur mycket trådar som helst om detta här på forumet, för den vetgirige är det bara att använda sökfunktionen. Men som svar på din fråga så nej det räcker inte att bara köra igenom glykol. Du måste tömma motorn på vatten, och vara helt sker att den är tom. Finns dräneringspluggar på motorn och kan även finnas på avgaslimporna. När den är helt tom så sätter du tillbaka pluggarna och har en 20 liters dunk med glykolvatten på badbryggan ner till en spolmuff som sluter tätt. Ska alltså vara självfall från dunken. Starta och kör tills det kommer ut genom drevet. ha en balja under drevet och ta tillvara på glykolen till nästa säsong. Du behöver alltså inte ta bort termostaten. Kan ju vara ide att byta olja o filter innan glykolen. Du behöver göra någon sorts slanganslutning på dunken. Typ så här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 30 September , 2018 34 minuter sedan skrev Gelis: Du måste tömma motorn på vatten, och vara helt sker att den är tom. Men om man är helt säker att motorn är tom så behöver man väl inte köra igenom en glykolblandning för frysriskens skull. Eller? Det glykolen i detta fall kan bistå med är en korrosionshämmande verkan. Den glykolblandning som pumpas genom motorn kommer ju att fylla samma hålrum som sjövattnet har fyllt och det viktiga är att ha glykol i det vattnet som finns i dessa hålrum. Därför har jag under de år jag har haft sjövattenkylda maskiner sett till att glykolblandningen varit lite i överkant kraftig för att kompensera den utspädning som blir när glykolblandningen ska blandas med det kvarvarande sjövattnet. På med drevsäcken, häll i glykolblandningen, ta fram glykolmätaren och kolla värdet på blandningen. Starta motorn och låt den gå en liten stund, kolla på nytt värdet på blandningen i säcken. Eventuellt får Du hälla i en skvätt till med ren glykol och köra motorn en liten stund till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 September , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Gelis: Du måste tömma motorn på vatten, och vara helt sker att den är tom Dräneringspluggarna på inombordare är naturligtvis till för att användas vid vinterkonserveringen och jag har alltid gjort som Gelis och många andra utmärkt beskrivit. Jag undrar nu vad som händer när man kör igenom en glykolblandning med en motor tömd på tidigare kylvatten jämfört med vad som händer när man kör igenom en glykolblandning när det gamla kylvattnet finns kvar. I båda fallen ska motorn fyllas med den nya blandningen I båda fallen pumpar impellern igenom glykolblandningen I båda fallen är ju termostaten stängd Det finns en läckkanal som alltid är öppen som går förbi termostaten. Kan det vara så att den nya glykolblandningen lättare tar sig genom denna kanal om allt där bakom är tomt på vatten så det gamla vattnet inte gör motstånd när det behöver tryckas ut? Det är den enda skillnaden jag kan komma på. Vad säger ni experter: Vad gör skillnad att pumpa glykolblandning i en motor med tomma kylkanaler jämfört med en med vatten kvar i dessa? Redigerad 30 September , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 30 September , 2018 2 timmar sedan skrev Gelis: Det finns hur mycket trådar som helst om detta här på forumet, för den vetgirige är det bara att använda sökfunktionen. Men som svar på din fråga så nej det räcker inte att bara köra igenom glykol. Du måste tömma motorn på vatten, och vara helt sker att den är tom. Finns dräneringspluggar på motorn och kan även finnas på avgaslimporna. När den är helt tom så sätter du tillbaka pluggarna och har en 20 liters dunk med glykolvatten på badbryggan ner till en spolmuff som sluter tätt. Ska alltså vara självfall från dunken. Starta och kör tills det kommer ut genom drevet. ha en balja under drevet och ta tillvara på glykolen till nästa säsong. Du behöver alltså inte ta bort termostaten. Kan ju vara ide att byta olja o filter innan glykolen. Du behöver göra någon sorts slanganslutning på dunken. Typ så här Tack för utförligt svar! Men jag är inte riktigt med på vad du menar med att tömma motorn på vatten. Blir inte glykolblandningen ett frostskydd? vart sitter dessa pluggar isf? Är dom synliga och lättillgängliga även för en novis som jag? 😋 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 September , 2018 Du ska naturligtvis inte tömma motorn efter du kört in glykolen. Om du inte tömmer först så kommer inte glykolen att flöda in i motorn utan du får rent vatten som fryser kvar i maskinen. Pluggarna sitter på sidan av motorblocket under avgaslimporna ( en på varje sida = totalt 2 st) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 September , 2018 5 minuter sedan skrev Gelis: Om du inte tömmer först så kommer inte glykolen att flöda in i motorn utan du får rent vatten som fryser kvar i maskinen. Varför kommer inte glykolen flöda in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 September , 2018 1 minut sedan skrev Baxlaget: Varför kommer inte glykolen flöda in? Därför att vattnet är ivägen! Kör man motorn tillräckligt länge kommer det ju att blandas men det tar en bra stund och så länge brukar man inte köra motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 September , 2018 2 minuter sedan skrev Eld-: Därför att vattnet är ivägen Tack! Det var precis det som jag frågade efter i ett tidigare inlägg i denna tråd. Kan du bekräfta att glykolen tar vägen förbi den stängda termostaten via läck-kanalen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 September , 2018 Nu kopierar jag en text och bild från en kunnig expert på forumet boatlife.se så kanske det klarnar lite. Nr 3 är alltså impellerpumpen och nr 4 är inloppet för sjövattnet Vattnet kommer in i blocket via cirkulationspumpen, enligt mina blå streck på skissen nedan. Och så länge termostaten håller stängt så går sjövattnet direkt ut i limporna (de lila strecken) via den omtalade bypass-kanalen i termostathuset. Och i och med att termostaten är stängd och inte släpper ut något vatten så finns det ju heller inte plats för att mer vatten att fylla upp block och toppar, så själva inloppet vid cirkulationspumpen behöver aldrig "stängas till" för att stoppa tillströmningen av nytt vatten in i blocket. När termostaten sedan väl öppnar så släpps det uppvärmda vattnet ut i avgassystemet via termostathuset (de röda strecken) och nytt svalt sjövatten får plats att strömma i in i motorn via cirkulationspumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 September , 2018 1 timme sedan skrev Gelis: cirkulationspumpen behöver aldrig "stängas till" för att stoppa tillströmningen av nytt vatten in i blocket. När termostaten sedan väl öppnar 1. Var är cirkulationspumpen? 2. Poängen med min fråga är att termostaten är stängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 September , 2018 Cirkulationspumpen är nr 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 September , 2018 Kan du rita glykolblandningens väg med en stängd termostat när: Kylkanalerna är tömda? Kylkanalerna innehåller vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 September , 2018 (redigerade) Som jag skrev så är det inte mina illustrationer. Men det är det blåa flödet som gäller både när motorn är tom eller full med vatten. Tom motor fylls upp via cirkulationspumpen tills det tar stopp vid termostaten röda flödet från motor till undersidan av termostaten ( motorn blivit full med vatten) då tar vattnet vägen via by-pass kanalen i termostathuset och ut till avgaslimporna. Är motorn redan full med vatten så blåser nästan allt vatten rakt ut till avgaslimporna. Jag skriver nästan för det finns en liten kanal vid termostaten som ger ett litet, nästan obefintligt, flöde även vid stängd termostat. Detta lilla flöde gör att motorn kan fyllas med vatten med stängd termostat. Här ser man då riskerna att ge fan i att tömma motorn före glykolkörning, Man tror att glykolen kommit in i motorn och allt är frid o fröjd. Men i praktiken så har nästan all glykol bara passerat impellerpump delar av termostathus och avgasdelar. Redigerad 30 September , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 30 September , 2018 Jag tömmer alltid motorn på vatten innan jag kör igenom glykolen. För att vara på den säkra sidan så tömmer jag ut lite av glykolblandningen från avtappningskranarna i en kopp, som jag sedan ställer in i frysen för att kolla att det inte fryser. Det går även utmärkt att hälla blandningen i slangarna från termostathuset. mvh peterPeter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 September , 2018 (redigerade) 31 minuter sedan skrev Gelis: Är motorn redan full med vatten så blåser nästan allt vatten rakt ut till avgaslimporna Det är något som inte stämmer här. Alla kanaler är antingen öppna eller stängda inklusive termostaten. Vatten är kvar i motorns kylkanaler. Är vi med på det? Om nu ny glykolblandning börjar fyllas på så "blåser" det förbi på något sätt. Hur är flödet från inlopp till utlopp? Jämför det med när motorns kylkanaler är tömda, då "blåser" ingen glykolblandning förbi. Vilken väg tar glykolblandningen då? Man kan också orda det så här: Vilka olika vägar kan vatten som pumpas in i en motors kylsystem ta sig för att komma ut? Redigerad 30 September , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 September , 2018 Jo vattnet delas upp lite grann i termostathuset även när motorn är tom så en del av inkommande glykolvatten går direkt ut i avgassystemet medans den största delen fyller den tomma motorn. Vatten tar alltid den lättaste vägen och by-pass kanalen har mer motstånd än den tomma motorn så motorn fylls med en större procentsats än det som går direkt ut i avgassystemet. Sedan när motorn har fyllts upp och termostaten stängd har den vägen större motstånd än by-passkanalen vilket då gör att nästan allt inkommande glykolvatten tar vägen direkt ut till avgassystemet via by-passkanalen Så beskrivningen som jag hämtade från boatlife stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 1 Oktober , 2018 2018-09-30 vid 19:53 skrev Baxlaget: Jämför det med när motorns kylkanaler är tömda, då "blåser" ingen glykolblandning förbi. Vilken väg tar glykolblandningen då? Bakvägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 2 Oktober , 2018 Varför inte bara varmköra motorn med vatten och sedan köra med glykolblandning ? då får du glykloblandningen in i motorn också. En sån här använder jag för slippa flytta slangar mitti vinterkonserveringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Oktober , 2018 5 timmar sedan skrev christopheri: Varför inte bara varmköra motorn med vatten och sedan köra med glykolblandning ? då får du glykloblandningen in i motorn också. Ja det kan man göra om man vill spela rysk roulette med motorn. Det kan lyckas, men det kan också misslyckas med frysskada som följd. Det som kan hända är att när den kalla glykolblandningen träffar den öppna varma termostaten är att den stänger och då blockeras motorns kylkanaler för glykolen. Men visst har man ordnat så man kan köra glykolblandningen med återcirkulation så den når upp till motorns arbetstemp. Men det vill till att hålla koll på frystalet på blandningen då motorn innehåller ganska mycket råvatten som glykolen späds med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Oktober , 2018 15 timmar sedan skrev Eld-: Bakvägen. Stämmer inte. Inloppet har ingen koppling till utloppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Oktober , 2018 Vad vill du med det svaret?? Du får ta och läsa på lite mer i ämnet, min kopierade text och skiss förklarar hur det fungerar. Inloppet har förbindelse med utloppet via by-pass kanalen. Om den inte fanns så skulle limporna överhetta vid stängd termostat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Oktober , 2018 8 minuter sedan skrev Gelis: Om den inte fanns så skulle limporna överhetta vid stängd termostat Precis. Det är därför läckröret finns. Men det är inte "bakvägen" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 2 Oktober , 2018 Jag varmkör 175 grader F med kranvatten i drevsäck Pumpar ur lite mer än häften av vattnet Häller i koncentrerad glykol, den får stå och puttra en stund så att glykolblandningen är varm och go Sen stänger jag av och packar ihop för vintern Nån risk med det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Oktober , 2018 Tyvärr finns det en liten risk med det förfarandet, man måste vara absolut säker på att termostaten öppnar och förblir öppen under hela proceduren och att man kör tillräckligt länge med glykolblandningen. Det är väldigt lätt hänt att blir kvar ett ställe med bara vatten och katastrofen blir ett faktum på våren. Man kan lyckas i flera år sedan helt plötsligt går det åt helvete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 2 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev Gelis: Tyvärr finns det en liten risk med det förfarandet, man måste vara absolut säker på att termostaten öppnar och förblir öppen under hela proceduren och att man kör tillräckligt länge med glykolblandningen. Det är väldigt lätt hänt att blir kvar ett ställe med bara vatten och katastrofen blir ett faktum på våren. Man kan lyckas i flera år sedan helt plötsligt går det åt helvete. Japp, så är det. Förstår inte varför man vill chansa. Tar normalt 10 min att tömma motorn på vatten. // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjarnebus 0 Postad 30 Oktober , 2018 Jag tog bort min termostat och körde igenom ca 25l glykolblandat vatten, det borde väll fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Oktober , 2018 Inte säkert om du inte dränerade först. Det blir som att spela på lotteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjarnebus 0 Postad 30 Oktober , 2018 Wtf! Då måste jag göra om.:( Första sesongen med båt så man är lite färsk. Kan man inte tappa ut någonstans från blocket och testa med en glykoltestare? 37 minuter sedan skrev Gelis: Inte säkert om du inte dränerade först. Det blir som att spela på lotteri. 2 timmar sedan skrev Bjarnebus: Jag tog bort min termostat och körde igenom ca 25l glykolblandat vatten, det borde väll fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Oktober , 2018 Jag förmodar att motorn är helt sjövattenkyld. Sitter dräneringspluggar på blocket under avgaslimporna, en på varje sida. Och du behöver inte (ska inte) ta bort termostaten om du gör rätt från början. Töm motorn helt på vatten och kör sedan in dina 25 liter glykolblandning. Då vet du att alla skrymslen i block-toppar är fyllda med glykol. Det kan funka med din metod och gör det säkert mestadels, men................ett sönderfruset block är ju helt klart dyrare än att göra rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser