Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Atoll

Skorstens placering Wallas 1800

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på att montera en Wallas 1800.

Vill ha lite råd om var jag kan placera avgasutloppet. Jag kan tyvärr inte montera värmaren så jag får utblåset på akterspegeln. Den enda rimliga placeringen inuti båten ger de tre alternativen enligt bilden.

1, är på en horisontell yta. 2 & 3 på nästan en nästan vertikal yta.

Har förstått att avgaserna blir varma, men blir de så varma att jag risker skador på intilliggande däck om jag väljer alt 2?

Häslningar

Henrik

61372337-86A9-474E-BCC4-867FCEF70B0B.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten var den placerad i läge 1, på nuvarande båt är den placerad i läge 2. Båda fungerar bra, liten risk att bränna sig även om det blir ganska varmt. Däcket klarar sig eftersom lufitintaget är runt och utanför avgasutsläppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

På förra båten var den placerad i läge 1, på nuvarande båt är den placerad i läge 2. Båda fungerar bra, liten risk att bränna sig även om det blir ganska varmt. Däcket klarar sig eftersom lufitintaget är runt och utanför avgasutsläppet.

Tack för ditt svar.

Låter bra, jag lutar åt läge 2.

En annan Wallas fråga, hittar inget i manualen, men hur mycket utrymme behöver man runt själva brännaren med avseende på värme? Kan man bygga in den med endast några cm luft runt om?

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft både ett och två, det senare fungerar bra om man har en sidoskorsten. Har man originalskorstenen till 1800 så är ett bättre, mindre risk för att värmaren fylls med vatten. För att fungera bra ska Wallas köras minst en gång i månaden, enkelt om man inte har huven på skorstenen. Sätter man bara på huven när det är ruskväder så håller/fungerar värmaren bättre.

Du behöver ca 2 cm luft runt värmaren men kanske 5 cm ovanför. Vill du att värmaren ska kunna torka ut båten effektivt så se till att få in ytterluft i utrymmet runt värmaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag har haft både ett och två, det senare fungerar bra om man har en sidoskorsten. Har man originalskorstenen till 1800 så är ett bättre, mindre risk för att värmaren fylls med vatten. För att fungera bra ska Wallas köras minst en gång i månaden, enkelt om man inte har huven på skorstenen. Sätter man bara på huven när det är ruskväder så håller/fungerar värmaren bättre.

Du behöver ca 2 cm luft runt värmaren men kanske 5 cm ovanför. Vill du att värmaren ska kunna torka ut båten effektivt så se till att få in ytterluft i utrymmet runt värmaren.

Tack!

Då kör jag nog på alternativ 2 med sidoskorsten.

Bör man även under vintern underhållsköra värmaren en gång i månaden?

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Atoll:

Tack!

Då kör jag nog på alternativ 2 med sidoskorsten.

Bör man även under vintern underhållsköra värmaren en gång i månaden?

/Henrik

Ska du köpa ny skorsten så kan du ju välja sidoskorstenen. 

Året runt sägs det. Sen blir det väl inte en gång i månaden men några gånger på en vinter körde jag. Anledningen är att man då får ut ev kondens samt att bränslepumpen inte beckar igen. I förra båten hade jag så att jag kunde starta mha larmet. Trycke man igång och sen åkte ner efter en timma så var det en varm och trevlig båt. När jag kom ner så kunde man koppla in elvärmen.

Sköter man en Wallas på detta sätt så håller den i evighet. Världens bästa värmare brukar jag säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev bhemac:

Ska du köpa ny skorsten så kan du ju välja sidoskorstenen. 

Året runt sägs det. Sen blir det väl inte en gång i månaden men några gånger på en vinter körde jag. Anledningen är att man då får ut ev kondens samt att bränslepumpen inte beckar igen. I förra båten hade jag så att jag kunde starta mha larmet. Trycke man igång och sen åkte ner efter en timma så var det en varm och trevlig båt. När jag kom ner så kunde man koppla in elvärmen.

Sköter man en Wallas på detta sätt så håller den i evighet. Världens bästa värmare brukar jag säga.

Okej, då får jag föröska komma ihåg att starta den några gånger under vinterdvalan.

Låter bra med lång livslängd.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Atoll:

Låter bra med lång livslängd.

En fd båtgranne satte in en 1800 utan B år 1972. Den funkar forfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Atoll:

Låter bra, jag lutar åt läge 2

Kolla lite extra i manualen hur du ska göra för att bli av med vatten som kommer in i skorstenen, svanhals och eller litet hål så att vatten kan droppa ut ur skorsrensslangen har jag för mig rekommenderas.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

Kolla lite extra i manualen hur du ska göra för att bli av med vatten som kommer in i skorstenen, svanhals och eller litet hål så att vatten kan droppa ut ur skorsrensslangen har jag för mig rekommenderas.

Mackey

Japp du har helt rätt, både svanhals och ett litet dräneringshål står det i manualen. Om man monterar enligt läge 2.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan skrev Atoll:

Japp du har helt rätt, både svanhals och ett litet dräneringshål står det i manualen. Om man monterar enligt läge 2.

Och då funkar det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...