joelfrodin 86 Postad 8 September , 2018 Hej ska kolla på en daycruiser med dubbla ad41b - 94 800timmar 290dp. Vad ska jag kika extra på? Har skruvat mycket motorer men alltid åkt mercruiser. Så jag jsg skulle vilja veta alla möjliga svagheter, förslitningar m, m. Tex på merc dreven är styrtappen en klassiker. Tacksam för alla tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 8 September , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev joelfrodin: Hej ska kolla på en daycruiser med dubbla ad41b - 94 800timmar 290dp. Vad ska jag kika extra på? Har skruvat mycket motorer men alltid åkt mercruiser. Så jag jsg skulle vilja veta alla möjliga svagheter, förslitningar m, m. Tex på merc dreven är styrtappen en klassiker. Tacksam för alla tips Tja kul du ska kolla på riktiga motorer och drev😎 rent generellt sett så är det väl vanligt underhåll och slitage som bör kollas. 41 orna är ju som fred flintas bil, en stabil järnhäst som bara går och går utan en massa tjafs som elektronik och lull. En basic maskin som du lagar med fordskruv och mejsel. Timmarna är inget att säga om lagomt inkörda, sen är det ju hur de underhållits med service osv. Kolla vevhustryck temperaturer när du plågar dem lite, hur ser glykol och olja ut verkar de bytt osv. Hur ser motorerna ut helhetsintryck. har ventiljusteringar gjorts hur verkar turbon vara i skick avgaser svartrök.? Frågar du mig är nog just 41 an bland de bästa du kan ha i en båt en slitvarg som sitter i tusentals båtar världen över. Lika med dreven 290 är nog det bästa drev penta tillverkat stabilt hållbart välbalanserat. Där kan du kolla färgen på drevoljan finns vatten i förekomst av metaller. Styrhjälmens tapp kan slitas hårt om man ej smörjer den får inte vara för stort glapp i sidled. Funkar trimmet håller dreven sig i bestämt läge under gång, eller sjunker de. kan vara tecken på läckage i kolvar eller tiltpump. Vid läckage i kolvarna så kan man få lyfta motorn för att få den dem och byta dem. Men totalt sett så är denna kombo du tittar på befriad från en massa fel det är riktigt bra grejer som håller under lång tid. Sen vet du själv allt handlar om fullgjorda servicar, vid uteblivna sådana rasar det rätt fort. Lycka till med ditt båtköp. // Peter Redigerad 8 September , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 9 September , 2018 Trimkolvarna byter du inte utan de renoveras på plats - oändligt mycket enklare än att ta bort dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 9 September , 2018 (redigerade) 35 minuter sedan skrev firefish: Trimkolvarna byter du inte utan de renoveras på plats - oändligt mycket enklare än att ta bort dem. Ja absolut firefish, men det finns gånger då det inte går, i mitt fall var tuberna slut och är tuberna slut så lär du byta dem i sin helhet. Vid de tillfällen de går att få isär dem eller lyckas få ur nipplarna till trimslangarna, ja då går det mycket bra att renovera dem utifrån men får du inte isär det helt ja då är det i regel att byta ut enheten. Man kan inte bara säga att de är att renovera dem utifrån allt beror ju på hur varje enskild kolv ser ut och i vilket skick den är i. Redigerad 9 September , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser