Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Molle66

Regler o avgifter diesel + motorsnack

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på att köpa en mindre motorbåt såsom Flipper 620/700, Ryds eller Örnvik.

 

Vad gäller med planerna på att förbjuda dieselbränsle på sjön, eller förhöjda avgifter/straffavgifter?

 

På dom större modellerna sitter gamla inombordare från 70-80 tal.

Vågar man köpa så gamla motorer (Volvo Penta etc) o drar de mycket mera än modernare motorer?

 

Är det generellt väldigt stor skillnad på en 5 meters o 7 meters båt, typ dubbla..?

 

Många utombordare är från tidigt 90-tal, Evinrude, Mercury etc.  Hur länge håller en sådan vid

normalt semesterslitage?

 

Jag vet att det är lite svårt att svara på för allt beror ju på skicket, men som det lutar åt nu lutar jag åt en

utombordare från 2000 eller senare för att slippa problem.

Vinner man mycket i bränslekostnad med en bra motor från 2015-16 jämfört med 2000-2003 ?

 

Sista frågan, vad borde jag också verkligen titta noga efter?

 

Tack för tips o svar.

 

Mvh

Thomas Andersson

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet bara vad jag läst här och du kommer råka ut för en skur av spridda meningar. Men!

 

Dom första 4-taktarna (2003?) dyker oroväckande ofta upp på blocket(hökar) som defekta. Det är alltid svårt med ny teknik i början(logiskt?) Vid 2000-talet hade ju även 2-taktare nått sin peak då de varit i produktion i 50-år. Iaf alla utom OMC(framförallt Johnson). Är du inte mek-kunnig själv så hade jag inte satsat på en äldre oservad inombordare. 

 

Det du först ska kika, känna och lukta på med en äldre båt (detta vet jag helt själv) är akterspegeln. Känns den i det minsta inte helt bra så är det ett varningstecken för andra strukturella skador. Glasfiberskrov är inte vattentäta osv. 

 

Kommer säker mängder med kommentarer om hur detta är fel men inget av detta är 100% exakt vetenskap. 

 

Samt tja, flipperbåtar brukar ha bra skrov. Alltså tar sjö bra. Kan du tänka dig en mindre så kör en fjordling. Sjukt bra båtar. 

 

Hoppas detta hjälper. 

 

Mvh//Kramer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Molle66:

drar de mycket mera än modernare motorer?

Pratar vi dieselmotorer så har det inte hänt speciellt mycket vad gäller förbrukningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första Honda 4 taktarna kom 1963 .Fyrtaktarna kom på allvar på 90 talet och inte 2003. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han menade nog när 4-taktarna började bli vanliga. De från 90-talet och tidigare är generellt sett mycket trögare än motsvarande 2-takt. När väl insprutning och variabla kammar kom på 4-t började matchen på riktigt. Sedan är det fortfarande så att märkligt många 4-t från den tiden har problem med korrosion(vatten i oljan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Kajja:

Första Honda 4 taktarna kom 1963 .Fyrtaktarna kom på allvar på 90 talet och inte 2003. 

Har som sagt inte full koll! Men det var väl mest mercury och Honda som hade en större produktion av 4-takt innan 2000-tal? Ja dessa väger otroligt mycket och krånglar mer än moderna 4-taktare och samtida 2-taktare.

 

Och det vet jag för att jag gissar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vägde mycket Det gjorde väl även dom första motorsågarna ! utvecklingen går framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...