Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
newwave

Motor med eller utan back

Rekommendera Poster

Ska köpa en motor till grabbens gummibåt 240 cm och önskar en lätt motor. Hittade Suzuki du 2.5 på endast 13kg. Denna motor har ingen back utan endast neutral och fram. Motor med back ligger runt 17 kg.

Vad har ni för erfarenhet av motorer som man måste vända? Känns krångligare än att använda back.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur ett utbildningsperspektiv är jag övertygad om att man lär sig bättre att köra båt när alla växlar finns.

Sen tycker jag det känns lite halvfärdigt med en motor utan back.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det krångligare att vända motorn än att ha en backväxel att lägga i men jag tror man vänjer sig. Sen kanske en sådan motor är lite svårsåld om du tänker dig att sälja den en dag. 

Du har inte tänkt på en elsnurra?

Lättare, driftsäkrare mm.

(I min ungdom hade en kompis en liten Evinrude som inte hade någon växel alls. Så fort den startade drev den framåt. Då gällde det att vara snabb och vända motorn om man skulle backa ut från bryggan. Men oftast så visste man ungefär när den skulle starta: på andra rycket om den var kall och på första om den var varm.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elsnurra verkar knepigt. Jag har solceller på båten och ingen bryggström för laddning. Vill inte heller släpa med mig batteriet hem för att ladda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev newwave:

Ska köpa en motor till grabbens gummibåt 240 cm och önskar en lätt motor. Hittade Suzuki du 2.5 på endast 13kg. Denna motor har ingen back utan endast neutral och fram. Motor med back ligger runt 17 kg.

Vad har ni för erfarenhet av motorer som man måste vända? Känns krångligare än att använda back.

Min har inte ens friläge. 3.3hk johnsson.

När grabben va runt 10 var dtt inga problem.. vet inte hur mycket yngre han hade kunnat vara.. men e din son 7-8år är det nog noll problem efter 10min övning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Visst är det krångligare att vända motorn än att ha en backväxel att lägga i men jag tror man vänjer sig. Sen kanske en sådan motor är lite svårsåld om du tänker dig att sälja den en dag. 

Du har inte tänkt på en elsnurra?

Lättare, driftsäkrare mm.

(I min ungdom hade en kompis en liten Evinrude som inte hade någon växel alls. Så fort den startade drev den framåt. Då gällde det att vara snabb och vända motorn om man skulle backa ut från bryggan. Men oftast så visste man ungefär när den skulle starta: på andra rycket om den var kall och på första om den var varm.)

Kom på nu när jag läste.. Evindrude är det jag har.. en mörkblå utan backväxel.. eller nån växel alls. Man trycker på stoppknapp annars driver den hela tiden.. men på tomgång kan du stå emot ex badbryggan på båten.

När man backar motorn vriden så gräver den sig lätt över småberg mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tror jag att jag har svängt över till elmotor i alla fall. Så mitt nästa bekymmer är vilken elmotor passar till en gummibåt som är 2,4 m? Samma bekymmer även där. Ju lättare desto bättre men jag vill ändå ha en tillräckligt stark motor som också drar rimligt med ström. Har du någon erfarenhet och vad som fungerar bra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det beror på vilken hastighet du vill komma upp till. Jag har en lika lång gummibåt och en Minn Kota 30, vikt drygt 6 kg. Jag har ett LiFePo4 batteri på 24 Ah väger drygt 3 kg. Fart med två personer ca 3 kn som max, kör man lite långsammare sparar man mycket ström. Räckvidd, vi har aldrig orkat sitta i gummibåten så länge så batteriet tagit slut.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
‎2018‎-‎09‎-‎05 vid 21:08 skrev newwave:

Du bör fråga dig vad det är du vill åstadkomma. Ska din son lära sig köra båt med denna jolle, ska du spara pengar eller är det ett annat syfte?
Man får vad man betalar och personligen tycker jag du ska satsa på en motor med back. Din son kommer i framtiden knappast att köpa en egen båt utan backväxel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre att punga upp några extra tusen så man får en back på båten än att vara snål i stunden, kan bli svårt för grabben att lyckas hinna stänga av motorn och dra upp den om man tex. är påväg över ett skär, sten, vass. lättare att fort lägga i backen och backa bak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
2018-09-05 vid 21:50 skrev Mange249:

Håller med tidigare svar att köpa motor med fram-neutral-back. Då lär man sig direkt att köra båt på riktigt. Gasreglage i rorkulten istället för på motorn är också mer "på riktigt"

Jag har en 4hk Tohatsu 2-takt med inbyggd tank på vår 240cm jolle. Planar (13-14 knop) när jag åker ensam med mina 100 pannor. I planingsfart kommer man en bit och roligare för alla 😀 Motorn är lätt att hänga av/på och kan förvaras hursom till skillnad mot 4-takt. Bara köpa en beggad för några tusen och prova! Det är bra snurr på andrahandsmarknaden så inga problem att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev vega1959:

Jag har i mina ungdomsår använt först en Crecent 4hk, sedan en Tomos 4hk dessa två är helt utan växel. Det fungerade alldeles utmärkt. Att lära sig detta tog högst en timme. Barn lär sig blixtsnabbt inför utsikten att få ut och köra själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...