tuben 0 Postad 3 September , 2018 Hej! Jag har kommit över en gammal trimaran, en Herwa 14 Trim. En otroligt stadig och bra fiskebåt, tänkte jag. Har lagt ner massor av tid på att renovera och bygga om den och har hängt på en Mercury F25. Tyvärr går den som ett lass skit i sjön, istället för att plana ut börjar den stampa, galopperar som en bångstyrig hingst. För att lösa detta började jag med att montera motorn på en bracket som ändrade vinkeln för att kunna tilta in motorn mer mot skrovet. Det blev möjligen en aning bättre, men inte bra. Kombinationen av båt och motor är uppenbarligen inte optimal, men jag har lagt så jävla mycket jobb på båten att jag helst inte vill ge upp den. Så min fundering är, kan en enklare typ av trimplan ha någon effekt? Till exempel dessa: https://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/trimplan/trimplan-ovriga/trimplan-smart-tab-sx-kit-komposit-30-40hk?gclid=EAIaIQobChMIpKmFtbae3QIVyuF3Ch0LuQlmEAQYAyABEgIk9_D_BwE Med vänlig hälsning, Tuben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 3 September , 2018 Låter mest som att du behöver kunna trimma in motorn ännu mer, alternativt kolla monteringshöjden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 3 September , 2018 Hur går den med en hyfsat tung person sittande i fören? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 3 September , 2018 Motorn skall inte behöva trimmas in max hela tiden för att det skall fungera. Det är fel väg att gå. Troligtvis går den bättre med trimplan och även lite flyttad vikt som Baxlaget är inne på. Galloperandet är ett klassiskt beteende för korta båtar med tung motor. Har hört en del berätta om att problemen vart bättre med trimplan, men det är svårt att säga med säkerhet innan man provat på båten i fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 3 September , 2018 Självklart går den bättre om man monterar trimplan, eller byter ut skrovet mot ett annat. Mitt förslag är gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 3 September , 2018 (redigerade) Skulle det hjälpa med en Hydrofoil? https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordartillbehor/hydrofoil-50hk Redigerad 3 September , 2018 av Kalle_Anka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 3 September , 2018 (redigerade) 5 timmar sedan skrev 535GT: Låter mest som att du behöver kunna trimma in motorn ännu mer, alternativt kolla monteringshöjden. Motorn är monterad med kavationsplattan i linje med underkant av skrovet. Skrovvinkeln är 12 grader vilket är ganska normalt tror jag. Med min bracket förskjuter jag motorn 40 mm ytterligare bort från akterspegeln i överkant, den är löjligt mycket intrimmad när den är i botten... Redigerad 3 September , 2018 av tuben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 3 September , 2018 2 timmar sedan skrev Baxlaget: Hur går den med en hyfsat tung person sittande i fören? Med tung person i fören är båten körbar. Innan jag monterade den vinklade bracketen hjälpte det inte ens med två personer i fören, så det har blivit bättre. Dock vill jag kunna åka ut ensam och transportera mig i plan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 3 September , 2018 22 minuter sedan skrev Kalle_Anka: Skulle det hjälpa med en Hydrofoil? https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordartillbehor/hydrofoil-50hk Tanken har slagit mig men jag är ytterst tveksam till att trimfena på motorn skulle ha någon som helst effekt. Men jag kanske har fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 3 September , 2018 1 timme sedan skrev Mange249: Motorn skall inte behöva trimmas in max hela tiden för att det skall fungera. Det är fel väg att gå. Troligtvis går den bättre med trimplan och även lite flyttad vikt som Baxlaget är inne på. Galloperandet är ett klassiskt beteende för korta båtar med tung motor. Har hört en