Gullwan18 0 Postad 25 September , 2018 Hejsan! blev båtägare i somras, så är ny på att skruva med båtar. Det är en nimo 22- 76:a med penta motor AQ170A. och är en hel del akuta vinter projekt med den. * vajern till växeln är helt sönder rostad, så måste byta den. någon som vet hur man gör? * Nedre damasken till drevet är sprucken. någon som vet hur man byter den? mer problem lär dyka upp när jag kikar närmare på allt ;-) som sagt ny på att skruva med båtar, så tacksam för alla tips o trix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 979 Postad 25 September , 2018 6 timmar sedan skrev Gullwan18: - - - * vajern till växeln är helt sönder rostad, så måste byta den. någon som vet hur man gör? - - -😉 Lossa vajer o hölje i båda ändar o dra loss dem. Ta med delarna till marinmotorfirma/båttillbehörshandlare så kommer du att få hjälp med att få rätt modell o längd på reglagekabeln. Om innerwiren är rostig så byt både den och höljet så vet du att du har en oskadad reglagekabel. Varför inte passa på att byta även gasvajern på samma gång. Du måste ju in i gasreglaget o demontera. Gasvajern är nog av samma årgång som växelvajern.... En femmeters reglagekabel går på under 500:- så det är inga stora pengar. Var noga med injustering av längden när du återmonterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 25 September , 2018 Men se till så du fäster en draglina när du drar ut vajer med hölje så du kan dra tillbaka den nya vajern. Gäller förstås bara om vajern går bakom en massa grejer, vilket oftast är fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullwan18 0 Postad 25 September , 2018 Tack för tipsen. Tror dock det är mer krångligt att byta bälgen ( damasken) Har ni råd om hur man får tillväga med det oxå? 🙏 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 September , 2018 (redigerade) Att avgasbälgen är sprucken spelar i princip ingen roll. Men hur är skicket på drivknutsbälgen ovanför? Går den sönder så står du för tråkiga problem, i värsta fall kan båten sjunka. Men knutkors ,mellanaxellager går garanterat åt skogen kan även gå in vatten i drevet. Så kolla den. Är den inte bytt på dom senaste åren så chansa inte. Avgasbälgen går att byta på plats. Byta av drivknutsbälg så måste drevet bort. För att byta avgasbälgen så lossa slangklamman på drevsidan med drevet i position som din bild. Bara att kränga av bälgen från stosen. sedan lossa den inre klamman, lite trångt är det, sedan är det bara att ta bort bälgen. Den nya monteras på skölden först sedan lirkas den på stosen på drevet. Här får man sänka ner drevet för att få på bälgen, ibland smiter den på direkt men det kan också jävlas till tusen. Lite diskmedel bälgens monteringsyta brukar göra susen. Ett varningens ord, akta fingrarna klämrisken är stor om drevet faller ner när du har fingrarna där. Finns två typer av avgasbälg den med klaffar och en utan, är det ett 270/280 så ska det vara med klaffar, bälgen måste monteras åt rätt håll med klaffar. Redigerad 26 September , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullwan18 0 Postad 30 September , 2018 Tack för tipsen gelis Har tittat närmare på drivknutsbälgen, och den såg nästan ännu tidigare ut än avgasbälgen 🙈 Har du tips på hur man byter den oxå? 🙏🙏 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullwan18 0 Postad 30 September , 2018 * värre ut ( inte tidigare)🙊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 175 Postad 30 September , 2018 Jo, kan givetvis vara av "tidigare" årgång... Står väl datumstämpel på dessa, vilket försäkringsbolagen gärna vill kolla om skutan sjunker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser