firefish 245 Postad 20 September , 2018 I samband med motorbyte blev jag med dubbla elsystem, 24 volt för motorn och 12 volt för resten. För att göra det så enkelt som möjligt har jag bara en generator (24 volt) och sedan låter jag en omformare (Victron på 70 A) ladda/försörja 12-voltssidan. Förutom ett lite kralligare Optima till bogen består 12-voltsbanken av ett Enersys Powersafe 12V190F. De specar float till 2,28 volt vid 20 grader. Omformaren har jag ställt på 13,65 volt, typ float, men jag undrar om det duger för att även ladda batteriet ordentligt. Kan jag hela tiden ligga på float eller borde jag dra upp spänningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 September , 2018 1 timme sedan skrev firefish: Omformaren har jag ställt på 13,65 volt, typ float, men jag undrar om det duger för att även ladda batteriet ordentligt. Kan jag hela tiden ligga på float eller borde jag dra upp spänningen? Det fungerar. Du får batterierna helt toppladdade, bara till 80-90% och batterierna laddas långsammare men batteriernas livslängd ökar. Så här kör man i många fasta batterianläggningar, man laddar med konstant 13,6 - 13,8V. Syftet är att få lång livslängd, det är dyrt att byta batterier ute i obyggden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 22 September , 2018 Tack för info👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser