Brumbrum 0 Postad 25 September , 2018 Någon som vet? jag har en inombordare mercruiser som det ser ut som det har blivit en hårfin sprick i ca. 10-15cm i motorblocket. Vet ej om det är en spricka pga kyla? (Har alltid konserverat den utom ett år då det glömdes bort, men tog de då till certifierad mekaniker som gick igenom den noggrant och då hittades inga fel på motorblocket som tur var, efter denna fadäs har jag alltid varit noga att göra konservering och all annan service för att motorn ska vara glad.) iallafall så läcker det inget ur sprickan vad jag har noterat. Är detta något att oroas över? Kan man laga detta med svetsning, limning eller något? Läst en del om sprickor i motorblocket i detta forum men ingen som har exakt samma problembild som jag. tacksam för alla svar, jag är inte så kunnig på motorer. En oroad själ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 25 September , 2018 Kan bara säga att jag fick en spricka i en kylkanal, utvändig spricka, å mot alla odds å "goda" råd så svetsade jag den med MIG-en med vanlig tråd å det gick kanonbra. Håller än. Men det är olika för varje motor å den som svetsar. Det här var gjutjärn. Du kan söka på gamla inlägg så kan du hitta å läsa om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 September , 2018 Välkommen till forumet! Var på blocket finns sprickan, ett foto vore inte dumt! (Limning tillför knappast nån strukturell styrka jämfört med en riktigt utförd svets. Och eftersom det inte tycks läcka så finns därför heller inget behov av tätning.) Slipa först bort ev färg längs sprickan, om du har tur så är det bara färgen som spruckit? [Testa sedan gärna med sprickindikeringsvätska. Finns olika fabrikat men här en från CRC (scrolla ner och se videon).] Eventuell svetsning: Gjutgods är oftast svårt att svetsa, kan väl innehålla diverse legeringsämnen. Och stora Mercruiser-motorblock är ju dyrbara pjäser så leta efter nån svetsare med erfarenhet av Mercruiser och gjutgodssvetsning. Här f.ö. en arbetsbeskrivning från Ulfsmotor.se gällande gamla veteranmotorer. Inte för att jag kan svetsa, kan ändå ana hur svårt det kan vara att få till rena porfria fogar. [Notera i beskrivningen hur hål borras 3-5mm bortanför sprickans bägge ändar. Ändarna har alltså först indikerats med sprickindikator för de kan vara svåra att se. Hålen som sedan svetsas igen avlastar tydligen och motverkar fortsatt sprickbildning.] 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brumbrum 0 Postad 26 September , 2018 Tack och tack för snabbt svar. Då blev jag lite klokare. Jag kommer skicka bild i denna tråd men först till våren då båten redan är invirad i presenningar etc inför vintern. Men som jag fattar dig då så ska man inte behöva kassera motorblocket och köpa nytt utan att det går att laga trots allt av en rutinerad svetsare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser