AndW 197 Postad 16 September , 2018 Hejsan, Har en vanlig kupefläkt i båten som vi har kört i gästhamnar på för- och eftersäsong. Inspirerad av andra pågående trådar i detta nu undrar jag om nån tänkt på hur man kan göra för att begränsa värmarens tilluft till uteluft för att maximera torkeffekten. Söker något billigt och helst enkelt. Har begrundad följande två alternativ: 1. Tillverka en rufflucka mef urtag för en kupefläkt. 2. Sätta en ”kanalvärmare” någon annanstans. Dessa kostar dock några tusen. Min nuvarande lösning är ganska säker. En kupefläkt har ändå diverse säkerhetsfunktioner som är goda nog för det vanliga bruksfallet. Till viss del sätts de kanske ur spel med alternativ 1 ( pga regn t ex). Alt 2 är kanske säkrare. Har forumet några tankar om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 September , 2018 (redigerade) Hejsan, Detta med värme, tork och luftcirkulation ombord har ältats förr i forumet. Förstår din trådfråga som att du vill skapa ett sorts torkskåp ombord, alltså ett avskiljt utrymme för snabbtork av blöta kläder? Tror att du med orden "kupefläkt" respektive "kanalvärmare" tänker dig nåt i stil med bilden? Allt 240V, alltså elen hämtad från bryggkontakt i gästhamn. Elektricitet finns det i överflöd i gästhamnars elkontakter så visst slöseri med elvärmen kan nog accepteras. (Just elektrisk uppvärmning orsakar ju heller ingen risk för kolos-kvävning vid förbrännarfel likt andra värmare.) Vet inte riktigt hur du tänker dig din super-klädtork, kanske kan du förklara din idé bättre? Och bekräfta att min bildtolkning av "kupefläkt" & "kanalfläkt" är på rätt spår?? Själv har jag tre funderingar så här långt... 1. Luftflödet "uteluft till uteluft" bör hållas lågt. Kort sagt skitdyrt att värma mer luftmassa än som behövs för normal komfort. (Och normal komfort-ventilation i ett sovrum brukar anges till nånstans 2-3 totala luftväxlingar per timme, ganska få kubikmeter luft i en fritidsbåt.) 2. Vill man bli av med luftens fuktighet så räcker det inte enbart med värme i ett slutet cirkulerande luftsystem. Ett knep är då att låta luften passera kalla ytor där fuktigheten kondenserar till droppande vatten. Vattnet från en sådan fuktfälla kan sedan droppa ner och samlas i kölsvinet. Kallas f.ö. ibland "kalla väggens princip". 3. Hur mycket blöta kläder gäller det, själv kan jag tycka att det inte behövs nån supertork. (En natt i gästhamn med kupefläkt brukar göra susen? Givet att det inte gäller salt havsvatten för då krävs ursköljning med sötvatten innan torkning. I praktiken helst körning i hamnens tvättmaskin.) Redigerad 16 September , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 September , 2018 6 timmar sedan skrev AndW: 1. Tillverka en rufflucka mef urtag för en kupefläkt. 2. Sätta en ”kanalvärmare” någon annanstans. Dessa kostar dock några tusen. Smart tänkt. En värmare som tar all luft utifrån torkar snabbt upp. Prova att köra igång värmaren och sen kolla luftfuktigheten. Har man ett vattenburet system så ser man till att få in ytterluft via slangar bakom konvektorerna. Ännu bättre om har radiatorer med PC-fläktar. En kanalvärmefläkt skulle vara väldigt optimal. Men dyr. Å andra sidan: "Det är ju till båten". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 16 September , 2018 6 timmar sedan skrev AndW: Inspirerad av andra pågående trådar i detta nu undrar jag om nån tänkt på hur man kan göra för att begränsa värmarens tilluft till uteluft för att maximera torkeffekten. Man bör fundera lite över Molierdiagrammet... Det är inte säkert det är bra att värma uteluft. På höstarna kan luften vara rejält fuktig vid vattnet. Det är inte omöjligt att det är 15 C och nästan dimma (100 % RF). Värmer du den uteluften till 20 C i värmaren får du 70 % RH vilket inte är särskilt torrt. Då är det troligen bättre att värma ruffluften 5 C och låta en del av den ventileras ut. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 September , 2018 Om jag kollar nu, ca kl 20 så har jag 11,9°C och 85%RH utomhus. Lätt regn dessutom. Inne i båten är det 13,3°C och 73%RH. Om jag nu hade kommit in i hamn, denna relativt otrevliaga kväll så hade jag kanske kört igång värmen. Men inte om det är 15°C, åtminstone om man ska laga mat. I morgon bitti har troligen luftfuktigheten stigit med ca 5%. (100% är sällsynt). Samtidigt har nog temperaturen sjunkit till kanske 10°C. Värmer vi nu till 21°C så blåser vi in luft med ca 47%RH. I morgon bitti kanske luftfuktigheten är 45% Jo jag tror kanalvärmaren (eller ruffluckevärmaren) är riktigt bra. Kanalvärmaren+ fläkt kostar knappt 2000kr. Sätter man en dimmer på värmen så kan man köra på lagom mycket värme. Ev kan man komplettera med en oljeradiator. Jag hade definitivt satsat på kanalvärme men nu håller jag på med ett vattenburet system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 16 September , 2018 Jag tänker mig inte alls nåt torkrum, utan bara hur jag ska värma ruffen på ett sätt som dessutom är torkefffektivt. Alt 1 är nog overkill så till vida att man riskerar att ”vaska” (gå miste om) mycket uppvärmning genom att ta uteluft enbart. Egentligen ska det nog göras som Thomas säger, att uppvärmningen tar vara på ruffluften med viss inblandning av uteluft. Det är ju det man får om man bara ställer en kupefläkt i ruffen och låter ventilationen jobba som vanligt, antagligen med viss forcering av t ex pc-fläkt. Låt oss kalla det Alt 3. Alt 1 har den fördelen att den är superenkel, kräver minimal mektid just i båten (som ligger en bit bort) och även om man slösar värmeeffekt så får man lite ”ventilationseffekt” på köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 September , 2018 55 minuter sedan skrev AndW: Alt 1 är nog overkill så till vida att man riskerar att ”vaska” (gå miste om) mycket uppvärmning genom att ta uteluft enbart. Inte då. Tänk nu hur det är i bilen. Kör du hundra procent eller kör kör du recirkulation? Det senare fungerar en kort stund sen blir luften för fuktig. Har man en vämefläkt eller liknande inne i båten så fungerar båten ventilation. Hur mycket värme försvinner inte ut då? Kolla över utsugen, ganska mycket varmluft som går ut där? Är man nu verkligt snål och vill återvinna den värme som försvinner med ett värmesystem som tar in 100% uteluft så får man sätta in en luftvärmeväxlare. Om man kan hitta någon lönsamhet i det. Man kan göra ett mycket enkelt experiment, gör en ruff-lucke-vämare och kolla hur värmen i båten räcker till. Man ska naturligtvis inte blåsa in onödigt mycket luft och man ska nog räkna på vilket luftflöde. Enligt Boverkets Byggregler är minimikravet 0,35 liter/s x bostadsytan utryckt i m². Eller 4 liter/s och sovplats. 2 pers behöver då 8 liter/s eller 480 liter/min. En 80 mm datorfläkt ger >700 liter/m och drar 0,1A. Inte mycket. Förr körde man med viss del recirkulation. Det är helt förbjudet i tex bostäder, anses vara ohälsosamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 17 September , 2018 Nu var jag inte bekymrad över att slösa några watt, utan om att värmaren inte skulle räcka. Ofta har ju folk omkring 2 kW värmare av bränsletyp i en liten segelbåt och om man vaskar mycket av den effekten kanske det inte blir varmt, tänkte jag. Jag har dragit säkringen i vissa av de hamnar jag bevistat om jag kört på full effekt. Vissa har bara 6A. Jag hade för mig att bilar inte tog 100% tilluft, men det kanske de gör. Där har ju situationen till nyligen (inte längre) varit den att det funnits ett värmelverskott dock. Det enklaste är väl att testa Alt 1! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2018 55 minuter sedan skrev AndW: Nu var jag inte bekymrad över att slösa några watt, utan om att värmaren inte skulle räcka Prova! Jag höll lätt +20°C när båten låg i sjön och med ett par grader minus ute och en 2kW värmefläkt. Då körde jag inte uteluft med fläkten men med fullt öppen ventilation. I min andra båt på land och under nollan ute klarade min Wallas 1800 att hålla temperaturen ombord. Den gick med 100% uteluft och eftersom den ger ett visst övertryck så är ju den naturliga ventilationen satt ur spel. Bor man i båten så ger varje person ca 200W. Sen lagar vi mat osv. Testa alt 1, det ka vara mycket intressant men skaffa en hygrometer om du inte har! Det hade varit enkelt att testa i min förra båt, en ventilationsfläkt från en Doradeventil ned till värmefläkten. Nuvarande båt ska få vattenburen värme men jag behåller min Wallas just för att snabbt kunna torka ut båten! Ett intressant alternativ är en luftkonditionering som man även kan köra som avfuktare/värmepump. En 5000BTU AC bör ge 1500W i värme Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 17 September , 2018 Ja jag hoppas jag kommer ihåg att bygga detta i vinter. Sen lär väl saltdimma och värme göra processen kort med värmefläkten. Men man ska inte ta ut förluster i förskott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 4 Oktober , 2018 (redigerade) Blev väldigt osugen på att tillverka en rufflucka i plywood och lacka och ha mig. Även om finishen är oviktig är det trist att måla en massa lager, särskilt i en lägenhet. Finns det nåt annat lättillgängligt vattentåligt material man kan göra en rufflucka i? Kanske nedanstående? Eller har någon ett annat förslag? https://www.bauhaus.se/pvc-platta-foamalux-vit-10x750x1000mm.html?gclid=Cj0KCQjw9NbdBRCwARIsAPLsnFYMKYoqq9riGTOjw32ClFfD3oGlksX1wlGem82GlF30O99eW1cDaKAaAldXEALw_wcB Redigerad 4 Oktober , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Oktober , 2018 32 minuter sedan skrev AndW: Kanske nedanstående? Eller har någon ett annat förslag? Skummad PVC. Har kört 3mm som takskivor. Går att svetsa och vika mm. Kanonmaterial, frågan är om det är tillräckligt styvt? Åk och kolla! (jag behöver en provisorisk vinterlucka, dörrarna ska hem och få polykarbonatrutor) Ett alternativ är ju rökfärgad polykarbonat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Oktober , 2018 Nu fick jag en ide. Plywood har jag men den ska sågas, slipas och lackas. Skummad PVC är färdig att användas. HÄR har jag köpt polykarbonat mm. Kanske inte billigast men man får det tillsågat. Det går fö utmärkt att lägga på plast och matta om man behöver förstärka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 4 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev AndW: Blev väldigt osugen på att tillverka en rufflucka i plywood och lacka och ha mig. Även om finishen är oviktig är det trist att måla en massa lager, särskilt i en lägenhet. Inte behöver du lacka i lägenheten, det går väl att fernissa i båten? Eller ligger båten så att du inte kommer åt den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 4 Oktober , 2018 Jag kommer åt den, men då blir det ju stlltid på 2h varje lager. Nej tack. Är ju fullucka så så mycket jobb vill jag inte lägga. Jag tror det får bli skummad pvc (det var det som var i länken jag hade med). Om det blir nåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser