Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
usur

Premiärtur elfel motorstopp

Rekommendera Poster

Tjena! Var ute på premiärnöjesturen idag med min nyinköpta fjord 24 med dubbelmonterat aq130. På hemfärden så börjar helt plötsligt varvräknare på babordsmotorn få spel, pendlade mellan 0-6000v/min. Har tyckt att den visat lite lågt innan och antar att den slutligen gett upp. Några minuter senare dör babordsmotorn och kort därefter styrbordsmotorn. Lyfter på luckan till motorrummet och där ryker det ganska friskt samt att det glöder nere i trakterna strax under startmotorn. Fimpar elen på huvudbrytarna och får hjälp in till kaj av en vänlig förbipasserande. Där kopplade jag bort babordsmotorn, startade styrbordsmotorn och åkte hem. (Det var inte långt kvar). Hann inte undersöka så noga vad som var fel efterssom vi hade bråttom iväg men jag ska ut och kika i morgon. Tänkte mest beklaga mig men om det är någon som har några tips så får de gärna dela med sig då jag inte har så bra koll på sånt här. Sedan måste jag hitta på ett sätt att dela på elkretsarna. Tänkte sätta separata huvudbrytare för motorerna i alla fall så man enkelt kan slå av den ena snabbt om något liknande skulle hända. Tjusningen med att ha två motorer försvinner ju liksom om båda dör. Jaja, worst case är väl att generatorn brunnit upp och det är ju inte allt för farligt. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och kikade lite idag. Startmotorn är nog bränd. Det var inte under utan ovanpå startmotorn det glödde. Kugget till startomtorn var inte direkt i mint condition heller. Frågan är vad som har hänt? Kan startmotorn ha fastnat i, legat och snurrat med motorn och fungerat som generator tills den brann upp. Tycker det är konstigt att detta hände under drift och inte vid start. Startmotorn har aldrig haft problem att få fäste vid start så jag antar att den inte såg ut så här innan. Man borde kunna köpa en ny startmotor på skroten va? Känns häftigt att lägga ut fem tusen på en startmotor. Kika på bilderna, speciellt kugget!!!

post-10130-1394234407,0474_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

130 är väl b20, så det borde finnas högvis med startmotorer liggande.. Köpte en begad när jag hade vp 130 å gav 300:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, Visst är det en B20. Vissa säger att marinvarianten är gnistskyddad och andra att de är likadana. Att man kan gnistskydda en motor tycker jag låter otroligt, är det inte därför man har motorrumsfläkt. Om luften är fylld med bensinångor så behövs det ju inte direkt någon stor gnista för att det ska tända. Köper nog en beggad, rädd att något annat gjorde att startmotorn brann upp och i så fall är det bäst att köpa en så billig som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Titta på startkransen (så inte kuggarna blivit deformerade) innan du monterar dit din nya startmotor./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kuggkransen såg ok ut. Ska ta en närmare titt i vinter då jag tänkte lyfta ur motorerna. Satte i en ny startmotor och den startade fint. Felet är i tändningslåset. Något är felkopplat så man skall vrida tillbaka nyckeln ett snäpp då man har startat. Jag trodde det var för att varvräknaren och det skulle gå igång men nu märkte jag att gör man inte det så fortsätter startmotorn att ligga i. Ja ja, 300:- är väl ok som läropengar. Nu är det bara lite skrammel i motorerna som jag är lite nyfiken om någon har några tips om men det kör jag i en egen tråd. Tackar för hjälpen Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startade du båda motorerna men en nyckel? i så fall kolla den andra start motorn också. Sätt en tryckknapp till starten på varje motor i stället för använda tändlåset till starten så att du inte dödar en till startmotor till Jag hade kopplat Tändlås (15) till vipp strömbrytare (för tändning till) för varje motor och separata start knappar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, Det är separata startnycklar så den andra borde klarat sig ok. Förslaget med startknapp är dock bra. Nåt skumt är det med det där tändningslåset och det skulle kännas tryggare med en knapp. Fattar inte vad du menar med (15) men det var kanske inget viktigt. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...