sajjen 199 Postad 20 September , 2018 Det ser ut att bli ordentligt blåsigt på västkusten imorgon kväll. I Björlanda Kile, där jag har båten, tror SMHI att det kommer var byar kring 30 m/s i många timmar. Jag har aldrig haft båten i sjön i så starka vindar. Var ute igår och surrade seglen lite extra. Nu sitter jag och funderar på om det inte vore bättre att åka ut igen och plocka ner seglen helt. Vad jag kunde se igår verkade det inte vara många som hade tänkt så. Hur resonerar ni i en sån här situation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 20 September , 2018 Det är lite på gränsen.... Framför allt är det väl rullfocken jag oroar mig för. Det har skörats åtminstone tre rullfockar i min hamn i sommar och då har det "bara" varit kuling. Det blir nog ändå så att jag låter seglen vara kvar, sen slår nog en extra tamp runt både fock och storsegel. Och ett par extra tampar till beläggningen. Jag har bara en kilometer dit ner, så om jag blir för nervös kan jag lätt åka ner och kolla, även om skadan redan då kan vara skedd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 20 September , 2018 Bättre att ta bort alla segel, sprayhood och annat som kan gå sönder om det ska blåsa så pass mycket. Samt se över förtöjningar och fendrar. Man ska ju alltid förtöja för storm. Kan man vända fören mot vindriktningen så blir det mindre påfrestningar. Grannbåtarna kan även ge skador så kolla även dessa och prata med ägarna. Alltid bra att titta förbi men det kan ju även vara farligt att åka bil om det blåser så pass mycket samt gå på bryggorna är inte lätt vid dessa vindstyrkor... Hoppas det går bra. Här finns lite mer tips från SearchMagazine och en video på slutet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 20 September , 2018 Seglen pajar för att de rullas ut; säkrar du med en snörstump eller en stropp så brukar det gå bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 20 September , 2018 Jo surra "automatlådan" dvs rullfocken ordentligt, jag har sett flera som blåst sönder, främst för att båtägarna glömt bort sina båtar under hösten. En båt på bryggan har någon slags orange spiral runt hela rullfocken, färdigköpt tillbehör eller något hemmagjort? ser i alla fall ut som de mer eller mindre värdelösa tryckluftslangarna som brukar vara medskickade i verktygspaketet när man köper en verkstadskomressor... men funkar nog väldigt bra som rullfocksskydd. Jag har motorbåt, förstärker akterförtöjningarna, ordinarie akterförtöjninar mellan stolpar och aktre pollare går i kors, Lägger på två linor med gummidämpare mellan stolparna och midskeppsknaparna fast dessa ligger parallellt, och hoppas att de aktre stolparna håller. Min båt ligger med aktern mot vinden, men ganska långt in på bryggan så där är i alla fall litet lä. För många år sedan hade jag en båt i en privatägd hamn på Tjörn, innan en storm bröt jag av en akterpåle, den såg ut som en nyvässad blyertspenna i botten, hamnägaren hade köpt in begagnade telefonstolpar och slagit ned i leran, skeppsmasken gillade tydligen dessa. Jag har sett att några segelbåtsägare förtöjt extra mellan bryggans nedre träbalk, bjälke och mastroten, gissningsvis har dom båtarna genomgående mast. Även sett att man förtöjt i skotvincharna med extralinor, dessa sitter väl i båtens kraftigaste delar..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 20 September , 2018 På vår båt är nu både försegel och storsegel omsurrade rejält, utöver bomkapell och de normala anordningarna. Spände upp akterstaget också, för att minska rörelserna i riggen. Och extra förtöjningslinor. Nu kan jag vara lugn de närmaste två dygnen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 September , 2018 Pantaenius är det ordning med. De mailade ut följande idag: Se över alla förtöjningar, räkna med ökad vattennivå och justera därefter för att undvika att båten ligger och slår mot bryggor och förtöjningsstolpar t.ex. Kontrollera så att förtöjningar inte ligger och skaver mot vassa kanter, om risk för detta finns förse förtöjningarna med någon form av skavskydd. Häng gärna på extra fendrar för att skydda mot grann båten och/eller bryggan. Kontrollera batteriernas kapacitet samt länspumparnas funktion. Plocka ner segel, hinner ni inte det så se till att surra dom så pass tight att dom inte kan rullas ut av vindtryck. Kapell, biminitoppar och dylikt bör tas ner om så är möjligt. Om det ej är möjligt, kontrollera alla dragkedjor på kapell så att dessa är helt stängda, om dom är lite öppna finns risk att dom öppnar sig mer och att kapellet fladdrar sönder. Om möjligt är så säkra dragkedjelåset med t.ex. buntband i något fast. Tag antingen med dig hem all löstagbar utrustning på däck och i sittbrunn eller plocka ner det och förvara i båtens låsta utrymmen. Plocka av utombordsmotorer från gummibåtar/jollar/dingar och akterspeglar samt pulpitar. Ta iland gummibåtar/jollar/dingar och förvara dom skyddat och fastspänt. Efter stormen så försök att så snart som möjligt besöka din båt igen för att förhindra förvärrande av skador som eventuellt kan ha uppstått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad 21 September , 2018 Nu har SMHI ändrat prognosen igen. Högsta byvind är runt 25m/s. Men jag plockade ner mina segel igår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 22 September , 2018 23 timmar sedan skrev sajjen: Nu har SMHI ändrat prognosen igen. Högsta byvind är runt 25m/s. Men jag plockade ner mina segel igår. Det blev ju värre på sina ställen, upp mot orkan i byarna på några ställen och byar på 30 m/s verkar ha varit rätt vanligt. Har det gått bra för er på den västra kusten? Allt någorlunda okej? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 22 September , 2018 På Södertörn (östkusten) har det regnat och blåst i natt men kanske bara upp till 12-17m/s och det har varit en fin frisk morgon med solsken. Sov över i båten och nu gått en sväng och alla båtar i vår hamn verkar ha klarat sig. Men kolla gärna till din båt idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 September , 2018 I mellersta Bohuslän har det som mest varit strax under 30 m/s stadig vind och nära 40 m/s i byarna som mest. Galet mycket vind! Och havet blev också duktigt uppvispat. Vågbojen vid Väderöarna toppade med en signifikant våghöjd på 7.9 m när stormen kulminerade. Det är bara några decimeter under den signifikanta våghöjd som det var när våghöjdsrekordet i Sverige uppmättes. Så det är inte alls osannolikt att ett nytt våghöjdsrekord blev till i natt. Det nuvarande är på strax över 14 meter för en enskild våg och uppmättes just vid vågbojen utanför Väderöarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 September , 2018 Fick nyss rapport från hemmahamnen. Vår båt har det inte hänt nåt med. Torsdagens uppsäkringar gjorde nog gott. Men ett par bryggor bort har en segelbåts rullförsegel blåst sönder. Utrullat runt en meter och blåst till trasor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 22 September , 2018 Härligt, ett livstecken från väst... Men hur har det gått för er? För många av oss på ostkusten är ju 20-25 m/s väldig, väldigt mycket vind, så 30-35 m/s är galet mycket. En ökning av vindhastigheten från 20 m/s till 30 m/s ger lite drygt dubbelt så stor kraft. Dubbel vindhastighet ger fyra gånger så stor kraft från vinden. Om man jämför med kuling - som jag tror många upplevt - så är alltså 30 m/s ungefär fyra gånger kraftigare. 35 m/s som blåser mot en människa innebär att man utsätts för samma kraft som om man försöker hålla emot (i fallet) en fullvuxen människa som sitter i en båtsmansstol i masten utan vinsch eller andra bromsande hjälpmedel. F = 0,5 x exponerade arean x luftens densitet x vindhastigheten i kvadrat x formfaktor Allt i SI-enheter och formfaktorn c som är 0,5 för ett klot (som en människa ungefär). Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 September , 2018 Här är vindhistorik från mätstationen Tån, lite väster om Lysekil, söder om Bohus-Malmön. Max byvind på närmare 34 m/s och max stadig vind på drygt 26 m/s. Trist nog finns det ingen officiell väderstation på Väderöarna, i alla fall inte som det går att få data från via SMHI eller Sjöfartsverket. Här är vindhistorik från väderstationen på Hållö. Den är knappast lika pålitlig som en myndighetsuppförd station, men ger väl ändå en indikation på hur blåsigt det var under natten. 28.6 m/s stadigt och topp på 37.1 m/s. Den skarpögde ser att värden ofta återkommer, så det är troligtvis relativt få "steg" i mätningen, och en precision som vida överstiger den egentliga mätarupplösningen. cccc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 September , 2018 Båten på grannbryggan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 22 September , 2018 Det är ju dumt att förstöra förseglet, men ibland finns det ju orsaker till att det blir som det blir. I övrigt ser det ju inte alls ut som ett katastrofområde... Angående mätvärden och slumpen så är det inte så konstigt att vissa värden återkommer. Om medelvinden är relativt konstant under längre tid så finns det ju inte så många decimaler att välja mellan. Det är nog inte konstigare än att man kan slå sex sexor i rad när man spelar tärning. Det kan i stort sett inte hända, men det händer. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 September , 2018 När jag matar in de mätvärden som finns i tabellen i bilden, så blir det 0.4, 0.5, 0.8, 0.9, och multipler av det, som minsta skillnad mellan värden. Med andra ord bör det handla om ~0.5 m/s upplösning för vindmätaren. Det var det jag menade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelbagaren 50 Postad 22 September , 2018 Var ytterst nära att blåsa i sjön igår kväll när jag gick ut på bryggan och kollade till båten. Nu på förmiddagen var det ju ännu högre vattenstånd. 16 m/s känns ju som bleke nästan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 September , 2018 (redigerade) Tack Raol för din graf gällande "mätstation Tån"! Bidrar med en hyfsat aktuell graf över "mätstation 100 Måvholmsbådan", slänger även med en graf över vattenståndet. Sjöfartsverkets många mätstationer är en guldgruva! Här en direktlänk till min "favo-mätstation 100 Måvholmsbådan" ungefär halvvägs ut mellan älvsborgsbron o vinga. (Dess mätvärden uppdateras två gånger i minuten, varje mätvärde kan fås som en historisk graf genom att dra ner hörnet på önskat mätvärde (Vind, vattenstånd etc.) Denna sjöfartsverkets så kallade "ViVa-karta" (Vind/vatten) kan f.ö. sökas på nätet, där finns på hemsidan appar och en sverigekarta visande alla mätstationerna. (Du kan klicka fram en önskad mätstation som är närliggande var du än bor, vad mer kan önskas?) Redigerad 22 September , 2018 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 22 September , 2018 (redigerade) Var ute i hamnen under torsdagskvällen och stärkte upp förtöjningarna och kollade i största allmänhet, då var det ju lugnt. Hade ingen möjlighet att åka ut igår. Men var i hamnen i förmiddags... Att folk aldrig lär sig. Inte konstigt att försäkringspremierna höjs, eller ersätts stormskador? Force majeure eller hur det stavas? Jag såg minst tre sönderblåsta rullfockar. Mina närmaste grannbåtar var ordentligt förtöjda, men sedan var det en och annan som alltid ligger förtöjd i tvättlinor. vattenståndet var nog 1,3-1,5 meter högre än normalt, högre hade det varit då det var saltvattenspölar långt upp på asfalten. bryggorna längst in i kilen där de små båtarna ligger gick det idag inte att gå ut torrskodd på, de låg i marvattnet. Tänkte ta strandpromenaden västerut med hunden, men då hade vi blivit överspolade. Hunden vek de annars rakt upprättstående öronen strikt bakåt, vindbruset var väl annars besvärande kan tänkas. Vid infarten till hamnen ligger det alltid en styrpulpetbåt på trailer, uppställd på samma ställe varje år, ägaren har skruvat av trailerns hjul, har satt dit pallbockar istället... Gissa vad som nu låg tvärs över g&c-banan? jo en styrpulpetbåt upp och ned... Det såg även ut som om trailern hade fått en luftfärd. Jag måtte aldrig vinden idag, och jag läse inte i vakternas loggbok heller, men kan tänka att det var en del jobb för dessa i natt. Min båt låg iallafall bra, liksom de närmaste grannbåtarna, svårt att komma ombord och det gungade en hel del. men värst var det för de på de västligare bryggorna och på piren. Här hemma finns det en del kullblåsta träd, och alla grannarna har bytt trädgårdsmöbler och soptunnor med varandra. Växthuset har mirakulöst klarat sig utan skador, annars brukar en och annan ruta krossas. Redigerad 22 September , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 30 September , 2018 Hela frågeställningen är störande, det finns i min värld inget som heter "orkanbyar", "stormbyar", "kulingbyar"(gränsande till löjligt) eller "brisbyar"(löjligt). Vindstyrka mätes på, tror jag 10m höjd och under 10 minuter. Detta medelvärde ger benämningen orkan, storm, kuling etc. Att SMHI har sjunkit till nivån att kalla detta xyz-byar är en besvikelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2018 14 minuter sedan skrev kapten_cook: Hela frågeställningen är störande, det finns i min värld inget som heter "orkanbyar", Håller med. Möjligen kan man prata om byar med orkanstyrka. Men det är som att säga "Han som körde om på 80-vägen gjorde det i motorvägsfart". Syftet är bara att skapa skrämsel dvs kvällstidningsjournalistik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 30 September , 2018 Om byarna når vindstyrka motsvarande storm och orkan, så är det inget fel att kalla dem stormbyar eller orkanbyar. Språk handlar om kommunikation och att göra sig förstådd. Så frågorna blir: 1. Är det svårt att förstå vad som menas med "stormbyar" och "orkanbyar"? 2. Finns det risk för sammanblandning med nåt annat? Jag hävdar att svaret på båda frågorna är nej. Oproblematiskt alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 30 September , 2018 Njae, det är språkligt fel därför att orden storm, orkan etc är definierade som varaktig vind över tid och byar är definierade som kortvariga vindtoppar. Sammanblandningen är uppenbar, du måste vara blind om du inte ser hur vanligt folk informeras om storm i t.ex. AB då det i själva verket är en loj kuling med enstaka byar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 30 September , 2018 (redigerade) Men du begriper väl att tillägget "-byar" modifierar betydelsen? Och det är ändå så att vindstyrka i sig är det som kan orsaka skador, oavsett om det handlar om några sekunder i taget eller i timmar i sträck. Jag var med ett sällskap i svenska fjällen för närmare tio år sen, och bodde i en stuga. Intill stugan stod husvagnar uppallade på betongblock, och flera enklare träskjul. Under en natt var det blåsigt. Inga extrema vindstyrkor, men rejält blåsigt. Så framåt midnatt kom en ca 2-3 sekunder lång vindstöt som var brutal. Hela huset skakade och det dånade som en stor fors. Just när det hände tittade jag ut genom ett fönster, mot en av de uppallade husvagnarna. Den flög en halvmeter i sidled och landade på marken intill. Nästa morgon såg vi att fler husvagnar påverkats, och ett par av träskjulen hade förvandlats till brädhögar. Men, det var förstås bara inbillning, eftersom det bara var en orkanby... Jämför med signikant våghöjd, som är det mått som anges för våghöjd på de flesta håll. Det är medelvärdet av den högsta tredjedelen av vågorna under en 30-minutersperiod. Majoriteten av vågorna är alltså mindre. Men eftersom det är större vågor som ger störst påverkan, och risk för skador, är det rimligt att använda ett mått som beskriver det. Byvind är ganska jämförbart. Redigerad 30 September , 2018 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 30 September , 2018 jaja, whatever...känns som att du mest vill tjafsa. Jag har lättat mitt hjärta och är nöjd med det, att du sen inte förstår innebörden i min kritik mot begreppsbilden är inte mitt problem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2018 Bäst skulle det vara att använda Beaufort skalan. Eller bara mäta vindhastighet i knop som en stor del av världen gör. Men visst har vi kommit en bit på väg, det pratas inte så mycket om sekundmeter längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goranoulla 4 Postad 30 September , 2018 Hm, uppfattar att om man säger orkanbyar så uppfattar jag det som att det kan blåsa med orkanstyrka under kortare tider, men inte medelvind. Möjligen inte korrekt svenska, men tror nog att de flesta förstår innebörden av ordet. Tycker i detta fall att Raol har en poäng i sin beskrivning. /Göran A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2018 37 minuter sedan skrev Goranoulla: Hm, uppfattar att om man säger orkanbyar så uppfattar jag det som att det kan blåsa med orkanstyrka under kortare tider, Traditionellt så menar man de vindbyar som finns i en orkan. I litteraturen kan man läsa "han kämpade på i stormbyarna" dvs de byar som uppstår under en storm. Man menar troligen inte att det blåste halv storm men byarna höll stormstyrka. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 30 September , 2018 Du vet, ord och uttryck kan ändra betydelse med tiden. Det är en naturlig del av språkens utveckling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser