Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Gäst Ken-1

Hur förbättra ljudisoleringen?

Rekommendera Poster

Gäst Ken-1

Hej I familjen har vi en träsnipa på 8 meter med en Yanmar 3GM dieselmotor, motorn går vibrationsfritt och fint men med ett problem. Det låter lite väl mycket i båten, en dieselmotor är ju inte det allra mest skönsjungande maskinen så det skulle vara skönt att få dämpat ljudet lite mera. Nu så har vi en motorlåda som är gjord av 20mm tjock furu och dämpad med 10mm gummimatta som är täckt av hålstansad plåt, denna isolation installerades efter rekommendationer av lokala segelbåtstillverkare. Är detta ett helt tokigt val av ljudisolering? Borde man satsa på skumgummimattor som är klädda med folie istället? Hur ska man göra för att fp en liten diesel så tyst som det bara går? Tacksam för svar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jag igen

Upp (om det nu är tillåtet här ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma problem med min diselmotor! Men ett tips ar att använda skummgumimatta med eller utan folie!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns gott om lämplig ljudisolering. Titta i någon marinkatalog, Erlandssons osv. Att använda brandtålig är inte fel. Dieseldimma är inte att leka med. Skumgummi låter inte bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mårten

Kolla på Mekonomen. De har en del tunga dämpmattor av bitumen. Bra mot dova ljud, kombineras gärna med båthandelns pyttipannamatta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...