del berätta om att problemen vart bättre med trimplan, men det är svårt att säga med säkerhet innan man provat på båten i fråga. Jag förstår att det är omöjligt att med säkerhet svara på hur båten kommer bete sig med trimplan, men det jag är ute efter är ju att hitta någon som har haft samma problem och löst detta med trimplan, alternativt misslyckats... Det är ju dumt att göra om andras misstag så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 3 September , 2018 Hydrofoils tror jag inte på. De lyfter aktern mer än båten och motorn klarar av med sin egen förmåga. Du vill ju ha bort galopperandet. (På en gammal roddbåt vi har i familjen satte vi en 8 hk motor. Fören reste sig och man såg inte ett smack av vattnet framför sig. Vi satte på hydrofoils och aktern lyfte sig rejält men båten blev samtidigt väldigt dåligt balanserad i sidled, förmodligen pga den lilla köl den har.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 September , 2018 (redigerade) 14 timmar sedan skrev Kalle_Anka: Skulle det hjälpa med en Hydrofoil? https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordartillbehor/hydrofoil-50hk Ja det tror jag. Jag hade exakt samma problem för nu 35 år sedan, på en båt med liknande "katedralskrov" (ja det heter så) en Lohi 425, med en gammal Evinrude 2T på 35 Hk, mindre båt med mindre motor, men samma problem. Jag monterade "fenor" på kavitationsplattan, vill minnas att dessa hette "Dolphin" men ser likadana ut som modernare Hydrofoil. Jag fick en båt med helt andra och bra mycket bättre sjöegenskaper, den gick upp i plan snabbare och blev stabilare under färd. Så det tror jag du kan prova med gott resultat, det blir i alla fall inte sämre... Den typen av skrov är litet lustiga, de har inte riktigt V-formade skrovens fördelar, men väl dess nackdelar, stabila i låga farter och vid stillaliggnade, funkar väldigt bra som sportfiskebåtar. Planar och går fint i smul sjö inomskärs, men rätt så odugliga utomskärs när det blir litet högre våghöjd. En riktig ordentlig kompromiss med andra ord. Galopperandet, ryktas det, börjar ofta med att man kör in i en liten svallvåg eller liten dyning, sedan kommer båten liksom i självsvängning, jag känner av detta på min nuvarande båt som är 30 fot och 5 ton tung också. Nu har jag automatiska "trimplan" ZipWake, men tendensen finns i vissa farter, vid viss våghöjd. Från fysiklektionerna minns du kanske den där hängbron "galloperande Gertie" som i viss vindstyrka började vrida sig för att sedan kollapsa. Inte samma sak riktigt, men samma fenomen. Självsvängningen försvinner om man minskar eller ökar farten en eller två knop, eller gör en gir åt endera hållet. Redigerad 4 September , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 4 September , 2018 Hade en Uttern med detta problem i farter över 20 knop så fort jag trimmade ut lite för mycket. Var otroligt känslig för trim. Byte till fyrbladig propeller och problemet försvann totalt, och jag kunde trimma väldigt mycket innan ventilation, och utan att fören började studsa. Detta med en e-tec 50 hk. Det lustiga var att samma båt med en 50 hk murkla tvåtakt med trebladig aluminiumpropp aldrig hade detta problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 4 September , 2018 6 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Ja det tror jag. Jag hade exakt samma problem för nu 35 år sedan, på en båt med liknande "katedralskrov" (ja det heter så) en Lohi 425, med en gammal Evinrude 2T på 35 Hk, mindre båt med mindre motor, men samma problem. Jag monterade "fenor" på kavitationsplattan, vill minnas att dessa hette "Dolphin" men ser likadana ut som modernare Hydrofoil. Jag fick en båt med helt andra och bra mycket bättre sjöegenskaper, den gick upp i plan snabbare och blev stabilare under färd. Så det tror jag du kan prova med gott resultat, det blir i alla fall inte sämre... Den typen av skrov är litet lustiga, de har inte riktigt V-formade skrovens fördelar, men väl dess nackdelar, stabila i låga farter och vid stillaliggnade, funkar väldigt bra som sportfiskebåtar. Planar och går fint i smul sjö inomskärs, men rätt så odugliga utomskärs när det blir litet högre våghöjd. En riktig ordentlig kompromiss med andra ord. Galopperandet, ryktas det, börjar ofta med att man kör in i en liten svallvåg eller liten dyning, sedan kommer båten liksom i självsvängning, jag känner av detta på min nuvarande båt som är 30 fot och 5 ton tung också. Nu har jag automatiska "trimplan" ZipWake, men tendensen finns i vissa farter, vid viss våghöjd. Från fysiklektionerna minns du kanske den där hängbron "galloperande Gertie" som i viss vindstyrka började vrida sig för att sedan kollapsa. Inte samma sak riktigt, men samma fenomen. Självsvängningen försvinner om man minskar eller ökar farten en eller två knop, eller gör en gir åt endera hållet. En Lohi 425 är nog väldigt lik min båt när det gäller mått, vikt och sjöegenskaper. En gammal 35 hk tvåtakt ligger säkert i samma viktklass som en modern 25 hk fyrtakt, så ekipagen borde vara likvärdiga. Dock behövs inga vågor för att trigga igång galopperandet, det kommer som på beställning även vid plattvatten. Att testa hydrofoil är åtminstone en billig lösning, jag vill egentligen inte borra i kavationsplattan men det kanske är värt att chansa trots allt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 September , 2018 57 minuter sedan skrev tuben: En Lohi 425 är nog väldigt lik min båt när det gäller mått, vikt och sjöegenskaper. En gammal 35 hk tvåtakt ligger säkert i samma viktklass som en modern 25 hk fyrtakt, så ekipagen borde vara likvärdiga. Dock behövs inga vågor för att trigga igång galopperandet, det kommer som på beställning även vid plattvatten. Att testa hydrofoil är åtminstone en billig lösning, jag vill egentligen inte borra i kavationsplattan men det kanske är värt att chansa trots allt? Jaha, jag kanske läste slarvigt och överskattade din båts längd... Min Lohi hade merendels hemmahamn på Björholmen på Tjörns nordvästra spets. Stigfjorden mellan Tjörn och Orust var det huvudsakliga området där denna båt rörde sig, och som du säger tror jag mig minnas att den, som vi säger, "vakade" ständigt, alltså förskeppet pendlade litet upp och ned. Men det jag mest minns var hur hårt den slog ned i vågdalarna ute på Kråkefjorden och Käringöfjorden. Jag kunde själv lyfta in den 35 hk motorn i bak i en kombibil, men inte själv hänga på den på akerspegeln, det går väl att googla på vikten, om man vill... men spelar nu ingen roll. Men som jag tidigare skrev blev den båten riktigt mysig att köra i den inre skärgården mellan Bohusläns största och tredje största ö, efter ingreppet. Om det var någorlunda lugnt på de yttre fjordarna gick det bra där också. En Dolphin monterades även på en 55 hk Yamaha som satt på en Lohi 465 (?) litet osäker på längden där, litet större båt i alla fall, även där förbättrades egenskaperna nämnvärt, det var en bryggkompis som hade den båten, men jag minns inte om den båten också hade katedralbotten. Jag vet att även en Uttern 600 med en större motor, på samma brygga fick en liknande fena och enligt ägaren var det, det bästa han hade gjort på den båten. Jag tror inte att du skall rädas att borra hål i kavitationsplattan, om du ångrar dig kan dessa hål fyllas med kemisk metall (aluminiumvarianten) eller glasfiberspackel och målas över. Svetsa går ju bra också för den som kan svetsa i aluminiumlegering. Hydrofoil eller dolphin sitter ju längst bak på motorn, styr ju i horisontalled pendlingen kan ju uppstå ändå, men det blir mer stabilt då dessa fenor verkar som fasta trimplan, med viss lyftkraft. Sedan om du har drevtrim, så gäller det ju att finna ett läge där båten ligger i den magiska korridoren mellan överplaning och överplaning, det kan räcka att flytta på en verktygslåda eller lådan med sportfiskegrejorna för att pitchvinkeln skall ändras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 4 September , 2018 Iom att hydrofoil sänker toppfarten med ett par knop, så är det enklaste att du bara fortsätter med nuvarande uppsättning och drar av lite på gasen. Hydrofoil är ju bara skit, så det förvånar mig alltid, när folk rekommenderar de. Motortillverkare rekommenderar de iaf inte, annars hade drev sett helt annorlunda ut än de gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 4 September , 2018 1 timme sedan skrev 535GT: Iom att hydrofoil sänker toppfarten med ett par knop, så är det enklaste att du bara fortsätter med nuvarande uppsättning och drar av lite på gasen. Hydrofoil är ju bara skit, så det förvånar mig alltid, när folk rekommenderar de. Motortillverkare rekommenderar de iaf inte, annars hade drev sett helt annorlunda ut än de gör. Har du någonsin använt hydrofoil eller vad baserar du din åsikt på angående det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 482 Postad 4 September , 2018 5 timmar sedan skrev 535GT: Hydrofoil är ju bara skit, så det förvånar mig alltid, när folk rekommenderar de. Motortillverkare rekommenderar de iaf inte, annars hade drev sett helt annorlunda ut än de gör. Det kan ju också vara så att motortillverkarna gör motorer som funkar bra på 95 % av alla båt/motorkombinationer. Det skulle ju bli väldigt mycket dyrare med båtmotorer om exakt alla olika krav skulle tillgodoses. Några båtägare måste göra något för att motorn/båt ska funka bättre och då finns det ju olika lösningar varav hydrofoil absolut kan vara en lösning. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 4 September , 2018 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jaha, jag kanske läste slarvigt och överskattade din båts längd... Min Lohi hade merendels hemmahamn på Björholmen på Tjörns nordvästra spets. Stigfjorden mellan Tjörn och Orust var det huvudsakliga området där denna båt rörde sig, och som du säger tror jag mig minnas att den, som vi säger, "vakade" ständigt, alltså förskeppet pendlade litet upp och ned. Men det jag mest minns var hur hårt den slog ned i vågdalarna ute på Kråkefjorden och Käringöfjorden. Jag kunde själv lyfta in den 35 hk motorn i bak i en kombibil, men inte själv hänga på den på akerspegeln, det går väl att googla på vikten, om man vill... men spelar nu ingen roll. Men som jag tidigare skrev blev den båten riktigt mysig att köra i den inre skärgården mellan Bohusläns största och tredje största ö, efter ingreppet. Om det var någorlunda lugnt på de yttre fjordarna gick det bra där också. En Dolphin monterades även på en 55 hk Yamaha som satt på en Lohi 465 (?) litet osäker på längden där, litet större båt i alla fall, även där förbättrades egenskaperna nämnvärt, det var en bryggkompis som hade den båten, men jag minns inte om den båten också hade katedralbotten. Jag vet att även en Uttern 600 med en större motor, på samma brygga fick en liknande fena och enligt ägaren var det, det bästa han hade gjort på den båten. Jag tror inte att du skall rädas att borra hål i kavitationsplattan, om du ångrar dig kan dessa hål fyllas med kemisk metall (aluminiumvarianten) eller glasfiberspackel och målas över. Svetsa går ju bra också för den som kan svetsa i aluminiumlegering. Hydrofoil eller dolphin sitter ju längst bak på motorn, styr ju i horisontalled pendlingen kan ju uppstå ändå, men det blir mer stabilt då dessa fenor verkar som fasta trimplan, med viss lyftkraft. Sedan om du har drevtrim, så gäller det ju att finna ett läge där båten ligger i den magiska korridoren mellan överplaning och överplaning, det kan räcka att flytta på en verktygslåda eller lådan med sportfiskegrejorna för att pitchvinkeln skall ändras. Jag har elektrisk trim på motorn. Vid max intrimning galopperar båten, när jag trimmar ut blir det värre och värre. Med en person i fören och motorn max intrimmad galopperar båten inte, men planar heller inte ut riktigt.Trimmar jag ut bara en aning börjar galoppen även med personen i fören... En Mercury F25 väger strax under 80 kilo vill jag minnas, det är med andra ord inget man bär omkring på själv utan vidare. Om jag behöver fylla hål efter en misslyckad trimfeneinstallation gör jag det med epoxi och svart färgpigment, det är inga problem egentligen, det är mest en principsak. Nåväl, trimfenor kostar 220 kr så det är absolut värt att testa. Jag är fortsatt skeptisk men inte mer än att jag gärna låter mig motbevisas! Redigerad 4 September , 2018 av tuben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 4 September , 2018 6 timmar sedan skrev 535GT: Iom att hydrofoil sänker toppfarten med ett par knop, så är det enklaste att du bara fortsätter med nuvarande uppsättning och drar av lite på gasen. Hydrofoil är ju bara skit, så det förvånar mig alltid, när folk rekommenderar de. Motortillverkare rekommenderar de iaf inte, annars hade drev sett helt annorlunda ut än de gör. Jag har också alltid trott att detta är lite bluff, men andra har uppenbarligen goda erfarenheter. Det lutar åt att jag testar, har trots allt inte mycket att förlora på det. 220 kr för hydrofoils eller 35000 för en Quintrex 390? Det är alternativen just nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 4 September , 2018 Du kan också pröva att montera motorn lite högre(typ 2-3cm) och se om det hjälper. Om du har en bracket blir det ju inte så bökigt... Även med alu borde du kunna hissa lite, i synnerhet om du har lite setback. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 September , 2018 11 timmar sedan skrev tuben: Jag har också alltid trott att detta är lite bluff, men andra har uppenbarligen goda erfarenheter. Det lutar åt att jag testar, har trots allt inte mycket att förlora på det. 220 kr för hydrofoils eller 35000 för en Quintrex 390? Det är alternativen just nu... Jag är övertygad av min installation för många år sedan att det inte är en bluff. Men det var på just den båten. Måhända kanske det inte fungerar alls på andra båtar under andra förhållanden. Men så här i efterhand kan jag ju se att propellern inte kaviterade och det blev ett annat gångläge på båten, mer horisontellt, den kom lätare upp i planing och behöll sedan planflykten när man sänkte farten utan att den föll igenom. Men som sagt på just den båten just då. Huruvida det funkade på den betydligt tyngre Uttern 600 som låg på samma brygga vet jag inte mer än att ägaren var nöjd och tackade för tipset. Min Lohi 425 vägde 220 kg plus motor och plus allt annat man hade med sig. Jag själv vägde nog inte mer än 70 kg på den tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 9 September , 2018 Jag "råkade" impulsköp en aluminumbåt, en Kimple 395 Fisherman, så det blir varken trimplan eller hydrofoil. Ska bli skönt att slippa den eländiga trimaranen. Tack ändå för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 September , 2018 (redigerade) Jag hade samma problem på min Uttern 4100 i marschfart. Ingen tung motor men jag själv väger 90-100 pannor. Det löste sig med Smart Tabs för ett par hundringar. Tappat någon knop på toppfarten och den kanske drar något extra men spelar mindre roll båten numera är lättplanande och körbar utan att galoppera. Fyrbladig prop kan ev hjälpa då den lyfter aktern lite mer. Testa det först om du inte vill borra i akterspegeln eller motorn. Funkar det inte så har du iaf en reservprop (Noterade efter jag skickat att TS köpt en annan båt men tipset kvarstår till andra med samma problem) Redigerad 10 September , 2018 av Gäst Noterade att TS köpt annan båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser