newwave 7 Postad 19 September , 2018 Hej, Vill börja med ursäkta för mina brister i seglings terminologi. Noterade att mitt bomuthal inte fungerar när jag plockade ner storseglet. När jag försöker spänna så händer det ingenting. Skakar man på bommen så skramlar det lite (kanske normalt?) Vet inte hur det ser ut ”inuti” och om det är något som går att åtgärda? Det är en selden rigg. Tack på förhand om någon kan komma med något tipps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 371 Postad 19 September , 2018 När du försöker spänna, går det att ta hem på linan (utan att det rör sig vid seglet), eller är den helt fast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 20 September , 2018 Vore behjälpligt om du skulle kunna ge info om vems bom det är och årtal... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 20 September , 2018 Det finns instruktioner på Seldens hemsida om det är en Selden Bom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxipelle 4 Postad 20 September , 2018 Har du lina i ena änden och wire i andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 20 September , 2018 Hmm.. trodde att även bommen är selden ? Det är ett fäste som glider längs bommen (svårt att beskriva). Kan dra fästet 1-2 cm. Försöker jag dra i linan så känns det som skrammel typ mitten av bommen. Ingen wire finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 20 September , 2018 Du får ursäkta - men utifrån din beskrivning är det omöjligt att säga exakt vad som är fel. Men - å andra sidan... du kan säkert klura själv på vad som är fel, det är inte raketforskning... Sannolikt är det en utväxlad lina i din bom. Det är antingen en kaskad som utväxling, eller ett dubbel-block. Det du hör som skramlar är nog blocket. Det finns lite linor till detta, och det finns en trissa i varje ände på bommen. Om linan inte rör sig är felet troligen: - Ett block eller trissa pajat och snurrar inte - En lina fastnat, eller trasslat sig Så... vad göra..? Hade det varit min bom hade jag förmodligen kollat trissorna, snurrar de? Sedan hade jag kännt på linorna - har de hakat i varandra, eller en annan lina som finns i bommen (revlina..?). Är det inget av detta hade jag borrat ur popnitarna till bomnocken och tagit loss den. Sedan ser du rakt in i bommen; då borde du hitta felet och kunna åtgärda det. Bofogar en inspirationsbild från min egen bom som jag byggde en 1:4-kaskad i under våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 20 September , 2018 (redigerade) http://www.seldenmast.com/se/products/pdfdownload/__file_excerpts/595-950-S-40-45.pdf.html Redigerad 20 September , 2018 av Tomas99 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser