Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Danne77

AQ280 drev-lackage

Rekommendera Poster

Har ett 280 drev och funderar om det kan vara läckage i avgasbägen. När jag rycker lite i bälgen rinner det ut glykol från konserveringen i höstas. Beror detta på att det sitter någon typ av dränering i bälgen (ex. ett hål) eller är bälgen kass och skall bytas. Den är i mkt gott skick annars och har inga sprickor e.d. Köpte båten förra säsongen men misstänker att den är nybytt. Har hört att båten kan vattenfyllas denna vägen om bälgen är dålig och brister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på mitt sx drev finns det dräneringshål under i alla fall i bälgen alltså

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det avgasbäljen eller den till drivaxeln ???? Den övre är för drivaxeln den undre för avgaser och kylvatten där skall det komma glykol,vatten m.m dvs om du inte har sötvatten kyl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Mala skriver så har avgasbälgen ett litet dränhål även på 280drevet. Ur drivknutsbälgen kan det inte rinna ut något glykolvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är hål i min avgasbälg också! Har du konserverat med glykolvatten så kan det nog finnas kvar glykolblandat vatten. Det bör inte vara något problem snarare att glykolvattnet fyllt sin funktion. //Göthe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall vara ett hål i avgasbälgen, det skall sitta neråt. Har båten varit konserverad med glykol blandat vatten, låter man det vara kvar i motorn under vintern, då kommer det ut när man startar första gången. Det har ingen betydelse om det är färskvatten kyld eller ej. Det är två olika system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mkt för hjälpen. Nu slipper jag fundera mer på det problemet. Är det sant att hela båten kan vattenfyllas om avgasbälgen brister?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, båten ska inte vattenfyllas om avgasbälgen som sitter mellan drev och sköld går sönder. Det finns redan vatten i bälgen när du slår av motorn. Men om däremot avgasslangen mellan limpa / knä och bockhorn går sönder så vattenfylls båten. Denna slang sitter ju inombords och under vattenlinjen (oftast). Mvh LasseF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...