Minego 13 Postad 19 September , 2018 Planer på att byta kapell på båten....vilken typ att tyg har Ni och vad skiljer mellan tygerna? Finns typ tunnare tyger som är lätta men är dom lika hållbara..slitstarka som normalt tjocka? tacksam för lite input innan jag bestämmer mig för material Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 19 September , 2018 (redigerade) Makrilux, var i alla fall för några år sedan den väven som då många ansågs som överlägsen. Vis av erfarenhet vet jag att snålheten lätt kan bedra visheten, och att priserna står i direkt proportion till materialets kvalitet, så välj inget billigt! Ett bra kapell skall, med visst underhåll hålla i minst tio säsonger. Sedan är det inte bara kvaliteten på kapellduken du skall kolla på, utan även eventuella rutor, dragkedjor och knäppen, ja tråden som det är sytt utav också, den skall vara av UV-beständig kvalitét och svälla då den blir blöt. Så som svar på din fråga, intet överraskande är det kvaliteten på materialet som är skillnaden. Håll upp prover med olika vävar mot solljuset så ser du... Redigerad 19 September , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 19 September , 2018 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Makrilux, var i alla fall för några år sedan den väven som då många ansågs som överlägsen. Vis av erfarenhet vet jag att snålheten lätt kan bedra visheten, och att priserna står i direkt proportion till materialets kvalitet, så välj inget billigt! Ett bra kapell skall, med visst underhåll hålla i minst tio säsonger. Sedan är det inte bara kvaliteten på kapellduken du skall kolla på, utan även eventuella rutor, dragkedjor och knäppen, ja tråden som det är sytt utav också, den skall vara av UV-beständig kvalitét och svälla då den blir blöt. Så som svar på din fråga, intet överraskande är det kvaliteten på materialet som är skillnaden. Håll upp prover med olika vävar mot solljuset så ser du... Det ska finnas ett tyg som heter Ocean som ska kunna konkurera med det numera försvunna Markilux. Jag tror att det finns hos Asperö Handel. Ring och kolla om du kan få lite siffror eller testresultat på papper så att du kan se själv. Jag håller med dig Markilux var en bra kapellduk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 19 September , 2018 Sunbrella rekommenderas av flera kapellmakare, mitt kapell är inne på 4:e säsongen och ser fortfarande nytt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser