trewq 591 Postad 24 September , 2018 Encylindrig 40-årig diesel, liggande cylinder, stänksmörjning, färskvattenkylning. När jag startar motorn, i synnerhet om den inte gått under en vecka eller två ryker den vitt rätt kraftigt en minut eller så och det kan också bli obetydligt oljeskimmer på vattnet om den får gå en stund.Går bra. Vattenläckage in i förbränningsrummet? Det försvinner inte kylvätska och inga avgaser i värmeväxlaren. Vatten i bränslet? Inget vatten i vattenavskiljaren. Jag kanske feltolkar rökens färg? Utslitna kolvringar? Den startar alltid direkt, inget särskilt blås i vevhusventilationen. Utslitna ventilstyrningar? Om det är olja kvar i toppen när man stängt av motorn och det sakta läcker in? Spelar det i så fall någon roll? Någon dieselkunnig som känner igen det här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 24 September , 2018 Okänd motor? Är det avgaskrök av gjutjärn? Kan vara som så att den är rostskadad invändigt, vilket gör att kylvatten letar sig baklänges in i motorn. Kanske inte så mycket, än. Men avgasventilen lär rosta, om så är fallet, med kommande problem. Och kanhända att så lite vatten kommer in än så länge, så att det förångas och följer med avgaserna ut, utan att blandas med kylvattnet i avgasslang och ljuddämpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 24 September , 2018 Låter ju inte orimligt, men nippeln där vattnet går in i avgaskröken är på systemets högsta punkt och skulle då inte fortsätta läcka in mer efter flera dagar. Kom att tänka på vacuumventilen som ju faktiskt sitter högre, ska kolla att den fungerar, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 25 September , 2018 (redigerade) Beror på hur kraftig vitrök det är. Kan ha och göra med spridarspetsen som behöver justeras. Redigerad 25 September , 2018 av sventable Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 25 September , 2018 (redigerade) . Gissningsleken går vidare... Jag tror att det handlar om en Yanmar YSE, YSB eller YSM. 8 eller 12. Mot detta talar i o f s stänksmörjning. Kanske är någon annan raritet. Vad tror ni? Avgaskrök av gjutjärn, rostar förr eller senare sönder. Finns av mässing. Redigerad 25 September , 2018 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 September , 2018 Haha, Farymann, underbar motor som saknar felkällorna oljepump, oljefilter, termostat m.m. Har aldrig vägrat starta, vevhus och avgaskrök i aluminiumlegering, topplockspackningen är en outslitlig kopparring. Löjligt lättskruvad och med hydrauldrift som inte kräver uppriktning av propelleraxel så motorn kan stå och hoppa i sitt hörn. Hoppsan, det blev visst reklam. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 September , 2018 Det var inget problem med vacuumventilen så nu är planen att efter upptagning plocka bort avgaskröken och spola in vatten i den för att se vart det tar vägen. Nästa steg blir att kolla spridaren, lite pyssligt eftersom man måste lyfta och luta motorn för att komma åt den, hanterligt dock, det brukar gå på en timme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 25 September , 2018 3 timmar sedan skrev trewq: - - - lite pyssligt eftersom man måste lyfta och luta motorn för att komma åt den, hanterligt dock, det brukar gå på en timme. Ja, du har ju i alla fall inget problem med uppriktning av motorn efter pysslandet.... Vit rök kan väl bara vara vattenånga eller oförbränd diesel så vattenläcka eller läckande spridare är de felkällor du behöver leta efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 25 September , 2018 All min erfarenhet å kunskap säger att du får in vatten i cylindern. Vit rök. Gud förbjude men har topplockspackningen gått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 September , 2018 2 timmar sedan skrev Ruskpricken: All min erfarenhet å kunskap säger att du får in vatten i cylindern. Vit rök. Gud förbjude men har topplockspackningen gått? Nej, topplockspackningen är en kopparring, den går inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perohlsson 0 Postad 16 Juni , 2020 2018-09-25 vid 08:59 skrev trewq: Haha, Farymann, underbar motor som saknar felkällorna oljepump, oljefilter, termostat m.m. Har aldrig vägrat starta, vevhus och avgaskrök i aluminiumlegering, topplockspackningen är en outslitlig kopparring. Löjligt lättskruvad och med hydrauldrift som inte kräver uppriktning av propelleraxel så motorn kan stå och hoppa i sitt hörn. Hoppsan, det blev visst reklam. Tjena. då är vi 2 som har samma motor. Min är en A40 och går alltid ;) en fråga bara. Var har du kopplat slangen från vevhusventilationen? På min har det aldrig suttit någon konstigt nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 16 Juni , 2020 30 minuter sedan skrev perohlsson: Tjena. då är vi 2 som har samma motor. Min är en A40 och går alltid en fråga bara. Var har du kopplat slangen från vevhusventilationen? På min har det aldrig suttit någon konstigt nog. Hej, ja min är också A40. Slangen går till insuget, till ett rör som sitter på ett mellanstycke som konstigt nog saknas i instruktionsboken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 16 Juni , 2020 Hur luktar avgaserna? Om det är en lite stickande doft skulle jag kolla spridaren först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 16 Juni , 2020 Tack för tipset men problemet var för två år sen och gick över av sig självt. Nu är i alla fall spridaren kollad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 17 Juni , 2020 Haha där ser man. Nån teori om vad som orakade detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 17 Juni , 2020 Nej, men det hände flera gånger under ett par veckor. Förträfflig motor som sagt, självreparerande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perohlsson 0 Postad 17 Juni , 2020 2020-06-16 vid 19:47 skrev trewq: Hej, ja min är också A40. Slangen går till insuget, till ett rör som sitter på ett mellanstycke som konstigt nog saknas i instruktionsboken Intressant 🤔 jag har ju sett att många äldre motorer har den lösningen med retur av den luften. Min har bara standardpipen på luftintaget som är mycket grövre än vevhusets pip. Jag har ibland lite små svarta prickar (stänk) från vevhusventilationen. Vad tror du om det? Motorn renoverade jag 2016 med nya packningar, o-ringar, ny kopparpackning till topp osv och den går fint. Är lite störande bara att luften ut inte är ren från detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 17 Juni , 2020 Det är nog naturligt att det stänker lite oljedroppar där, det lär väl vara en oljedimma i vevhuset som resultat av vevaxelns plaskande i oljan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser