Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
oneillsurf

Mercruiser 4.3 MPI - Startproblem klickande och knarrande

Rekommendera Poster

Hej alla glada själar.

Jag köpte en ryds 23 dc som jag kört för någon vecka sedan från smögen och hem till Göteborg. Allt har gått kanon men nu en vecka senare startar inte motorn. Den ger ifrån sig ett missljud , knarrar lite när jag vrider på nyckeln. Någon som har någon idé om vad det skulle kunna vara ?

video på youtube med ljudupptagning 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockrent, det var där felet låg. I köpet ingick ett 50 ah batteri vilket kanske är i minsta laget för den motorn. Jag trodde nog att batteriet skulle kunna stå oanvänt en vecka utan att behöva underhållsladdas så min spontana tanke var att där kan felet bara inte vara men man lär sig ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev oneillsurf:

Klockrent, det var där felet låg. I köpet ingick ett 50 ah batteri vilket kanske är i minsta laget för den motorn. Jag trodde nog att batteriet skulle kunna stå oanvänt en vecka utan att behöva underhållsladdas så min spontana tanke var att där kan felet bara inte vara men man lär sig ;)

Ett fräscht batteri kan stå en vecka utan underhållsladdning och ska kunna starta din motor. 

I ditt fall gissar jag att batteriet är för litet (det är det sk CCA-värdet som styr hur "stort" batteri du behöver) och att det är gammalt. 

Alternativt har du något fel med laddningen. Kolla för säkerhets skull att spänningen stiger när motorn körs. Mät över batteripolerna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batteriet kan inte stå en vecka om någonting står och drar ström. Kolla att batterifrånskiljaren verkligen bryter ALLA förbrukare innan du börjar riva och köpa nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Rascal:

Batteriet kan inte stå en vecka om någonting står och drar ström. Kolla att batterifrånskiljaren verkligen bryter ALLA förbrukare innan du börjar riva och köpa nytt.

Bra påpekande. Glömde den förutsättningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...