Svenke 1 Postad 13 September , 2018 (redigerade) Är på G att byta båt, och kommer kanske att handla en med Yanmar 4LHA-STP i. Skulle vara tacksam om lite kommentarer om den, bra-dåligt, vad som händer efter antal timmar, att se upp med osv. Tackar tackar. Redigerad 13 September , 2018 av Svenke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 693 Postad 13 September , 2018 (redigerade) Skulle nog vilja utnämna denna motor till en av Yanmars bästa slitvargar av de lite mer kraftfulla. Ingen kamrem, ingen elektronik men ändå övervakning och reglering av mycket. Men kan felsökas med en enkel multimeter - i händelse av fel överhuvudtaget. Kolla dock att servicar är gjorda, efter 250h skall t ex ventilspelet vara kollat. Impellern sitter bökigt till på dessa (nere till vänster nära framkanten) och kräver nästan utdragare om du inte kan jobba/nå den med båda händerna, annars är de lätta att serva själv. Vilken båt, årsmodell av motor o.s.v. ? Redigerad 13 September , 2018 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 13 September , 2018 Hej Ingemar, vi har ju haft lite kontakt genom åren och jag har följt dig på din sida, mycket matnyttigt har du där. Ok kommer ihåg nu du har ju haft en sån i din NB så då vet du en del. Kan ju kontakta dig om det dyker upp något som jag fundrar på. Tack för inlägget. Båt jo en Nimbus 320, runt 2000, alternativt en 310 funderar vi på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 693 Postad 13 September , 2018 (redigerade) Inga problem. Sedan är ju en motor inte mycket statistiskt underlag, så du skall givetvis också beakta ytterligare erfarenheter från andra. Redigerad 13 September , 2018 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 15 September , 2018 Vi har en som hjälpkärra (elverk) ombord på jobbarbåten. Men den bara gått drygt 7000 timmar så det är ju lite tidigt att uttala sig. 😏 Enda utöver vanlig service som är bytt så är det en elektrisk matarpump. Det upptäcktes först vid ett bränslefilterbyte då den plötsligt inte gick att lufta på vanligt sätt. Annars gick den som vanligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 16 September , 2018 2018-09-15 vid 16:07 skrev coppertail: Vi har en som hjälpkärra (elverk) ombord på jobbarbåten. Men den bara gått drygt 7000 timmar så det är ju lite tidigt att uttala sig. 😏 Enda utöver vanlig service som är bytt så är det en elektrisk matarpump. Det upptäcktes först vid ett bränslefilterbyte då den plötsligt inte gick att lufta på vanligt sätt. Annars gick den som vanligt. Och inga tecken på glazing fast den går som just hjälpkärra...….😎😂😂😂 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser