Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Berntsson

Djupgående

Rekommendera Poster

Efter att ha seglat i några år har vi blivit sugna på en större båt. Finns det någon gräns där ett för stort djupgående kan bli ett problem? Jag tänker på vanliga gästhamnar längst västkusten och kanske Danmark. Finns det någon/några hamnar som är känt "grunda"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SXK naturhamnsguide har ju en tvåmeterslinje. Så redan runt 1,80 m Börjar man väl begränsa sig lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kamrat seglar nu till Portugal och båten går 2 m djupt vilket har fungerat. Men djupare så kan det bli problem framförallt bland vissa kanaler i Tyskland och Holland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det ganska länge sedan jag seglade i någon större omfattning men min erfarenhet är att större segelbåtar med större djupgående oftast har den djupaste delen längre bak och därför ibland kommer in mot ställen där man kan ha problem med en mindre båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Nu var det ganska länge sedan jag seglade i någon större omfattning men min erfarenhet är att större segelbåtar med större djupgående oftast har den djupaste delen längre bak och därför ibland kommer in mot ställen där man kan ha problem med en mindre båt. 

Det stämmer perfekt.

I tex franska kanalerna är "standarddjupet" 1,8m men ibland finns lite skräp på botten så man brukar säga att man får högre fart med en båt som sticker max 1,6m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev bhemac:

Det stämmer perfekt.

I tex franska kanalerna är "standarddjupet" 1,8m men ibland finns lite skräp på botten så man brukar säga att man får högre fart med en båt som sticker max 1,6m.

Fast i år är det tydligen en bra bit som är avstängd i de franska kanalerna pga torkan. Har några vänner som är på väg neråt och det är tydligen stopp lite framför dem nu. Och ingen kan ju säga när de ska öppna igen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev ChristerN:

Fast i år är det tydligen en bra bit som är avstängd i de franska kanalerna pga torkan. Har några vänner som är på väg neråt och det är tydligen stopp lite framför dem nu. Och ingen kan ju säga när de ska öppna igen. 

Hur e kielkanalen?

Karar man den med mast på och 2m stick?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Larsakelarsson:

Det är

Det är nog inga problem med Kielkanalen. Idag har kanalen en segelfri höjd på 40 meter och tillåter skepp med en bredd av 32,5 meter och 9,5 meters djupgående.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kielkanalen

OK.. då ska man inte skaffa stooor båt.

😃😃👍👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...