Mackey 4 487 Postad 2 Oktober , 2018 48 minuter sedan skrev kossor: Jag har bara den kunskapen som de som arbetar med tävlingsbåtar delgett mig är nog möjligt det inte stämmer. Det kan absolut stämma, eller så är det psykologi på hög nivå som inom allt tävlande. Det är känt att luft och andra ämnen kan ha en gynnsam påverkan på båtbottnens friktion mot vattnet. Jag kan se att det har betydelse hur mycket båten går i vattnet respektive i luften. Kan en ytstruktur behålla lite luft när skrovet är ovan vattenytan minskar friktionen när skrovet med infångad luft går ner i vattnet. En viss struktur på en botten till en tävlingsbåt kan säkert ge lägre friktion genom att luft hålls kvar, men funkar sannolikt inte på en vanlig fritidsbåt Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 2 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev Mackey: Det kan absolut stämma, eller så är det psykologi på hög nivå som inom allt tävlande. Det är känt att luft och andra ämnen kan ha en gynnsam påverkan på båtbottnens friktion mot vattnet. Jag kan se att det har betydelse hur mycket båten går i vattnet respektive i luften. Kan en ytstruktur behålla lite luft när skrovet är ovan vattenytan minskar friktionen när skrovet med infångad luft går ner i vattnet. En viss struktur på en botten till en tävlingsbåt kan säkert ge lägre friktion genom att luft hålls kvar, men funkar sannolikt inte på en vanlig fritidsbåt Mackey Och vad är skillnaden på en snabb planande offshorebåt och en snabb planande fritidsbåt ? Att det är skillnad på en mastad båt eller snipa det förstår nog de flesta. Men orkar inte käbbla, jag lyssnar på de som vet och jobbar med det. Du har antagligen en hel del kunskaper om motorbåtar antar jag då du skriver som du skriver, och den kunskapen har jag också respekt för, men i ditt inlägg längre upp anser jag att du har fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oksailor 14 Postad 2 Oktober , 2018 Hej, ytan har ju betydelse för friktion i vatten och luft. Det är även viktigt för skidåkare och att hitta rätt struktur i olika fören är en hel vetenskap. Det har ju gjorts försök med "shark skin" i simning och bevisligen går detta snabbare än utan dräkt. Man har även tittat på detta i luft och flygplan där man uppmätt en bränslebesparande effekt. Hur mkt det påverkar en fritidsbåt är väl oklart då mkt annat som påväxt med havstlpander etc påverkar mer. Här är i alla fall en intressant artikel https://www.scienceinschool.org/content/design-inspiration-secrets-shark-skin det finns även mkt att läsa om man googlar texture and friction 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 2 Oktober , 2018 (redigerade) 3 timmar sedan skrev kossor: Och vad är skillnaden på en snabb planande offshorebåt och en snabb planande fritidsbåt ? Om det är två rätt likvärdiga båtar när det gäller fart är det nog mest körstilen/farten som skiljer dessa båda åt. Ligger båda och puttrar i 30 knop är jag rätt säker på att en slät botten är bäst anpassad till fysikens lagar för lägsta friktion, medan i 60 knop ökar möjligheten för luft att dras med ner under båten - eftersom resan blir klart hoppigare - och då kan en knottrig yta bli mer anpassad efter fysikens lagar. De flesta fritidsbåtar körs i farter upp mot 30-40 knop och då bromsar knottror. Det finns även möjlighet att minska friktionen med fina "repor" längs färdriktningen, vet inte vad det kallas för på svenska, men riblets kallas de för på engelska. Det är en otroligt fin struktur och det är fråga om 10-dels och 100-dels mm i höjd och avstånd. Denna struktur funkar säkert på både motor- och segelbåtar i tävlingssammanhang, men inte på en fritidsbåt eftersom "ribletsen" kommer att förstörtras rätt snabbt av sådant som växer i vattnet. Det behövs ju nästan inget för att strukturen ska bli förstörd. Jag vill inte heller träffas, jag vill bara förklara. Tillägg: Tjafsa skulle det vara, oftast funkar det bra att träffa båtmänniskor. Mackey Redigerad 2 Oktober , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Oktober , 2018 Jag tror ni alla har rätt. Det finns ingen universalyta, då skulle den redan vara patenterad och vida använd. Ta följande scenarior: 1. Du åker fort i stilla vatten. Båtbotten "klistrar" 2. Du åker fort i gropig sjö. Båtbotten har mindre kontakt med vattnet. När går det som fortast? Det är en oändligt antal parametrar att ta hänsyn till så svaret är inte självklart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallby 0 Postad 2 Oktober , 2018 12 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Nej, jag flyttar inte båten fram och tillbaka, utan flyttar en enda gång framåt. Först gör jag hela jobbet på den delen som är tillgänglig och sen gör jag hela jobbet på den delen som "skymdes" av stödpunkterna. Det innebär några extra arbetsdagar. De åren som jag bara skall bottenmåla och vill få båten snabbt i sjön så struntar jag i att måla stödpunkterna. I så fall så har jag vinchtornet fram/bak varannat år. Japp, efter sjösättningen. Hej Okej, Men jag har fått rådet av Lefants säljare att jag bör lägga på 4-6 lager Epoxi innan jag sjösätter för bästa skydd, då måste jag ju flytta den fram och tillbaka massor med gånger för att måla överallt där jag inte kommer åt. MVH / T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 2 Oktober , 2018 3 timmar sedan skrev Baxlaget: Jag tror ni alla har rätt. Det finns ingen universalyta, då skulle den redan vara patenterad och vida använd. Ta följande scenarior: 1. Du åker fort i stilla vatten. Båtbotten "klistrar" 2. Du åker fort i gropig sjö. Båtbotten har mindre kontakt med vattnet. När går det som fortast? Det är en oändligt antal parametrar att ta hänsyn till så svaret är inte självklart. De va kanske inte det frågan gällde då Mackey påstod att båten drog mindre bränsle om ytan var slät, det var det jag opponerade mig emot. Och inte vem som har rätt eller fel, jag ifrågasatte den ståndpunkten för andra påvisar motsatsen. Och det är folk som i praktiken använder sig av det inlägg jag gjorde. Sen har myntet två sidor, men i många fall så ifrågasätter jag sällan de som har kunskap, lika lite som jag ifrågasätter en verkstadshandbok.😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Oktober , 2018 22 timmar sedan skrev Mackey: Om någon kände till vilken knottrig yta man ska ha skulle denna någon vara rik och alla rör inom processindustrin skulle vara knottriga inuti. Alla flygplan skulle vara knottriga och naturligtvis alla båtbottnar. Knottror på båtbotten tror jag är mera psykologi än fysik, men som sagt, det finns nog ett mönster som är bättre en helt blankt. Mackey Det finns väl en viss råhet på ytan som ger den optimala effekten. Seawolf hade en teori om hur man åstadkommer det. Finns beskrivet i ett inlägg från anno dastsomal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Oktober , 2018 13 timmar sedan skrev Kallby: Hej Okej, Men jag har fått rådet av Lefants säljare att jag bör lägga på 4-6 lager Epoxi innan jag sjösätter för bästa skydd, då måste jag ju flytta den fram och tillbaka massor med gånger för att måla överallt där jag inte kommer åt. MVH / T När jag epoxybehandlade min motorseglare (4,5 ton), för några år sen, pallade jag om/flyttade jag den en gång under slipningen av botten och en gång under epoxybehandlingen. För det behövde jag hjälp av varvsägaren och hans gaffeltruck och transportkärra. Det finns ingen anledning varför du skall behöva flytta din båt fram och tillbaka ett antal gånger. Hade jag haft en båt som är så lättflyttad som din, hade jag nog flyttat fram oket för vinchen så jag kunnat och dragit fram båten så jag kunde slipat klart. Efter att jag epoxybehandlat större delen av botten - det som man kom åt, hade jag dragit tillbaka båten, så jag kommit åt att epoxybehandla resten av botten. Som gammal linjemontör hade jag slagit ner ett spett bakom båten och dragit tillbaka den med ett spaklyftblock. För att få garanterat heltäckande brukar jag förskjuta skarvarna mellan färglagren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 3 Oktober , 2018 Blankslät yta vill nog ingen ha? Kappeglarna våtslipar ju gärna botten innan race. Men knappast på längden som föreslogs. Tanken är ju i det fallet att reporna ska fånga ett tunnt vattenskikt som i sin tur ger lägre friktion mot det omgivande vattnet. Förmodligen helt annorlunda på en planande båt? Har inte en aning faktiskt och tror knappast det är relevant för ts heller. Han lär göra så gott han kan i alla fall. Och det lär bli bättre än duger. 😀 Mitt tips till ts blir att försöka få av båten från vagnen helt och hållet. Helst ta av motorn och vräka den upp och ner eller åtminstone luta den så mycket det går och ta en sida i taget. Det är värt hur mycket somhelst att slippa ligga under och kräla. Kommer påverka slutresultatet mer än något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 3 Oktober , 2018 Det jag fått förklarat är att en lagom skrovlig yta går lättast genom vatten men det ska vara så otroligt små ojämnheter att det i det närmaste är omöjligt att lösa i praktiken. Dessutom ska ytan ha en viss hårdhet för det ska fungera. Ungefär så fint så vi upplever det som helt slätt. Så utifrån omöjlighet att vare sig beräkna eller lösa det så skulle rekomendatioen vara att göra ytan så slät det bara går. Som en billack. Som tidigare påpekats så går en bottenmålad båt långsammare än en omålad. Så vill man åka snabbt eller snarare lättdrivet så satsa på så slätt det bara går. Ex hård färg och våtslipa. Å andra sidan. Nytta kontra arbetet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Oktober , 2018 2018-10-03 vid 11:12 skrev coppertail: Mitt tips till ts blir att försöka få av båten från vagnen helt och hållet. Helst ta av motorn och vräka den upp och ner eller åtminstone luta den så mycket det går och ta en sida i taget. Det är värt hur mycket somhelst att slippa ligga under och kräla. Kommer påverka slutresultatet mer än något annat. Det är nog absolut det bästa, men har man problem att flytta båten lite fram och tillbaka på båtkärran, så är nog problemet att vända båten upp och ner oöverstigliga. För att vända min Bohusjulle upp och ner hade det krävts 8 Stockholmare. Här ute i väster är det brist på dylika på utsidan av turistsäsongen. Jag fick tag på tre fiskarpojkar från Gravarne och Smögen och med gemensamma krafter vände vi på jullen med lätthet. (En modifiering att ett skämt från Paddan i Göteborg)😎 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 4 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev toaen: För att vända min Bohusjulle upp och ner hade det krävts 8 Stockholmare. Här ute i väster är det brist på dylika på utsidan av turistsäsongen. Jag fick tag på tre fiskarpojkar från Gravarne och Smögen och med gemensamma krafter vände vi på jullen med lätthet. (En modifiering att ett skämt från Paddan i Göteborg)😎 Här var det svårt att få tag i bohuslänningar så jag fick göra det själv med den gamla HT-båten och ta hjälp av sjösättningskranen till segelbåten. Gummiverkstäder brukar gladeligen låna ut gamla däck ur skrothögen om man inte råkar ha en pall med värmepellets på säck att fendra av med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Oktober , 2018 5 minuter sedan skrev coppertail: Här var det svårt att få tag i bohuslänningar så jag fick göra det själv med den gamla HT-båten och ta hjälp av sjösättningskranen till segelbåten. Gummiverkstäder brukar gladeligen låna ut gamla däck ur skrothögen om man inte råkar ha en pall med värmepellets på säck att fendra av med. Trevligt med folk som förstår skämt. Här ute i väster vill inte gärna dom som sysslar med däck lämna ut gamla däck av mijöskäl. Vi har ju en tradition med påskefyrar här och förr gällde det ju att ha så mycket däck i fyrarana som möjligt. Då rök det ännu mer. Svart härlig miljöovänlig rök. Fast det kanske beror på vem som frågar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 4 Oktober , 2018 Moderna skidor prepareras med vax som smälts ut på glidytorna och poleras för att få ett bra glid. Om det är fuktig snö så suger den blankpolerade ytan fast och farten minskar. För att minska fastsugningen så borstas därför glidytan med en styv borste (mässing/plastborst). Skidåkare har ju lättare för att göra "vetenskapliga mätningar" på hur glidet förändras med olika struktur på glidytan. På en båt så är det betydligt fler parametrar som påverkar och gör mätresultaten svårtolkade. Effekten på ett båtskrov lär ju vara liknande för att minska friktionen så det är kanske en fin borstning som ger bäst fart. ( https://www.swix.no/no/produkter/skismoring/skismoring-tilbehor/borster/t162b-brush-rect.-medium-bronze?variant=3369 ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 4 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev Lintott: Effekten på ett båtskrov lär ju vara liknande för att minska friktionen så det är kanske en fin borstning som ger bäst fart. Så kan det absolut vara, blir ju att liknande "mönster" som man testat med fina dalar och åsar - riblets på engelska - som ger upp mot 10 % lägre motstånd. Om skruver/färgen är för hård bör man kunna åstadkomma fina repor med sandpapper. Varken borste eller sandpapper kommer att ge de perfekta "repor" man eftersträvar, men kanske är det bättre än inget (blankt). Fortfarande är nog det största problemet att hålla liv i mikroreporna på en fritidsbåt som oftast ligger i vattnet. Kanske en båtbottentvätt med stålbotstar funkar!!! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikaels_ 19 Postad 13 Oktober , 2018 Fick 3 knop till (från 40 till 43-44) på min förra båt (windy 32 grand tornado) när vi gjorde om botten. Den blev slät efteråt, var oslät innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 13 Oktober , 2018 3 timmar sedan skrev Mikaels_: Fick 3 knop till (från 40 till 43-44) på min förra båt (windy 32 grand tornado) när vi gjorde om botten. Den blev slät efteråt, var oslät innan. Låter som en ganska normal vår/höst skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 13 Oktober , 2018 2 timmar sedan skrev coppertail: Låter som en ganska normal vår/höst skillnad? Varför blir det så? Det borde väl inte vara någon skillnad så länge båtens botten är lika dan på våren som på hösten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikaels_ 19 Postad 20 Oktober , 2018 I mitt förra inlägg så kanske jag borde förtydligat att de tre extra knop jag fick ut var i jämförelse med helt ren, nymålad botten i bägge fall (vår 2016 jmf vår 2017). Skillnaden är att den var helt slät i botten 2017, medans den 2016 var skrovlig av flera lager färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 20 Oktober , 2018 (redigerade) Vet inte om du förtydligade så mycket där. jämförelse med helt ren, nymålad botten i bägge fall vår 2016 jmf vår 2017 Det är 3-4 olika fall, osäkert exakt antal Förtydliga genom att sätta upp det i punktform: Före Efter Ok? Redigerad 20 Oktober , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 20 Oktober , 2018 Jag tycker det var tydligt och går helt i linje med egen erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 20 Oktober , 2018 36 minuter sedan skrev M__G: Jag tycker det var tydligt och går helt i linje med egen erfarenhet. +1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikaels_ 19 Postad 24 Oktober , 2018 baxlaget, 2016 när jag sjösatte var båten nymålad och gjorde 40.5 knop 2017 när jag sjösatte var båten nymålad och gjorde 44 knop Skillnaden utgjordes av det faktum att jag under våren 2017 hade slipat bort alla gamla lager bottenfärg och epoxi ner till blank gelcoat, och därefter lagt ny epoxi och ny färg. Dvs båtens botten hade blivit betydligt slätare. Sjögräs har inte med jämförelsen att göra eftersom bägge fartmätningarna gjordes direkt när båten sjösatts på våren med ren botten. hoppas detta förtydligar mitt inlägg ovan jag gör samma jobb nu igen på min nya båt, och hoppas på att få 2-3knop högre toppfart och 5-10% lägre förbrukning. Det är ett riktigt grisjobb. Har fått botten blästrad och har nu slipat 14 timmar totalt igår och idag och har halva slipjobbet kvar innan vi kan börja lägga ny epoxi. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikaels_ 19 Postad 24 Oktober , 2018 När jag ändå är inne i debatten - Jag länkar en lite mer vetenskaplig artikel om vattenmotstånd: https://www.gp14.org/a-smooth-bottom-is-a-fast-bottom/# Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser