joelfrodin 86 Postad 25 September , 2018 Har köpt en 31fotare där någon har installerat batteri för bogpropp, framme under kojen till det en huvudbrytare, men ingen laddning. Endast via landström. Jag använder sällan landström. Eftersom man sällan tömmer bogpropellerbatt, måste man väl kunna montera hyfsat smala kablar då lite spänningsfall inte gör något. Borde väl inte vara någon överhängande risk för kabelbrand eller motsvarande? Det finns dessutom fläkt, är det för att ventilera batteriet behövs det med ett modernt bart? 16mm2 får mindre? Blir väl ca 7m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 September , 2018 En bra ide som fungerar utmärkt. Kabeln kan vara ganska tunn, typ 4mm2 Når bogpropellern kör så blir spänningsfallet stort. Hittade ett exempel: 8m 4mm2 kabel och 4kW bogpropeller. Genom kabeln kan det gå 58A, lite beroende på hur bra bogbatteriet är. En 4mm2 kabel klarar kortvarigt 40A, lite mycket alltså. Kommer jag nu ihåg rätt så sitter det en 25A automatsäkring i kretsen och den har aldrig löst ut. Detta installerade alltså ett varv till en bråkdel av kostnaden för vad en "normal" installation skulle kosta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 25 September , 2018 Bhemac, du verkar svara som att motorströmmen ska gå i kabeln? Tror frågan enbart gällde kablar för laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 September , 2018 Nej, det är inte motorströmmen som ska gå i kabeln utan laddningen. När bogpropellern körs sjunker spänningen vid bog-batteriet ner till ca 9V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelf 2 Postad 26 September , 2018 Hur har alla andra gjort? Har ni dragit förbrukningskablar och gått på normala batteribanken? Känns lite olustigt att ha ett batteri där framme, bättre att man har alla på ett ställe så man kan koppla ihop lite olika batterier? Hur tjocka ska man ha om man dra förbrukning? Inte laddning. Lite knövligt med en huvudströmbrytare där framme också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 26 September , 2018 På min båt var det vid tillverkningen inget speciellt batteri till bogisen. Jag utökade min förbrukarbank till 475 Ah vilket var vad som fanns plats för i aktern med alla andra batterier. Det blev då både lite baktungt och lite för mycket vikt på ena sidan så jag satte ytterligare ett batteri på andra sidan under v-kojerna i förpiken, bredvid bogisen dit det gick rejäla kablar från förbrukarbanken. Hade då alternativet att antingen koppla det nya batteriet till bogisen eller låta det vara ett ytterligare batteri i förbrukarbanken. Jag valde det senare och drog en 4mm kabel från de övriga batterierna med en säkring nära batteriet i förpiken, mycket för att jag har en batteritankmätare som jag ville skulle visa rätt och att jag ville maxa förbrukarbanken. Nu har jag nominellt 560 Ah i förbrukarbanken. Visst, batteriet i fören får "lata sig" med långsamma ur- och i-laddningar men kapaciteten finns där. Kanske gör om det till ett dedikerat bogbatteri när jag i vinter ska byta batterierna. Noteras kanske bör att jag har bara AGM i mina banker, dvs det bildas ingen knallgas under kojerna i förpiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 26 September , 2018 Så samfattningavis verkar det ok att ta bort laddare och montera laddkablar, så länge som de är typ 16mm2. Och har man agm, kan man ta bort fläkten och brytare då det ej blir knallgas. Kommer också kolla på alternativ att flytta batteriet till de andra beroende på storlek på bogen dvs hur grova kablar som krävs för matning till motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 September , 2018 17 minuter sedan skrev joelfrodin: så länge som de är typ 16mm2 Nej, läs ovan. Dessutom ska det finnas en säkring på kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 26 September , 2018 2018-09-25 vid 19:18 skrev bhemac: 8m 4mm2 kabel och 4kW bogpropeller Så vad är det som inte stämmer? Ska jag ha 4 istället för 16?,är det för att den inte ska försöka dra ström genom kabeln vid körning av bogen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 September , 2018 39 minuter sedan skrev joelfrodin: Så vad är det som inte stämmer? Ska jag ha 4 istället för 16?,är det för att den inte ska försöka dra ström genom kabeln vid körning av bogen? Japp, rätt uppfattat. Begränsa strömmen så att man inte drar ut batteriet i andra ändan för mycket. Gäller ju även omvänt. "Less is more". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 26 September , 2018 (redigerade) 48 minuter sedan skrev joelfrodin: Så vad är det som inte stämmer? Ska jag ha 4 istället för 16?,är det för att den inte ska försöka dra ström genom kabeln vid körning av bogen? Du kan använda 4mm och du kan skippa fläkten om du har slutna batterier, tex AGM. Och du ska ha en säkring på kabeln. Tror bhemac blev lite trött på att du inte verkar ha läst de råd och förklaringar du fått. Ps bhemac svarade och jag var långsam. Redigerad 26 September , 2018 av ChristerN 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 26 September , 2018 7 minuter sedan skrev ChristerN: Tror bhemac blev lite trött på att du inte verkar ha läst de råd och förklaringar du fått. Ber om ursäkt, jag har absolut läst och tagit till mig men jag ville bara klargöra då jag trodde att man skulle ha så grovt som möjligt, så när han skrev 4 så trodde jag att 16 var bättre, då jag inte förstod den bakomvarande förklaringen som inte framgick, förens jag frågade vilket kanske var mitt fel att jag inte begrep. Sen ville jag bara säkerhetsställa att det är AGM som gäller för att inte skapa knallgas, jag vet att du skrev det men ibland upplever jag det bra att vara övertydlig på forum, speciellt när det kommer till knallgas där jag sover, ber om ursäkt om det uppfattades som att jag inte lyssnade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 September , 2018 3 minuter sedan skrev joelfrodin: så när han skrev 4 så trodde jag att 16 Vissa lösningar strider ibland mot som anses "normalt" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 27 September , 2018 Och som sagt, säkring är viktigt. Om du drar 55A kontinuerligt genom en 4mm2 kabel så blir den 200 grader varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 September , 2018 7 minuter sedan skrev Tomas99: Om du drar 55A kontinuerligt genom en 4mm2 kabel så blir den 200 grader varm. Det tror jag inte på. En 4mm2 kabel hemma säkras hemma med 20A. Enligt Nordisk Båtstandard ska 4mm2 säkras med 25A. I verkligheten så går bogpropellern mycket korta stunder och strömmen blir i verkligheten inte så stor. En 25A säkring tål 71A i 10s, det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 18 Oktober , 2018 Det kommer säkert att funka men var medveten om att batteriet aldrig kommer att bli fulladdat med så klena kablar. Spänningsfallet är för stort. Om man vill få ut hela kapaciteten så måste man ha betydligt grövre doningar eller en DC/DC laddare (t ex CTEK Dual D250S men det finns säkert billigare varianter) som ser till att laddningsspänningen blir tillräckligt hög. Några tiondelar gör ganska mycket. Vid vila mäter ett fulladdat konventionellt blybatteri sådär 12,75 V (2,15 V per cell), ett 50% laddat 12,18 V (2,03 V per cell). Eftersom man sällan kör bogisen mer än 10 sekunder så kommer det förmodligen aldrig ställa till några problem. Ankarspel har längre körtider (särskilt om man måste ankra om ett par gånger) men lägre effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2018 38 minuter sedan skrev Greip: Det kommer säkert att funka men var medveten om att batteriet aldrig kommer att bli fulladdat med så klena kablar. Spänningsfallet är för stort. Visst blir det fulladdat om än lite långsammare. Spänningsfallet beror på strömmen, när strömmen är noll är spänningen lika i båda batterier. Sen spelar det ingen roll om batteriet inte blir fulladdat. I många stora batterisystem laddar man bara med 13,6V, batteriet blir laddat till 80-90% men lislängden blir mycket längre. En bogpropeller på 4,2 kW förbrukar ca 1 Ah. Vill man ha snabbare laddning så är det helt riktigt DC/DC omvandlare som gäller men det går att ordna billigt. En DC/DC omvandlare som ger 5-10A kostar en hundring. Spänningen ut ställer man till tex 17V. I andra ändan sätter man en enkel solcellsregulator som ser till laddningen sköts perfekt. Så laddar jag tex ett extra batteri i bilen och framförallt, batteriet i jollen för elsnurran. Med en låååång kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser