jorgenkarls 5 Postad 4 Juni , 2005 Nu när det analoga tv - nätet håller på att släckas ner så undrar jag om nån vet var man kan få tag på en digitalmottagare till båten ? Skulle va smidigt men en platt tv i båten. Nån som sett nån 12-volts tv ? Tackar för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
extpela 0 Postad 4 Juni , 2005 Hej ! www.dustin.se har flera digitalmottagare till bärbar dator, kopplas till USB-porten och får även sin ström därifrån. Bar a att skaffa bärbar om du inte har, dator och platt skärm i ett.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenkarls 5 Postad 4 Juni , 2005 Har allt funderat på det men det är ju så dålig batteri-tid på en bärbar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 4 Juni , 2005 Problemet med båt är att den flyttar på sig. Och än finns det ingen apparat som hanterar handover mellan tv-master. Som mobiltelefoner gör när dom byter basstation. Idag måste du söka om alla kanaler i digitalboxen när du byter basstation. Det är apparater på gång för att hantera detta men dom har inte släppts på marknaden än. Kommer inom ett par månader. Har du bråttom så köp en box som snabbt kan söka nya kaneler. Tex Sagem. Om du vill koppla in en hemelektronik, som inte är konstruerad för bil/båt, till 12V utan sin 220V trafo. Dvs utan en bra inverter. Bör du samtidigt köpa brandvarnare. Det är ingen som vet hur din apparat kommer att reagera med fukt och tomma batterier eller med för hög laddspänning. (Oftast går det bra) /Marcus www.bating.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 4 Juni , 2005 Liten båt-liten TV. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 4 Juni , 2005 Hade tänkt köpa ett USB-tvkort till den bärbara datorn som TV i båten. Hade då tänkt digial-tv. Är det någon som har provat detta ? mvh /jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 4 Juni , 2005 Kommer inte ihåg vart men jag såg en 17 platt-tv med inbyggs boxer-mottagare. Kan varit någon här so skrev om det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 Juni , 2005 Det var nog den här som efterfrågades. http://www.barcom.se/html/humaxlcdlcd-tv.html En 17 tums LCD-TV med inbyggd digitalmottagare. Här finns fler godkända mottagare. http://www.boxer.se/?page=991 Och här finns smidiga antenner. http://www.oneforall-int.com/english/products/soundvision/sv-9350.htm http://www.oneforall-int.com/english/products/soundvision/sv-9210.htm Den sista använder jag själv. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linjett35 0 Postad 5 Juni , 2005 Hej, Cordland AB har en intressant mottagare med dubbla antenner så klarar den att ge TV bild även under förflyttning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor Postad 5 Juni , 2005 Provade lap-top digitalmottagre med USB-förbindelse förra året (2004). Det blir lite väl många sladdar, och som helhet funkade det för dåligt. Barnen sura. Vänta tills det analoga nätet verkligen är släkt, det kommer hela tiden nya modeller / produkter. Sailor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lizen Postad 13 Juli , 2005 Vi köpte en Andersson Y1 på www.netonnet.se och kör våran Nokia boxer på 12V. Tyvärr har vi inte lyckats få något ljud, men bilden är bra trots att vi bara kör en liten mini bordsantenn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 13 Juli , 2005 Lite stöddigt säger jag att jag kört digital tv i båten i några år nu och förstår inte vad ert problem är. Antingen kör du på 220 volt via konverter om du har en gammal digitalbox eller så köper du en ny box, köp då en Sagem som går på 12 volt. Den klarar av spänningen upp till 15 volt så laddning etc är inget problem. Gick själv över till öland för 2 år sen när vattnet låg som en spegel - kollade Discovery och dödligt vapen 2 i sittbrunnen på vägen mellan Kråkelund och Borgholm, tyvärr pep GPS´n att vi var framme innan slutet... Vad har hänt med sjölivet...internet har förstört allt! Själv använder jag en vanlig 10 färg TV, fungerar kanon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 17 Juli , 2005 Hur ska man förmedla det till två barn som är totalt beroende av allt som är fyrkantigt (tv, xbox, dator) ?-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kirigoe 0 Postad 20 Juli , 2005 tidningen Praktiskt Båtägande (nr 6/2005) har en artikel om digitaltv med inriktning på bra mottagning. http://www.praktisktbatagande.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pontus Postad 21 Juli , 2005 Funkar det bra att röra på sig och titta på tv samtidigt med digital tv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreascarlsson 0 Postad 26 Juli , 2005 Sagem ITD 64 är mycket snabbare än Nokia 112T Båda digitalmottagarna går att koppla in direkt på 12V. Vi har en 17 Philips LCD TV, Den kräver 12,4Volt, problemet vart när spänningen sjönk under 12,4V så blev bilden mörkare. Så jag köpte en 12V konverter på Clasohlson som konverterar till 14V kontinuerligt. Så sköter Philips TV spänningsstabiliserar till 12,4V själv. Allt fungerar jätte bra. Till er som tycker att det är löjligt att ha TV på båten: Man behöver inte titta på TV när det är bra väder. Men det är rätt trevligt att titta på Götakanal när det regnar. Nu letar jag efter en bra 12V DVD spelare (utan skärm). Är det någon som har nått att rekommendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knuud 0 Postad 27 Juli , 2005 Vad har du för antenn då?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 28 Juli , 2005 Kör med den billigaste på Seasea tror den ligger på drygt 300-400 kr, finns även en modell som mark har som funkar bra. Använde denna antenn på min tidigare båt också och under dessa 10 år har det inte varit några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 30 Juli , 2005 Inte dricker väl en massor med öl på sjön? Det tycker jag inte hör ihop. Man kan roa sig med annat också te x ligga och vila bl a. Njuta av utsikten att ha sjöutsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mathias Postad 31 Juli , 2005 Satte själv in en platt tv nu i somras samt köpte en dvd på lidl. den var liten och smidig samt gick på 12V. Fördelen var också att den tar nästan alla filformat inkl. divx samt att den har inbyggdminneskortsläsare. har för mej att den kostade 799:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 31 Juli , 2005 Digtal TV borde sända kanalerna på samma frekvenser (kanalplatser) från alla master. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linjett35 0 Postad 23 Maj , 2006 Cordlands mottagare är bra men vänta ett tag det kommer snart en ny variant. Själv använder jag en liten USB-sticka Freecom DV3. Nacdel är att jag kan ju bara se de fria kanalerna. Är det någon som vet hur man lätt kan använda en kortläsare är jag tacksam för tips. Kensington har en liten mycket smidig inverter 70W DC men det finns också en för 70 W AC/DC som du kan använda om du har landström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2Much 0 Postad 25 Juni , 2006 Hej!Jag har ett Freecom usb tv-kort (köpt hos Dustin-home).Fungerar utmärkt med min laptop både hemma och i båten.Den medföljande antennen (bara ett litet spröt med sugkopp fungerar både inne i vårat hus och ute på Runn (sjö mellan Falun och Borlänge). Det kortet tar bara emot digitala sändningar. Vid sämre förutsättningar behövs nog en annan antenn.Mvh Martin Steen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 27 Juni , 2006 HejJag köpte twinhan DTV alpha från Dustin.en enkel usb ansluten digitaltv mottagare, med en liten decimeter lång anten med magnetfäste inkluderad.Jag letade en stund i båten för att hitta bra mottagning, via mast, stag etc, till sist satte jag den på diskstället (plastöverdragen ståltråd) det fungerade perfekt! 97 % signalstyrka, tänker man efter så ser det ut nästan exakt som en modern sk gitteranten för digital TV. Jag har dock inga amibtioner att se TV under gång.men min motagare fick in Fotbollen i HDTV format.:-)/HW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aiepatrik 0 Postad 28 Juni , 2006 Digitalmottagare är detta den smidigaste jag hittat, bara att sticka i Scartkontakten. TV har jag inget bra svar på, men väntar med spänning på svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 10 Juli , 2006 Jag kollade den sega fotbollen i laptopen igår. Har helt nyss köpt en tvmojäng till usb-porten, helt otrolig enkelt. Stor som en ciggtändare. Pytteantenn som jag klämmer fast mot VHFen så blir signalen bättre. Ettan, tvåan, kunskapskanalen, fyran, sexan gratis... Köper man ett kort kan man se allt annat skit med. Man söker stationer lätt när man flyttat sig. Skickade efter på nätet 425 spänn. Jag skulle aldrig sätta i en tv när jag ändå använder datorn till navigation med mera. Kanske i en mkt större båt. Helst lyssnar jag på blues och Jerry lee. Eller P1. Eller allra helst hur det porlar när man seglar. Har redan glömt var fan jag skickade efter och vad den hette. Nåt av de här större nätsäljarna. Ska ta reda på det i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 11 Juli , 2006 Nu kommer jag ihåg vad det är för grej. Jag visste inte att det existerade en så enkel grunka för tv-mottagning bara för nån månad sen. Den här hart fått omdömet Bra Köp av PC Hemma. Man kan spela in program på den också. Jag har en inte allt för avancerad HP laptop, i den blir TV-ljudet riktigt bra och bilden superskarp. I bland hänger sig bilden nån sekund, inte ljudet. Antar att det är lika om man köper en lös TV och ser på digital-TV. Här i mina hemmavatten är det analoga nätet nedsläckt för gott. http://www.dustinhome.se/dacsaportal/ MSI MEGA SKY 580 DVB-T HDTV USB MOTTAGARE Artikelnummer: 5010091780 Specifikationer Anslutning USB 2.0 Text-TV Ja Radio Ja Ljudstandard Stereo Typ av TV-mottagning Digital marksänd Inspelningsfunktion Ja Komprimering Mpeg2 Stillbildsfunktion Ja Fjärrkontroll Ja SmartCard-läsare Nej Operativsystem Windows 2000(SP4) / XP SP2 eller senare Förpackning Retail Garanti 2 år Övrigt Mini-antenn* och fjärrkontroll medföljer. Standard antennkontakt på DVB-T sticken gör att man kan byta till större antenn utan knepiga adaptrar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 11 Juli , 2006 Fråga t Wille. Den antenn du använder och länkade till, hänger man den på väggen eller ligger den platt? Pris? Nöjd med den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 11 Juli , 2006 För er som vill ha TV i båten kan jag tipsa om senaste nummret av PBÄ som innehåller en hel del info om 12 v platt-TVs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juli , 2006 Nix, det är olika. Jag släpade med min digitalbox till Trosa gästhamn i helgen. Jag fick installera om den så den hittade de nya frekvenserna. Bor i Stockholm normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser