newwave 7 Postad 26 September , 2018 Hur plant behöver vaggan stå ? Vet att det är jättersvårt att avgöra för er. Kan den stå lite ojämnt så löser det sig när tyngden kommer på eller måste den pallas upp? Lite nervöst när det är första gången. Min farhåga är att det ska gå så himla fort när typ 50 båtar ska upp på en dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 26 September , 2018 Brukade justera det med plankstumpar under vaggans hörn. Kunde vara tungt men gick lätt att bända upp med ett järnspett. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 27 September , 2018 Vaggan bör stå så plant som möjligt och båten också i vaggan. Vatten, regn o smältvatten t ex, rinner då av bättre och samlar sig inte på fel ställen. Centrumpartiet under kölen och som trewq säger hörnen är viktigast att palla under så de inte sjunker undan om underlaget är mjukt. Efterjustering underlättas då också. Kolla med jämna mellanrum och efterspänn stöttorna vid behov om de är justerbara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 September , 2018 24 minuter sedan skrev Larsakelarsson: Vaggan bör stå så plant som möjligt och båten också i vaggan. Det senare lyckades de inte med min båt, vaggan står plant men båten har slagsida. Men det funkar. Står man på en grusplan så är det enkelt att kratta/skyffla så att vaggan står plant. Det är alltid en bra början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 27 September , 2018 Jag ver inte exakt vart jag ska ligga och det är ett av problemen att jag inte kan förbereda mig. Kan skilja mellan 5-10 meter och det kommer visa sig när åtarna börjar tas upp. Grusvägen är ojämn och ur jag än gör så får jag inte vaggan att stå bra. Man kanske lägger några plankor under par av hörnen men känns ändå lite osäkert. I kombination med att det ska gå fort så känner jag en viss stress att båten står säkert och tryggt. Det är mitt ansvar och har förstått att det är lättare med stöttor då man inte är lika känslig mot ojämnt underlag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 September , 2018 Huvudsaken är att båten står mitt i vaggan i sidled, då kan man alltid kompensera ojämnheter med plankstumpar i efterhand. Har till och med flyttat vaggan något med ett spett när båten hamnat lite fel. Kommer att tänka på Sockerconny: Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad. Du behöver nog inte oroa dig, dom som tar upp båtar brukar ha bra koll (åtminstone hos oss). Stöttor, som jag har nu, är nog bra om det är stabilt underlag, annars är risken att dom tappar taget av skakningar i höststormarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 28 September , 2018 Tack för alla svar. Jag vart helt enkelt orolig i onödan. När båttyngden kom på så blev vaggan stabil och gick att justera rätt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser