Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Kallekula999

Elpanel

Rekommendera Poster

Ska bygga om elen och vill slippa såga o borra i inredningen. Har en gammal låda med Din-skena liggande o lockas av tanken på färdig låda som går attt byggga ut allterfersom. Nu undrar jag om det finns rena strömbrytare (som tål frekvent användning) för din-skena. Man ska ju visst inte använda automatsäkringar som strömbrytare. O vad är en sk. Dvärgbrytare? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Utan att direkt svara på DIN fråga om din-skena..

Så installatitonsmateriel som är avsett för fastigheter är inte direkt lämpat att använda i båt, då där miljön inte passar dessa prylar speciellt bra.

Inte heller spänningen och båtens likström är lämpade för dessa saker.

Men man kan ju förvisso se långa din-skenor och liknande i yrkesfartyg men där kanske spaningen är en annan..

Men icke för ty, har jag en sådan låda ombord, med automatsäkringar och jordfelsbrytare, kopplat i landströmssystemet, och där går det ju an.

Det är väl också oftast så att dessa automatsäkringar är avsedda för växelström, och annan spänning, tillsynes fungerar de ju med lägre spänning och likström också, men det bättre lämpade automatsäkringar (som då brukar heta dvärgbrytare) för detta ändamål.

Utan att gå in i detalj på det, så har mina kollegor Faradeys (han med buren) och Lenz en del teorier om virvelströmmar som kan uppkomma och efter dessa har man ju då ofta utvecklat speciella säkringar för lik- respektive växelströmmar. Den vetgirige som vill veta mer om virvelströmmar och andra i detta sammanhang oönskade fenomen börjar med att läsa om sådant på Wikipedia.

Fördelen med dessa automatsäkringar för mindre likströmmar, är att dom tar mindre plats och är rätt så billiga. Om du skall säkra av med mer än 25-30 A och uppåt, på ett ungefär, är det de kraftigare dvärgbrytarna som gäller.Biltema har dessa billiga automatsäkringar i olika utföranden för 5, 6, 8 och 10 ampere. Det finns även variant för 4A.

Men "din" låda kan du ju använda ändå, men undvik prylar för "husbruk" ombord.

Sedan finns det väl andra saker för 12 eller 24V att sätta i dins-skenor... men kanske inte för fritidsbåtsbruk.

Jag gillar väldigt mycket de vanliga vippströmbrytarna eller omkopplarna från KG Knutsson, som bland annat Watski säljer, vanliga strömbrytare med en gummihätta på, vill minnas att dessa tål minst 10A.

Dom finns i flera olika varianter, tvåläges, treläges, återfjädrande i olika lägen etc. Även som tryckknapp.

Lätta att installera då de monteras i ett runt hål.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alldeles utmärkt att använda dvärgbrytare i båten. Så har jag haft det i 10 år. Jag vet ett gänga båtar som byggdes på 80-talet med samma system utan att någon haft några problem. 

Först hade jag dvärgbrytarna i en fuktsäker kapsling, nu sitter de öppet men på en DIN-skena av aluminium.

Mina används inte för att tända o släcka en lampa men väl för tex värmare, vattenpump mm.

Om någon ger upp så kostar det 29,90 att ersätta.

Bilden är från en Nauticat, duger det åt dem så duger det åt mig.

(underbart elsystem fö, ordning och reda)

elsystem Nauticat 38.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...