borgede 0 Postad 29 September , 2018 Skall lacka en teak durk i vinter och lurar lite på vilken lack jag skall använda. Några tips? Är absolut inte ute efter att komma så billigt undan som möjligt så BT tips undanbedes. Gärna lite tips på tillvägagång sätt också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 September , 2018 Köp "bra" golvlack. Blankt om du vill ha blankt. Matt om du vill ha matt. 2-komp om du vill blanda och få ett härdande. Annars 1 komp vatten eller annat lösningsmedel. Följ instruktioner... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 29 September , 2018 (redigerade) 31 minuter sedan skrev Caribic410: Köp "bra" golvlack. Blankt om du vill ha blankt. Matt om du vill ha matt. 2-komp om du vill blanda och få ett härdande. Annars 1 komp vatten eller annat lösningsmedel. Följ instruktioner... Nä. Inte golvlack om den inte sitter UV-skyddad, dvs så solen ibte kommer åt. Kör med fernissa. Vill du ha matt kör du de första lagren med bland och avslutar med 1-2 lager matt. 2-komp bara om båten står varmt. Redigerad 29 September , 2018 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 715 Postad 29 September , 2018 Är det nytillverkad durk som ska lackas eller är det en "bättringslack" som Du avser göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 29 September , 2018 I min båt är allt, enligt uppgift, lackat med golvlack. Vet inte om det är fel sort men kommer det en vattendroppe på bordet så är bordet grått under lacken. Torkar man upp vattnet så är ytan sträv och ömtålig tills den torkat. Funkar inte så bra till listerna runt diskhon etc så i vinter ska jag slipa bort lös och skadad lack och ersätta med fernissa. Till en durk jag la in och lackade på förra båten använde jag två-komp lack med halkanix i översta lagret. Blev väl 8-10 lager totalt med det första förtunnat. Lackade ett bord till nuvarande båt med vanlig fernissa. Även det med 8-10 lager och det första förtunnat. Alla lager utom det sista var med blank fernissa och det sista med halvmatt. Sedan dess har jag lagt på ett nytt lager halvmatt vart tredje år ungefär med en lätt slipning innan. Bordet blev kanon! Viktigt som påpekats ovan att läsa bruxen. En bra pensel är tydligen också bra. Där har jag dock ingen erfarenhet. Har lyckats få till det OK med billiga penslar. Ett dammfritt rum är dock bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 September , 2018 4 minuter sedan skrev ChristerN: I min båt är allt, enligt uppgift, lackat med golvlack. Vet inte om det är fel sort men kommer det en vattendroppe på bordet så är bordet grått under lacken. Jag hade en liten bit lackad med golvlack och har samma erfarenhet, lacken tål inte vatten. Sen kanske det finns andra som gör det. Samma erfarenhet med industriell möbellack. Ger snabbt ett fantastiskt resultat men tål inte vatten. 2k lack är bra och ganska hållbart. Men ett helsike om man behöver lacka om. Fernissa ger mer arbete och måste få ett eller flera nya lager varje år. Men det är ganska lite arbete och sen luktar det båt! --det finns inga strykfria skjortor-- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
borgede 0 Postad 1 Oktober , 2018 Många bra tips! Känns som om man skall hålla sig ifrån golvlack. Lutar åt fernissa, fått rekommenderat Hempel classic varnish, någon som testat? Känns som om man skulle vilja mätta ändträt med något först, typ impregnerings olja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 1 Oktober , 2018 Har aldrig testat Hempels Classic Varnish så där får någon annan förmedla erfarenhet. Vad gäller ändträt så brukar jag "blaska på" med förtunnad fernissa tills det slutat suga i samband med att jag stryker det första lagret. Funkar men det kanske finns proffsråd om hur man ska göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 715 Postad 1 Oktober , 2018 Jag har vid ett flertal renoveringar av detaljer till båtar använt Le Tonkinois. Jag måste erkänna att det behövs mycket bra verkliga bevis för att jag ska byta till något annat. Numera anger fabrikanten att de första lagren inte ska spädas, men jag gör det ändå för jag ser ingen nackdel med utspädningen. Första lagret 25%Le Tonkinois/75% Balsamterpentin, andra lagret 50/50. Tredje lagret 75/25 och därefter ren Le Tonkinois. Totalt antal lager beror på nyttjandemiljön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser