Caribic410 757 Postad 30 September , 2018 51 minuter sedan skrev Mange249: Fast nyckel + rör på som förlängare brukar räcka bra... Eller man kan krypa ner... sätta dit en förlängning.. en domkraft, gaffeltruck eller dylikt som motkraft, påtryckare.. ja.. om de finns plats nog förståss... om inte kanske ursprungsfrågan uppkommit.. good luck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 30 September , 2018 1 timme sedan skrev Gelis: Skiftnyckel är rena döden för sittande muttrar och pluggar. Försök få tag i en fastnyckel/hylsa som passar. Skiftnyckeln kallas ju muttersvarv av någon anledning... 🙂 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glykol 14 Postad 30 September , 2018 6 timmar sedan skrev Glykol: Börjar få slut på idéer nu. Plastslangen ligger helt nere i tråget/motorn. Funderar på att gå in vid den röda markeringen. Vad tror ni om det. Jag vet inte vad det är för rör men det ser ut som om man når rätt område därifrån. Kanske kan fiska upp slangen med en böjd ståltråd? Verkar inte finas någon inspektionslucka? Oljestickröret är borttaget nu men det är för trång öppning där den satt. Kommer knappt in med en böjd ståltråd(krok). Har dåligt med idéer nu så om hör gärna av er med mer tips! Vad tror ni om det rödmarkerade röret? Bra ställe att komma in i oljetråget/motorn och försöka hitta slangen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 September , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Caribic410: Eller man kan krypa ner... sätta dit en förlängning.. en domkraft, gaffeltruck eller dylikt som motkraft, påtryckare.. ja.. om de finns plats nog förståss... om inte kanske ursprungsfrågan uppkommit.. good luck. Brukar ju som bekant inte vara så gott om plats under maskinen, men man kan i många fall iaf få på ett rör som ger 1-2 viktiga dm till. Eller du kanske har fasta nycklar i steglös längd? Ett rör som förlängare är guld i många situationer. Redigerad 30 September , 2018 av Mange249 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2018 Ställ frågan till Volvo, de borde veta. Det är möjligt att det funkar att lämna kvar slangen. Men hur blir det den dagen du ska sälja? Man bör nog berätta det men det kan ha en viss inverkan på det priset. Väljer man att inte berätta så döljer man en viktig uppgift och det kommer inte vara positivt om något skulle hända. Man kan ju även fråga försäkringsbolaget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 30 September , 2018 Nu tror jag inte att något totalras står för dörren på grund av den slangen. Men jag förstår om Du vill göra vad som rimligen går att göra. Visst kan Du försöka fiska upp slangen, men jag tror inte på någon större framgång. För det första ska Du hitta slangen som troligen ligger nere i oljetråget och för det andra kunna få ut det genom ett hål som kanske är Ø15 mm. Visst, försöka duger men ha inte för höga förhoppningar. Finns det plats under motorn så att Du kan släppa ner oljetråget en liten bit, kanske 5 cm? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 30 September , 2018 1 timme sedan skrev bhemac: Man kan ju även fråga försäkringsbolaget. Tror du det påverkar maskinskadeförsäkringen på en 32 år gammal motor? 😁 Om du gissar vilt, vad tror du försäkringsbolaget skulle svara på frågan om han bör ta bort slangen? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2018 Jag tror ingen maskinförsäkring ersätter skador från en tappad slang i motorn. Men i vissa försäkringar ingår en "drulleförsäkring". Att fråga kostar inget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 30 September , 2018 Jag tänkte också på drulleförsäkringen redan i första inlägget i denna tråd. Har du en sådan borde problemet ligga hos VolvoPenta och ditt försäkringsbolag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 30 September , 2018 Jag skulle prövat att suga upp röret. Stålröret borde ju gå ner till botten av oljetråget, och om ditt plaströr inte är väldigt kort så borde det ju sitta kvar i röret. Häll tillbaka olja i motorn, gärna den gamla. Koppla på ett nytt sugrör med lite större diameter utanpå det på det som sitter i blocket och sug upp plaströret. Det borde fungera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Oktober , 2018 Den tunna slangen som TS beskriver är ca 80 cm lång. Det innebär, om den inte sitter kvar i oljesticksröret, är väldigt mjuk och vikt sig när TS pressat på så den glidit utmed trågbotten En styvare slang som det är till min oljesug viker sig inte utan den bottnar i tråg botten och där blir det stopp 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 1 Oktober , 2018 Hur går det med kameravarianten? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glykol 14 Postad 1 Oktober , 2018 42 minuter sedan skrev Baxlaget: Hur går det med kameravarianten? Avvaktar och samlar kraft/energi. Får se hur jag går vidare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 Oktober , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Glykol: Avvaktar och samlar kraft/energi. Får se hur jag går vidare... Kan bara säga att jag tycker mycket synd om dig, och förstår att missmodet tryter. Som jag ser det så är det ner med tråget, eller lyfta snurran som inte är så invecklat som man kan tro. Alternativet är att skruva ur vinkeln du visade bild på, och försöka få in en vinklad ståltråd och försöka få fatt i slanguslingen. Eller ta ur oljestickröret och hoppas på den sticker upp då du tar bort det. Du verkar ju ha gott om plats i ditt fina motorrum så svängrum finns ju. Lycka till inget roligt jobb, men blir bra till nästa säsong. Redigerad 1 Oktober , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 2 Oktober , 2018 Eller lugnt låta slangen ligga kvar i tråget, alla försök med ståltrådar genom ett litet hål någonstans är med 99,9 % säkerhet omöjligt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 2 Oktober , 2018 2 timmar sedan skrev henriknil: Eller lugnt låta slangen ligga kvar i tråget, alla försök med ståltrådar genom ett litet hål någonstans är med 99,9 % säkerhet omöjligt. Nu är jag nervöst lagd så personligen skulle inte jag vilja ha slangen kvar, men du har rätt i ditt påstående angående ståltråd. Iaf skulle jag demontera oljesticksröret för att se om inte en stump sticker upp ner mot blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Oktober , 2018 4 timmar sedan skrev henriknil: Eller lugnt låta slangen ligga kvar i tråget Hur tror du det påverkar priset på båten vid en framtida försäljning? eller Skulle du köpa en båt med en slang i tråget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 2 Oktober , 2018 O, ja då... men räknar i så fall med motorlyft, för att plocka ur slangen, samtidigt som jag kollar efter normala förslitningsskador, rensar sil, lagerslitage o s v. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Oktober , 2018 6 timmar sedan skrev bhemac: Skulle du köpa en båt med en slang i tråget? Rent krasst, hur vet du det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Oktober , 2018 14 minuter sedan skrev Baxlaget: Rent krasst, hur vet du det? Vad händer om du säljer och inte berättar det? Du undanhåller relevant information. Skulle det dessutom hända något så är det mer eller mindre bedrägeri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Oktober , 2018 (redigerade) 28 minuter sedan skrev bhemac: Vad händer om du säljer och inte berättar det? Du har ett gott hjärta och vill vara ärlig. Jag vill också jobba för det goda. När en telefonförsäljare ringer upp dig, tror du han är ärlig? Nä! Tror du han tänker på eventuella konsekvenser? Nä! Får du reda på alla detaljer när du köper en båt av en privatperson? Nä! Tänker säljaren av båten på konsekvenser? Nä! Världen behöver fler som du bhemac! Redigerad 2 Oktober , 2018 av Baxlaget 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 476 Postad 2 Oktober , 2018 Nej, det är nog en dålig idé att sälja utan att berätta. Då kan man åka på att affären hävs och jag vet inte, men kanske kan det bli fråga om skadestånd också. Allt under förutsättning att slangen ger några skador, annars kommer den nog aldrig att upptäckas. Kan man inte lösa upp slangen och suga eller "hälla" ut den? Nu är ju slangen troligen i PVC som dessvärre tål det mesta. Vad kan funka? Aceton, toluen, bensen, trikloretylen, saltsyra. Något mer som man gärna häller ner i sin motor? Kanske inte var en så bra idé, men lite tänk utanför boxen kan ju ge nya idéer. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 2 Oktober , 2018 En ihålig mjuk plastslang med en diameter på ca 6-7mm i botten på oljetråget, hur ska den kunna förstöra denna motor? Jag hade inte plockat isär motorn för att få ut den, om den hamnar i klämm nånstans så blir det antagligen bara flera bitar av slangen och inte små flisor som kan sugas in i oljesystemet. Vet nån om slangen sjunker i oljan eller om den flyter? Om den sjunker är väl faran mindre att den ska vara ivägen för vevstakarna mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Oktober , 2018 (redigerade) Faktiskt inte outside the box utan "Inside" baserat på denna tråd. Se även Hybros tips i denna tråd. Öppna upp ett titthål ("röda markeringen") och kör in en kamera. Genom hålet för det bortplockade oljeröret kör du in en tång enligt bild. Sedan kollar du på bilden från kameran och greppar plaströret med tången. Redigerad 2 Oktober , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Oktober , 2018 20 minuter sedan skrev Baxlaget: Världen behöver fler som du bhemac! Eller hur? Som konsument har man ett ganska starkt skydd. Inte lika starkt när det gäller affärer mellan privatpersoner men ett bedrägligt beteende kan få starka konsekvenser för en säljare. Ska man lura en köpare så ska man nog inte berätta det på forum. 13 minuter sedan skrev henriknil: hur ska den kunna förstöra denna motor? Troligen gör den inte det men några garantier finns inte, eller hur? Det som kanske kan ske är att slangen slås sönder till mindre och mindre delar för att till slut kunna hamna på fel ställen. Den enda som kan ge ett riktigt svar är motortillverkaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Oktober , 2018 (redigerade) 4 minuter sedan skrev bhemac: Den enda som kan ge ett riktigt svar är motortillverkaren. Inte en chans att en tillverkare kan svara (exakt) på vad främmande föremål gör i deras produkt. Vi vet alla vad svaret blir: Ta bort slangen! Redigerad 2 Oktober , 2018 av Baxlaget 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Oktober , 2018 Just nu skrev Baxlaget: Inte en chans att en tillverkare kan svara (exakt) på vad främmande föremål gör i deras produkt. Varför inte prova? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Oktober , 2018 3 minuter sedan skrev bhemac: Varför inte prova? Slangen är kvar vare sig tillverkaren säger ja eller nej ...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 476 Postad 2 Oktober , 2018 25 minuter sedan skrev henriknil: Vet nån om slangen sjunker i oljan eller om den flyter? PVC sjunker i vatten. Olja flyter på vatten. PVC sjunker alltså i olja, men... Det kan ju kanske bli så att det blir luft i slangen och då flyter den. Troligen lägger sig slangen på botten där den glöms bort... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Oktober , 2018 (redigerade) 5 minuter sedan skrev Mackey: Troligen lägger sig slangen på botten där den glöms bort... Antagligen. I gropig sjö kommer oljan att hoppa runt. Om plastslangen då träffar en roterande vevaxel så ... Redigerad 2 Oktober , 2018 av Baxlaget 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser