Atoll 2 Postad 31 Augusti , 2018 Hej! Funderar på att montera en Wallas 1800. Vill ha lite råd om var jag kan placera avgasutloppet. Jag kan tyvärr inte montera värmaren så jag får utblåset på akterspegeln. Den enda rimliga placeringen inuti båten ger de tre alternativen enligt bilden. 1, är på en horisontell yta. 2 & 3 på nästan en nästan vertikal yta. Har förstått att avgaserna blir varma, men blir de så varma att jag risker skador på intilliggande däck om jag väljer alt 2? Häslningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 31 Augusti , 2018 På förra båten var den placerad i läge 1, på nuvarande båt är den placerad i läge 2. Båda fungerar bra, liten risk att bränna sig även om det blir ganska varmt. Däcket klarar sig eftersom lufitintaget är runt och utanför avgasutsläppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atoll 2 Postad 1 September , 2018 13 timmar sedan skrev Bjorns_snipa: På förra båten var den placerad i läge 1, på nuvarande båt är den placerad i läge 2. Båda fungerar bra, liten risk att bränna sig även om det blir ganska varmt. Däcket klarar sig eftersom lufitintaget är runt och utanför avgasutsläppet. Tack för ditt svar. Låter bra, jag lutar åt läge 2. En annan Wallas fråga, hittar inget i manualen, men hur mycket utrymme behöver man runt själva brännaren med avseende på värme? Kan man bygga in den med endast några cm luft runt om? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2018 Jag har haft både ett och två, det senare fungerar bra om man har en sidoskorsten. Har man originalskorstenen till 1800 så är ett bättre, mindre risk för att värmaren fylls med vatten. För att fungera bra ska Wallas köras minst en gång i månaden, enkelt om man inte har huven på skorstenen. Sätter man bara på huven när det är ruskväder så håller/fungerar värmaren bättre. Du behöver ca 2 cm luft runt värmaren men kanske 5 cm ovanför. Vill du att värmaren ska kunna torka ut båten effektivt så se till att få in ytterluft i utrymmet runt värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atoll 2 Postad 1 September , 2018 1 timme sedan skrev bhemac: Jag har haft både ett och två, det senare fungerar bra om man har en sidoskorsten. Har man originalskorstenen till 1800 så är ett bättre, mindre risk för att värmaren fylls med vatten. För att fungera bra ska Wallas köras minst en gång i månaden, enkelt om man inte har huven på skorstenen. Sätter man bara på huven när det är ruskväder så håller/fungerar värmaren bättre. Du behöver ca 2 cm luft runt värmaren men kanske 5 cm ovanför. Vill du att värmaren ska kunna torka ut båten effektivt så se till att få in ytterluft i utrymmet runt värmaren. Tack! Då kör jag nog på alternativ 2 med sidoskorsten. Bör man även under vintern underhållsköra värmaren en gång i månaden? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2018 1 timme sedan skrev Atoll: Tack! Då kör jag nog på alternativ 2 med sidoskorsten. Bör man även under vintern underhållsköra värmaren en gång i månaden? /Henrik Ska du köpa ny skorsten så kan du ju välja sidoskorstenen. Året runt sägs det. Sen blir det väl inte en gång i månaden men några gånger på en vinter körde jag. Anledningen är att man då får ut ev kondens samt att bränslepumpen inte beckar igen. I förra båten hade jag så att jag kunde starta mha larmet. Trycke man igång och sen åkte ner efter en timma så var det en varm och trevlig båt. När jag kom ner så kunde man koppla in elvärmen. Sköter man en Wallas på detta sätt så håller den i evighet. Världens bästa värmare brukar jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atoll 2 Postad 1 September , 2018 1 timme sedan skrev bhemac: Ska du köpa ny skorsten så kan du ju välja sidoskorstenen. Året runt sägs det. Sen blir det väl inte en gång i månaden men några gånger på en vinter körde jag. Anledningen är att man då får ut ev kondens samt att bränslepumpen inte beckar igen. I förra båten hade jag så att jag kunde starta mha larmet. Trycke man igång och sen åkte ner efter en timma så var det en varm och trevlig båt. När jag kom ner så kunde man koppla in elvärmen. Sköter man en Wallas på detta sätt så håller den i evighet. Världens bästa värmare brukar jag säga. Okej, då får jag föröska komma ihåg att starta den några gånger under vinterdvalan. Låter bra med lång livslängd. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2018 14 minuter sedan skrev Atoll: Låter bra med lång livslängd. En fd båtgranne satte in en 1800 utan B år 1972. Den funkar forfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 1 September , 2018 6 timmar sedan skrev Atoll: Låter bra, jag lutar åt läge 2 Kolla lite extra i manualen hur du ska göra för att bli av med vatten som kommer in i skorstenen, svanhals och eller litet hål så att vatten kan droppa ut ur skorsrensslangen har jag för mig rekommenderas. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atoll 2 Postad 1 September , 2018 1 timme sedan skrev Mackey: Kolla lite extra i manualen hur du ska göra för att bli av med vatten som kommer in i skorstenen, svanhals och eller litet hål så att vatten kan droppa ut ur skorsrensslangen har jag för mig rekommenderas. Mackey Japp du har helt rätt, både svanhals och ett litet dräneringshål står det i manualen. Om man monterar enligt läge 2. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2018 53 minuter sedan skrev Atoll: Japp du har helt rätt, både svanhals och ett litet dräneringshål står det i manualen. Om man monterar enligt läge 2. Och då funkar det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser