Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Jerkerson

Aq145A

Rekommendera Poster

Hej

Har en Aq145A som jag inte får att gå bra vid belastning. Den är lätt startad och går super fint på tomgång och känns pigg och vass på gasen, bägge förgasarna rengjorda och renoverade, ny tändspole och brytare samt bränslepump. Får den inte ändå att gå bra utan den beter sig som den får för lite i alla fall. 

Någon som har en tanke? 

Redigerad av Jerkerson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När bytte du kyllimpa senast?

Är den dåligt går den dåligt vid belastning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Droger:

När bytte du kyllimpa senast?

Är den dåligt går den dåligt vid belastning!

Jag bytte till ny för 2 år sedan så jag antar att den inte ska påverka.

Har även kollat kompet på cylindrarna och alla ligger kring 12kg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid belastning kan ju betyda "när den blir varm" oxå. Kondensatorn på fördelaren kan spöka. Överhettade tändstift! 

Lycka till.

Ps min 145 har gått som en klocka i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ställt tändningen ordentligt? Kan vara värt också att kika att fördelaren ställer om beroende på varv(om den är en sådan med vikter dvs).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mange249:

Har du ställt tändningen ordentligt? Kan vara värt också att kika att fördelaren ställer om beroende på varv(om den är en sådan med vikter dvs).

Ja min tanke har varit på detta. Konding, brytare och spole är ny och den känns gå bra i friläge men, då jag belastar är det kört. Men hur fungerar detta med fördelaren och vikterna eller vad det nu sitter i den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste kolla förtändningen (styrs av vikterna i fördelaren som nämnts här ovan ) Det gör med en tändinställningslampa (stroboskop). Grundläget på tomgång ca 10° och vid ca 3000-4000 rpm ca 22-28°, märkningarna finns på vevaxelns remskiva-motorblock/aggregatkonsoll

Exakta värden går att googla fram.

 

Fungerar inte förtändningen så blir motorn orkeslös under belastning men märks inte nämnvärt vid "torrgasning"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvisso men jag blir mer fundersam att förändringen inte bara har blivit tvärt utan smugit sig på och då fundera jag om det kan vara något i fördelaren. Tack för svar och jag kommer återkomma i ärendet.

Nu har jag snö i luften och den dras upp i helgen, kände att det skulle va skönt att lokalisera felet innan vintern så man vet vad som väntar till våren. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kan hända är att fjädrarna som styr vikterna i fördelaren kan mattas ut, gå av. vikterna kan även kärva fast mer eller mindre. Fel med förtändning kan smyga sig på.

En annan sak, när byttes kamremmen, den har inte kuggat över ett hack. Det som talar emot detta är ju att felet kommit smygande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...