Aq23DC 1 Postad 5 September , 2018 (redigerade) Har precis inhandlat mig en ny båt, ska ha den liggandes vid sommarstället. Har en flytbrygga mellan en fast brygga och en kobbe som sticker upp. Flytbryggan är ca 20 meter lång. på insidan av flytbryggan har jag en boj liggandes, tänkte lägga båten mellan boj och brygga när jag inte är där. När jag är där så ligger båten oftast längs med flytbryggan. Båten som ligger där idag är en Aquador 23DC, ca 2-2,5 ton med utrustning osv. Hade en pråm med kran där för något år sedan som la ner en ny tyngd, kommer inte ihåg hur tung den var... Nu till den nya båten, den är både större och LITE tyngre. Det är en Beneteau MonteCarlo 37. Ca 12,20 lång och ca 8 ton. Vad hade ni gjort? Hur tungt sänke till bojen? Meterial på sänke? Hur stor boj? Hur långt ut från bryggan hade ni lagt bojen? Läste på atlanticas sida, dom rekommenderade en betongklump på 2,2 ton. Det är ju rejält... Bryggan kommer också att behöva lite mer tyngder, men det är ett annat problem. Tacksam för den hjälp man kan få! Redigerad 5 September , 2018 av Aq23DC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad 6 September , 2018 SXK Västkustkretsens bojkonstruktion http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/HAK/hak_bojkonstruktion.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 6 September , 2018 2st 70 kilos p-ringar i stål borde räcka bra om du inte ligger helt oskyddat. Jag har en sådan till ca 5 ton båt och det har funkat bra i 7 säsonger nu. Kätting som är 2-3ggr djupet i längd och bojen längre ut ju mer oskyddat du ligger. Ligger du relativt skyddat så behöver inte bojen ligga spec långt ut. Kättingen kan även vara lite kortare då. Den typen av båt rekommenderar jag absolut att ligga med aktern mot bryggan och krysslagda aktertampar för minimalt med svaj. Alltså totalt 4 aktertampar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 6 September , 2018 En boj är inte som ett ankare, du ska inte ha för mycket kätting utan bara så mycket att du har marginal för skillnader i vattenstånd. Bojen gör samma sak som kättingen gör när du ankrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aq23DC 1 Postad 7 September , 2018 13 timmar sedan skrev thundergod: 2st 70 kilos p-ringar i stål borde räcka bra om du inte ligger helt oskyddat. Jag har en sådan till ca 5 ton båt och det har funkat bra i 7 säsonger nu. Kätting som är 2-3ggr djupet i längd och bojen längre ut ju mer oskyddat du ligger. Ligger du relativt skyddat så behöver inte bojen ligga spec långt ut. Kättingen kan även vara lite kortare då. Den typen av båt rekommenderar jag absolut att ligga med aktern mot bryggan och krysslagda aktertampar för minimalt med svaj. Alltså totalt 4 aktertampar. Tack för svar och bra info! Är dybotten så P-ringar kanske är det bästa, men det känns så lustigt att kasta i 140kilo och att det ska hålla en så tung båt! Vet att det funkar bra, men känns bättre med 4 ton betong eller liknande. Har ca 2 meter djupt så det är rätt grunt, blir ju inte mycket till kedja, och så vill man ju inte ha allt för högt sänke med tanke på risken att gå på grund på sänket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 537 Postad 7 September , 2018 10 timmar sedan skrev firefish: En boj är inte som ett ankare, du ska inte ha för mycket kätting utan bara så mycket att du har marginal för skillnader i vattenstånd. Bojen gör samma sak som kättingen gör när du ankrar. Nja, det stämmer om du har en stor tyngd, tex en sten, som förankring i botten. Med sk P-ringar är vitsen att draget ska komma snett, dvs du ska ha lite längre kätting. 52 minuter sedan skrev Aq23DC: Tack för svar och bra info! Är dybotten så P-ringar kanske är det bästa, men det känns så lustigt att kasta i 140kilo och att det ska hålla en så tung båt! Vet att det funkar bra, men känns bättre med 4 ton betong eller liknande. Har ca 2 meter djupt så det är rätt grunt, blir ju inte mycket till kedja, och så vill man ju inte ha allt för högt sänke med tanke på risken att gå på grund på sänket. P-ringarna kommer ta sig ner i dyn och du kommer inte riskera gå på dem med båten. Du ska ju också lägga dem i linje med varandra mot bryggan men det kanske du förstod? Sen vill jag slå ett slag för bojlinor. Samma som SXK använder funkar bra, åtminstone längst ner vid P-ringen. Uppe vid bojen behöver man antingen göra som på Kryssarklubbens bild eller ha en bit kätting för att undvika genomslitning. Jag brukar också sätta zinkanoder på de schackel och rörkaus som jag sätter på hela installationen. Inte kul om schacklet längst ner vid P-ringen ärgar sönder efter en säsong. När ringarna sjunkit ner i dyn brukar det inte rosta så mycket pga av avsaknad av syre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser