Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Kallby

Slipning + bottenmålning

Rekommendera Poster

Hej

Jag är ny här på forumet och jag är ny inom båtvärlden då jag har köpt mig en Askeladden 605 explorer.

Jag håller på att slipa bort all gammal färg för att sedan epoxibehandla. Jag har först grundat med Lefant Paint Remower och nu slipar jag bort resterande med excenterslip.

Efter att jag har fått bort all gammal färg är tanken att lägga på 5-6 lager Lefant Epoxi primer som enligt tillverkaren även fungerar som slutfärg.

Nu till mina funderingar eftersom jag är lite osäker på hur vissa saker fungerar.

1. Jag har slipat igenom på vissa ställen, behöver jag åtgärda detta på något vis? (Bifogar bild)

2. Jag ser ett lager bottenfärg som jag tycker känns väldigt hårt. Är detta gelcoat jag slipar bort? (bifogar kort)

Hoppas jag kunde formulera mig någorlunda så att det förhoppningsvis någon vänlig själ som kan förklara vad jag egentligen håller på med =)

// T

Skrov.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kallby:

Hej

Jag är ny här på forumet och jag är ny inom båtvärlden då jag har köpt mig en Askeladden 605 explorer.

Jag håller på att slipa bort all gammal färg för att sedan epoxibehandla. Jag har först grundat med Lefant Paint Remower och nu slipar jag bort resterande med excenterslip.

Efter att jag har fått bort all gammal färg är tanken att lägga på 5-6 lager Lefant Epoxi primer som enligt tillverkaren även fungerar som slutfärg.

Nu till mina funderingar eftersom jag är lite osäker på hur vissa saker fungerar.

1. Jag har slipat igenom på vissa ställen, behöver jag åtgärda detta på något vis? (Bifogar bild)

2. Jag ser ett lager bottenfärg som jag tycker känns väldigt hårt. Är detta gelcoat jag slipar bort? (bifogar kort)

Hoppas jag kunde formulera mig någorlunda så att det förhoppningsvis någon vänlig själ som kan förklara vad jag egentligen håller på med 😃

// T

Skrov.jpg

Skrov 2.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till MG!

Det ser ut som att du har slipat igenom gelcoaten, men det har ingen betydelse.

LeFant har bra produkter, men epoxiprimern är inte bra som slutlig bottenfärg. Jag har prövat. Det som växer på primern är svårt att få bort och det är ju logiskt. En primer ska ju vara ett bra fäste för annan färg och då är den också ett bra fäste för beväxning.

Du måste lägga på något annat utanpå primern. Vi la två lager LeFant epoxiprimer och två lager lamineringsepoxi från Nils Malmgren och det har funkat bra tillsammans med en borsttvätt. Ingen giftig bottenfärg alltså.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade i det läget kört på Tiger coat. Det är en epoxifärg som ger en bra yta som är relativt blank, hård och lätt att tvätta av...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er!

Grymt tack för svar!

Ja, Tiger Coat är ett alternativ som jag har funderat på, det kanske blir det till slut.

Det gör alltså ingenting att jag har slipat igenom gelcoaten på några ställen? Det är ingenting som tar skada när jag väl kletar på epoxi ?

MVH // T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Kallby:

Det gör alltså ingenting att jag har slipat igenom gelcoaten på några ställen? Det är ingenting som tar skada när jag väl kletar på epoxi ?

Det stämmer, men...

Se det inte som att du "kletar på" epoxin. Det är en del arbete och det är viktigt att det blir så slätt som möjligt för att båten inte ska dra onödigt mycket bränsle. Se det mera som att du ska lackera köksluckorna.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Mackey:

Det stämmer, men...

Se det inte som att du "kletar på" epoxin. Det är en del arbete och det är viktigt att det blir så slätt som möjligt för att båten inte ska dra onödigt mycket bränsle. Se det mera som att du ska lackera köksluckorna.

Mackey

Hej Mackey!

Tack för att du bidrar med bra tips! Jag ska absolut tänka på detta till våren när jag ska lägga på epoxi. 

Har du några ytterligare tips på hur jag enklare kan utföra slipningen och målningen? Jag har nämligen båten på trailer. En tanke jag har är att slipa allt jag kommer åt nu och sedan släppa på spännet och försöka rulla bak båten så att jag kommer åt

// T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-09-27 vid 18:45 skrev Kallby:

Jag har nämligen båten på trailer. En tanke jag har är att slipa allt jag kommer åt nu och sedan släppa på spännet och försöka rulla bak båten så att jag kommer åt

Precis så gjorde jag. Att få båten att rulla bakåt krävde dock en bil som drog. Alernativt kan du samla ihop 10 kralliga personer från ett gym. Har inte provat det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan skrev Baxlaget:

Precis så gjorde jag. Att få båten att rulla bakåt krävde dock en bil som drog. Alernativt kan du samla ihop 10 kralliga personer från ett gym. Har inte provat det.

Hej

Tack för svar! Vart fäste du i båten? 

MVH / T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-09-28 vid 21:32 skrev Baxlaget:

Runt motorn nära infästet. Knaparna fungerar också

Okej, då ska jag se om jag fixar detta! 

Har ni några erfarenheter av Lefants vita epoxi? Hur blir den med tiden? Funderar på att lägga på en vit epoxi men har läst lite trådar om att den kanske gulnar m.m

mvh // T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du använder en bil måste du absolut ha en spärr efter 10-20 cm samt en kunnig förare som förstår vad som ska hända och inte drar för mycket.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan skrev Baxlaget:

Om du använder en bil måste du absolut ha en spärr efter 10-20 cm samt en kunnig förare som förstår vad som ska hända och inte drar för mycket.

Vad menar du med spärr?

jag har tillgång till lite traktorer och div på jobbet som kanske skulle fungera bättre?

mvh T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-09-27 vid 19:36 skrev Mackey:

Här kanske.

Mackey

Mackey! 

Vad Hr du för erfarenhet av vit epoxifärg?

mvh // T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan skrev Kallby:

Vad menar du med spärr?

jag har tillgång till lite traktorer och div på jobbet som kanske skulle fungera bättre?

En bil eller traktor kan dra din båt helt och hållet av din trailer och ner på marken. Det vill du inte.
Därför måste du se till att båten bara kan dras bakåt max 20 cm eller så. En spärr. 

(mot en olycka om du vill)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... eller en sån här: (bra idé AndW)

Spännband _ HAMRON _ Jula - Internet Explorer-2018-09-30 18_53_13.png

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

... eller en sån här: (bra idé AndW)

Spännband _ HAMRON _ Jula - Internet Explorer-2018-09-30 18_53_13.png

Ok, räcker det inte med att båten sitter fast i vinschen i trailern? eller tänker jag fel?

Trevlig kväll / T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir det inte enklast att flytta vinchtornet 20 cm framåt och vincha båten ca 20 cm framåt på trailern, så gör jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Kallby:

Ok, räcker det inte med att båten sitter fast i vinschen i trailern? eller tänker jag fel?

Jo, som spärr så den inte kan rulla för långt bak.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Blir det inte enklast att flytta vinchtornet 20 cm framåt och vincha båten ca 20 cm framåt på trailern, så gör jag

Jo visst. men hur får du tillbaka båten i det ursprungliga läget? Eller struntar du i det och flyttar tillbaka vinschtornet efter sjösättningen?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Ok, Ja det kan funka. Hur gör du när du ska flytta bak båten igen? Jag ska ju lägga på Epoxi till våren och då måste jag ju flytta båten fram och tillbaka och fram och tillbaka för att komma åt överallt och måla ett par gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
‎2018‎-‎09‎-‎27 vid 04:34 skrev Mackey:

Det stämmer, men...

Mackey

På en segelbåt ska det nog vara en glatt yta, men på en motorbåt planande så går båten lättare i vattnet om ytan är knottrig. Skrovet suger då inte fast i vattnet lika lätt när friktionen ökar, utan knottret gör att båten lättare släpper från ytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev kossor:

På en segelbåt ska det nog vara en glatt yta, men på en motorbåt planande så går båten lättare i vattnet om ytan är knottrig. Skrovet suger då inte fast i vattnet lika lätt när friktionen ökar, utan knottret gör att båten lättare släpper från ytan.

Ok! Bra information 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-

Redigerad av jan_af_lisoe
trippelpost pga serverstrul borttagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-

Redigerad av jan_af_lisoe
trippelpost pga saerverstrul borttagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Kallby:

Ok, Ja det kan funka. Hur gör du när du ska flytta bak båten igen? Jag ska ju lägga på Epoxi till våren och då måste jag ju flytta båten fram och tillbaka och fram och tillbaka för att komma åt överallt och måla ett par gånger.

Nej, jag flyttar inte båten fram och tillbaka, utan flyttar en enda gång framåt. Först gör jag hela jobbet på den delen som är tillgänglig och sen gör jag hela jobbet på den delen som "skymdes" av stödpunkterna. Det innebär några extra arbetsdagar.

De åren som jag bara skall bottenmåla och vill få båten snabbt i sjön så struntar jag i att måla stödpunkterna. I så fall så har jag vinchtornet fram/bak varannat år.

14 timmar sedan skrev Baxlaget:

Jo visst. men hur får du tillbaka båten i det ursprungliga läget? Eller struntar du i det och flyttar tillbaka vinschtornet efter sjösättningen?

Japp, efter sjösättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev kossor:

Det finns väldigt lite som styrker att bara en knottrig botten på en snabbgående motorbåt är bättre än en slät botten och famför allt talar fysikens lagar emot detta.

Sannolikt finns det ett mönster som är bättre än helt slätt, men vilket mönster det är och hur man får dit detta mönster på båtens botten är ännu ingen som har svaret på.

De flesta som har prövat slätt och knottrigt på samma båt har vunnit någon eller några knop med en helt slät botten eller förlorat lite fart när de lagt på bottenfärg på den tidigare ommålade gelcoaten.

Om någon kände till vilken knottrig yta man ska ha skulle denna någon vara rik och alla rör inom processindustrin skulle vara knottriga inuti. Alla flygplan skulle vara knottriga och naturligtvis alla båtbottnar.

Knottror på båtbotten tror jag är mera psykologi än fysik, men som sagt, det finns nog ett mönster som är bättre en helt blankt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Mackey:

Det finns väldigt lite som styrker att bara en knottrig botten på en snabbgående motorbåt är bättre än en slät botten och famför allt talar fysikens lagar emot detta.

Sannolikt finns det ett mönster som är bättre än helt slätt, men vilket mönster det är och hur man får dit detta mönster på båtens botten är ännu ingen som har svaret på.

De flesta som har prövat slätt och knottrigt på samma båt har vunnit någon eller några knop med en helt slät botten eller förlorat lite fart när de lagt på bottenfärg på den tidigare ommålade gelcoaten.

Om någon kände till vilken knottrig yta man ska ha skulle denna någon vara rik och alla rör inom processindustrin skulle vara knottriga inuti. Alla flygplan skulle vara knottriga och naturligtvis alla båtbottnar.

Knottror på båtbotten tror jag är mera psykologi än fysik, men som sagt, det finns nog ett mönster som är bättre en helt blankt.

Mackey

Jag har bara den kunskapen som de som arbetar med tävlingsbåtar delgett mig är nog möjligt det inte stämmer. Men jag har stort förtroende för de som arbetar och praktiserar det. Och om du själv tänker en blank yta suger mer än en skrovlig. Lägg en glasskiva mot vatten spegeln och lyft den suger fast, ta samma skiva och lägg ett knotter på den gör om testet den suger inte lika hårt. Men som sagt jag litar på de som arbetar med det, och som kör båtarna de preppar. Sen får ju du tro på det du vill enligt psykologin. Men du skrev ju själv i ditt inlägg att det ska vara slätt, så båten ska dra mindre bränsle, i samma stund tangerar du ämnet psykologi och fantasi. Då har du med andra ord gett ett psykologiskt råd i ditt tidigare inlägg, för du skriver ju att ingen vet.🙄

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...