Tobiasatt 0 Postad 6 September , 2018 Hej .. Nu har jag slut på förslag på vad jag ska göra med min Smuggler 18 med en bmw 2,5 diesel motor från en e34 bilmotor , Till problemet .. den går varm efter en stund (5min) när man belaster den , då vill den gå upp i temp imot 100 grader , på tomgång och 5-8 knops fart så håller den sig till strax under 80 grader , slår man av på gasen till (5knops) fart igen efter man belastat den så kryper den sakta ner mot 80grader igen .. Stannar man och höjer tomgången till 2000varv så går det snabbt ner till 80 grader ! Sitter en 60kw rör värmeväxlare som ett Alpha one gen1 drev kyler från sjön har mätt flöde på tomgång från impellern och det är 17l/m höjer du till 2000varv så dubblar man flödet till ca 35 l/m Nån som vet om det är normalt? provat byta vattenpump i motorn till en helt ny , Termostat från 80graders till 65graders . Började med en 40kw värmeväxlare som satt i båten när jag köpte den men den var sönder frusen så köpte en lika dan , tänkte den var för liten så nu sitter en 60kw .. ingen luft i själva motor kyl systemet mjuka fina slangar . Nya slangar till allt verkligen allt , allt från drevet nytt impeller , impeller hus och slangar fram till växlare Har bytt allt jag kan tänka mig och nu har jag skruvat hela sommaren utan framgång måste har hjälp då jag snart går in i väggen med denna jäkla båten Ska tilläggas att jag köpte båten i vintras med trasig motor så har aldrig själv kört med den problemfritt SLITER MITT HÅR .. inte så kul att köra 5 knop med en båt som ska göra det 10 dubbla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trucker1 94 Postad 6 September , 2018 Blir slangarna hårda är det nog spricka i toppen,vanligt på dessa motorer. Men kokar den? jag menar 100grader ska den fixa om den är stabil. Har du kollat mätaren så den visar rätt Välkommen till Maringuiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 40 Postad 6 September , 2018 Hej,jag har en sötvattenkyld Mercruiser 4,3mpi v6 med ett alpha 1gen2 drev.Impellern i drevet klarar ej att kyla den originalvärmeväxlaren så man har monterat en spårremsdriven större sjövattenpump (impellerpump)på de motorerna.Du kanske kan googla fram flödesmängder o tryck på dessa o jämföra med ditt system?//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 6 September , 2018 Min FPT pumpar 200 minutliter sjövatten vid 3000 varv. Dina knappt 40 är ju ganska mycket mindre vilket i kombination med 60 kW låter som det kan vara i minsta laget. Gissar att 60 kW är under optimala förhållanden vilket det ju sällan är i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 40 Postad 7 September , 2018 Härlig båt/motorkombination du har här.På Boatlife.se finns minst två projekt med den motorn,Fjordling18-BMW525 med en jättefin installation.Där kan du säkert hitta mkt bra bl.a om kylningen.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasatt 0 Postad 7 September , 2018 14 timmar sedan skrev trucker1: Blir slangarna hårda är det nog spricka i toppen,vanligt på dessa motorer. Men kokar den? jag menar 100grader ska den fixa om den är stabil. Har du kollat mätaren så den visar rätt Välkommen till Maringuiden Slangarna blir mjuka fina ingen luft i systemet , Motorn är den nyare 95- uppåt med den bättre toppen , den snurrade på fint utan värme problem i bilen den plockades ut ifrån . Har aldrig vågat mig till 100grader stannar innan och kyler , haft ute tempmätaren och kokat med en stektermometer och den vissar rätt .. Tack för Välkomnandet 13 timmar sedan skrev Brawn: Hej,jag har en sötvattenkyld Mercruiser 4,3mpi v6 med ett alpha 1gen2 drev.Impellern i drevet klarar ej att kyla den originalvärmeväxlaren så man har monterat en spårremsdriven större sjövattenpump (impellerpump)på de motorerna.Du kanske kan googla fram flödesmängder o tryck på dessa o jämföra med ditt system?//Thomas Jag har googlat mig fram till att gen1 har en hög trycks låg flödes impeller och gen2 har låg trycks hög flödes impeller , men inte hittat några siffror eller grafer på vad det menar i flöde eller tryck tyvärr .. Har du skrov genomföring på den eller suger det upp genom drevet? Funderar på om man kan plocka väck impellern och köra en sjövvattenpump istället med bättre flöde genom vvx 8 timmar sedan skrev firefish: Min FPT pumpar 200 minutliter sjövatten vid 3000 varv. Dina knappt 40 är ju ganska mycket mindre vilket i kombination med 60 kW låter som det kan vara i minsta laget. Gissar att 60 kW är under optimala förhållanden vilket det ju sällan är i verkligheten. det är bra mycket mer flöde i dom pumparna ! vvx som satt när jag köpte båten va på 38kw och hälften så stor fysiskt men tyvärr frusit sönder , men hade ju fungerat för föregående ägaren sen 2010 när han byggde detta koncept , Det är ju vad han sa men vet ju aldrig när man inte provat själv 2 timmar sedan skrev Brawn: Härlig båt/motorkombination du har här.På Boatlife.se finns minst två projekt med den motorn,Fjordling18-BMW525 med en jättefin installation.Där kan du säkert hitta mkt bra bl.a om kylningen.//Thomas Tack för tipset får in och kika på dessa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 September , 2018 Vad har din motor för effekt? Där får du ju en idé om hur stor vvx du behöver. Sedan är det som sagt en fråga om flöde och kanske inte så mycket i liter per minut som i hastighet. Jag vill minnas att man ska ligga på minimum 2 m/s för att få bra avkylning (dvs alltid att "nytt" kallt vatten mot metallen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 40 Postad 8 September , 2018 Jag har en skrovgenomföring till den remdrivna pumpen samt att den i drevet är igång och kyler enbart drevet.Slangen in från den är avskuren innan skölden.Större diametrar på slangar ökar l/min ganska snabbt så det kanske är nått att testa först?//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasatt 0 Postad 6 Oktober , 2018 har handlat en större plattvärmeväxlare och nu funkar det prima .. har varit ute idag en längre sträcka och hållt full mutter länge och hon blir aldrig varmare än 90 grader så det är toppen .. Nu står hon i garaget och väntar på maj 2019 .. tack för all hjälp ses nästa år på sjön ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser