Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Gäst jarle bråthen

vet noen om hvor jeg kan koble varmeapp/varmtvanntank til vp 145

Rekommendera Poster

Gäst jarle bråthen

jeg skal koble slanger til varmeapparat på en volvo b23 aq 145 hvor/hvilke slanger kobler jeg til dette for å få mest mulig varme har noen en forklaring/tegning på det?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jarle

er det virkelig så mange med tommeltotter her?????? helt utrolig........ jeg har spurt om tre fire ting på sidene her og ikke et svar................... selv har jeg svart maaaaaaange på div spørsmål so....thank u for nothing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mårten

Ställde samma fråga på Drevias forum, sök där. Svaret var att det var svårt, att man kanske kunde borra ett hål i vattenpumpen och montera en nippel där (utgående vatten på färskvattensidan). Känns inte aktuellt för min del, men är det någon som har en bättre lösning så tar jag tacksamt emot. För egen del har jag övervägt att montera en gasoldriven genomströmningsvärmare istället (inne i det minimala toautrymmet på en Flipper 700), men en sådan installation skulle antagligen bli katastrofal sett ur en besiktningsmans perspektiv. Finns det månne någon annan som lyckats få till vettigt varmvatten i en Flipper 700 med aq140/145?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jarle b

jeg tror jeg har løsningen selv hva med å montere bil vannpumpa der er det jo et rør som går langs motorblokka og er til varmeapparat orginalt så tar jeg returen til avtappingskrana fks??? den som sitter bakers på siden av blokka ????? detta tror jeg var lurt eller hva????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mårten

Kan du montera en bilvattenpump direkt på en aq140/145? Jag kollade på en hemsida som bl a avhandlade renovering av en sådan motor, och där krävdes ombyggnad av bilpumpen. Men, som sagt, finns det någon annan som vet så tar jag tacksamt emot besked. Kolla på http://ockelbo.plars.org/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni skall ha gångvärme till B21/B23 (exc. B230) baserade marinmotorer, så måste man nästan hitta på något eget, eller göra som jappen på http://ockelbo.plars.org/ gjort, d.vs. ta en bilpump, svarva en ring som kommer mot värmeväxlaren och svetsa dit den, och ta gångvärmen från bilpumpens färdiga hål för bilens värmepaket. Jag skulle föreslå, att bårra ett hål i vattenpumpens utgång till värmeväxlaren, dra gängor i hålet, och skruva dit en nippel för vattenuttag. B230 baserade motorer har ju alla en likadan pump som 200/700/900 seriens volvo bilar (360 serien har 2cm kortare pump), dvs. de har färdighet för gångvärme, bara du skaffar ett rör (går bra från bilen) och skruvar ingången för värmepaketet till topplocket, där den sitter i bilen. Min AQ171A hade detta rör färdigt, och ingången var dör cyl. blockets tömningspropp var, dvs. på avgassidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Plarsa

Jag har gjort om en bilpump så att den passar till AQ145:a då får jag ut ett rör som kan användas till gångvärme. För den som har en orginal pump. Borde det går att göra på följande vis: Det sitter en 1/4 tums nippel på värmeväxlaren där man leda tillbaka glykol vattnet. På marin motorerna är uttaget i toppen pluggat. Men det går alldeles utmärkt att sätta dit en slang koppling. Dvs man tar ut vattnet på toppen samma ställe som på bilarna. Man leder in vattnet i botten pluggen till värmeväxlaren. Borde fungera toppen bra ! mvh / Plarsa http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har ni svaret: En AQ 145A är ju en Volvo B230 motor,på en sån motor sitter det två pluggar (en fram och en bak) i motorblocket under kyllimpan(iallafall på min), dessa två pluggar har jag demonterat och satt dit nipplar med kulventiler på,på dessa kulventiler har jag monterat slangnipplar för 1/2 slang till gångvärmen.Dessa uttag på motorn används när den sitter i en bil och man kopplar in en vattenburen bensinvärmare till motorn.Rätta mig om jag har fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten faktaruta angående kopplingen av vanliga Penta modeller till Bilmotsvarigheter

AQ140 = B21

AQ145 = B23

AQ151 = B230

AQ171 = B230

Senast ändrad av rickardp | 26 mars 2009 | 17:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...