Kane 976 Postad 16 September , 2018 Liten riskbild här (tagen ur ett byggteknisk perspektiv). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 September , 2018 3 timmar sedan skrev Baxlaget: Nja, torr luft i sällskap med fuktig sådan blandar sig och späder ut fuktigheten. Sedan vill man transportera bort allt detta mingel och ersätta med genuint torr luft. En utmaning för varje båtägare ... Det där måste du nog förklara. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_m 20 Postad 16 September , 2018 Kul att det skrivs aktivt i tråden. Verkar vara många som har stenkoll på hur man ska förvara. Själv kommer jag ställa båten i en ladugård med självdrag. Den ligger Dock i en släng så bakkant är uppbyggd ca 180cm med natursten. Viket gör att halva ladan ligger under mark, viket i sin tur gör att den håller en rätt så rimlig temp även vid minus ute (frostfritt enl ägarn) funderar på en sak bara, om jag ställer 3st 10L hinkar med hemmabyggda torrbollar i. Kommer dessa fyllas under de månaderna? Brukar mi tömma någon gång? Hur gör ni med motorrummet? Ställer no något där också? Känns som att det har en tendens att bli fuktigt där i? Kan ju inte vara så bra med massor av metall som rostar osv. en fråga till. Suger ni ut vattnet ut alla vatten ledningar med våtdamsugare, eller hur tömmer ni ert färskvattensystem? kul med alla svar. Nu är båten uppe och den håller på att färdigställas inför förvaring. Bara en tvätt och köra i lite glykol samt byta drev olja kvar. Resten är fixat. Är ju en hel del pill innan man kan ställa in. ha en fin kväll /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 September , 2018 15 minuter sedan skrev Mr_m: Kommer dessa fyllas under de månaderna? Brukar mi tömma någon gång? Omöjligt att säga, det beror ju på hur mycket fukt som finns från början. Jag skulle nog göra ett eller flera besök. Jag brukar öppna till motorrummet. Använd våtdammsugaren den är super effektiv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 16 September , 2018 3 timmar sedan skrev Baxlaget: Låter rimligt. Vad är temperaturen i "kalla" hallen? En båt som står ute i minusgrader får en daggpunkt som absolut inträder och genererar fukt. I "kalla" hallen är det betydligt varmare så din retorik fungerar. Om det är vår kalla hall som avses så är det en fristående byggnad, helt ouppvärmd och med glesspikad träpanel på väggarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_m 20 Postad 17 September , 2018 19 timmar sedan skrev bhemac: Omöjligt att säga, det beror ju på hur mycket fukt som finns från början. Jag skulle nog göra ett eller flera besök. Jag brukar öppna till motorrummet. Använd våtdammsugaren den är super effektiv. Så sant, i min ruff är det just nu snus torrt, har ett riktigt bra sytt hamnkapell som håller super tätt. Hade ut alla dynor osv igår och finns inte en enda tendens till fukt inne i båten så det är ju bra. Men det finns väl risk zoner, som pumpen som ska skicka ut dusch vattnet. Där i finns det ju fukt som kan ta sig vidare. Får nog öppna den lådan och suga ut rent den. Är det att rekommendera att låta motorluckan stå lite öppen under förvaringen? Alltså en glipa på en 15-20cm och låta drän pluggen vara borta och luta båten snett bakåt så det kan dränera vid behov. Besök lär ju få göras under vintern. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2018 2 timmar sedan skrev Mr_m: Är det att rekommendera att låta motorluckan stå lite öppen under förvaringen? Alltså en glipa på en 15-20cm och låta drän pluggen vara borta och luta båten snett bakåt så det kan dränera vid behov. Det låter vettigt. -- Skaffa en hygrometer i båten så vet du hur fuktigt det är. Jag hade en med trådlös givare så jag kunde kolla utan att behöva gå ombord (eller inte ens gå ur bilen). Alt sätt den så man kan se den genom en ruta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 17 September , 2018 Jag brukar ha motorluckan stängd eftersom motorutrymmet är välventilerat och jag brukar ha hytten väl tillsluten. Tänker att jag då får in en massa fuktig luft från motorutrymmet. Men, jag har lite dåligt samvete att motorn förvaras så fuktigt men att tillsluta utrymmet varje höst skulle vara rejält med jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2018 Med tanke på hur mycket dyrbart järn som förvaras i motorrummet kan det vara en fördel att hålla ner fukten. Här har ju FMV-metoden en stor fördel eftersom ma trycker in torr luft i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 17 September , 2018 35 minuter sedan skrev bhemac: Med tanke på hur mycket dyrbart järn som förvaras i motorrummet kan det vara en fördel att hålla ner fukten. Här har ju FMV-metoden en stor fördel eftersom ma trycker in torr luft i båten. Nu fick jag ännu sämre samvete 😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2018 1 minut sedan skrev ChristerN: Nu fick jag ännu sämre samvete 😂 Inte då, du fick ett mål! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 17 September , 2018 2018-09-15 vid 15:48 skrev bhemac: Nej, luftfuktigheten sjunker bara när du värmer. När temperaturen sjunker så återgår luftfuktigheten. Men, en del bunden fukt kan man driva ut, men det är dyrt. Avfuktare är både effektivare och energisnålare. FMV har en effektiv metod. Man torkar uteluft (med sorbtionsavfuktare), blåser in den torra luften i stridsvagnar och allt skräp de har. Den torra luften tar med sig fukten ut utan att man värmer upp fordonen. På så sätt håller man både rost och mögel borta. Man skulle mycket väl kunna göra samma med båtar. Ett avfuktningsaggregat som förser tex 4 båtar med torr luft. De blåser även in luften i vevhusen Lite 5-56 över hela motorn borde väl annars ge hyfsat skydd? El har ni bara era motorer torra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 18 September , 2018 Lackerade ytor kan väl inte behöva ytterligare skydd, men olackerade ytor är bra att skydda lite extra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 September , 2018 (redigerade) Intressant forumtråd med många bra synpunkter. (Erkänner direkt, har bara slarvläst alla inlägg ovan.) Men själv har jag kommit till slutsatsen att detta med varm/kall-förråd inte spelar så stor roll bara tempen hålls hyfsat konstant. Min tes får bli att det viktiga är att TEMPERATUREN HÅLLS KONSTANT, detta oavsett temperaturen i grader räknat!? [Så här, båten bör helst förvaras i relativt konstant temperatur. Detta eftersom temp-växlingar påverkar olika material i båtens beståndsdelar olika. Vissa material som exempelvis metaller kan annars periodvis ansamla rinnande kondensvatten och rosta. Utomhus-förvaring innebär normalt växlande temp, dels dag/natt och dels sommar/vinter. Ifrågasätter alltså detta med begreppet "varmförvaring" och tänker mig istället ett bättre begrepp typ"konstanttemp"förvaring.] Tja, bara en fundering. Redigerad 18 September , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 September , 2018 3 timmar sedan skrev Mackey: Lackerade ytor kan väl inte behöva ytterligare skydd Nej, inte så länge lacken är oskadad men det brukar finnas en del, bultar tex, som är oskyddat. Rost i motorrummet är nog inget större problem men kan man få in torr luft så är det en fördel. - 1 timme sedan skrev Thomas-1: Min tes får bli att det viktiga är att TEMPERATUREN HÅLLS KONSTANT Detta är en annorlunda tanke. Hur kommer du fram till det? Rent vetenskapligt så håller man rost/mögel borta genom att hålla ner luftfuktigheten, det är det absolut viktigaste. Men är temperaturen låg så spelar luftfuktigheten inte så stor roll. Vilket är bra eftersom det är svårt att avfukta om det är kallt. Gränsvärdet, <70%RH om temperaturen är över +5°C är bra. Då finns det marginal innan risken för rost/mögel blir farlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 18 September , 2018 10 timmar sedan skrev Thomas-1: Min tes får bli att det viktiga är att TEMPERATUREN HÅLLS KONSTANT, detta oavsett temperaturen i grader räknat!? 8 timmar sedan skrev bhemac: Detta är en annorlunda tanke. Hur kommer du fram till det? Jag kan delvis hålla med. En kall natt följd av en varm dag kan absolut leda till att fukt kompenserar på det ännu kalla motorblocket eller annat som inte hunnit värmas upp. Däremot är en jämn temperatur på 10 C och 90 % RF troligen en urdålig kombination om man inte älskar rost och mögel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 September , 2018 1 minut sedan skrev Mackey: kan absolut leda till att fukt kompenserar Det vore praktiskt med en självkompenserande fukt men jag tror du menar kondenserar ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 18 September , 2018 1 timme sedan skrev Baxlaget: Det vore praktiskt med en självkompenserande fukt men jag tror du menar kondenserar ... Så kan det vara... Det är inte jag som skrivit, det är telefonen. 😈 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 19 September , 2018 22 timmar sedan skrev Mackey: Det är inte jag som skrivit, det är telefonen Sånt är tråkigt. När iPhone regerar. Ta tillbaka ditt liv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 September , 2018 (redigerade) Jag Thomas-1 skrev tidigare: Min tes får bli att det viktiga är att TEMPERATUREN HÅLLS KONSTANT. Varför vet jag inte riktigt. Kanske bara för att jag tyckte att forumtråden behövde en opponerande röst, att båtförvaring i uppvärmda lagerhallar är energislöseri? Inte direkt ett vetenskapligt argument, men... Allas våran Sven Yrvind köpte nåt nerlagt berglager nära Lysekil för nån symbolisk peng. För att förvara sitt bibliotek av pappersböcker. Förmodligen tänkte han att miljön i slutna bergrum är konstant tempmässigt, luftväxlingen sparsam. Sven Yrvind skulle knappast förvara sina kära papp-böcker där ifall mögel riskerades? Tja, båthamnars uppläggningsytor kan i större städer irritera fastighetsmarknadens behov av "strandnära dyra bostadslägen". Samtidigt finns åtminstone i Göteborg kilometervis med tunnlar under jord. (Detta inlägg återigen bara en snabbt asocierad påhängsfundering, hoppas ni ursäktar.) Redigerad 20 September , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 September , 2018 2 timmar sedan skrev Thomas-1: Kanske bara för att jag tyckte att forumtråden behövde en opponerande röst Ok, det argumentet köper jag -- Alla fina svenska bergrum som man låtit förfalla lider av ett problem - fukt. Flera kommunala bergrum har stängts och plomberats eftersom avfuktningen kostar för mycket pengar. Utan avfuktning tar möglet över snabbt så till den milda grad att det är hälsovådligt att gå in där. -- Det finns en Facebook-grupp som handlar om våra hemliga bergrum: Svenska Hemligheter/Hemliga Svenska Rum Intressant, Sverige är ganska ihåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spabbi 0 Postad 21 September , 2018 En torr lada på våning 2 står jag efter att båten torkat ut inkl motor inget vatten lagt pressenining över båten och öppnat dyvika och tilloch med borrat hål i båten (cresent 495 ht) för att släppa ut kondens vatten efter ca28 år och det blev ungefär 12 liter så nu får det luftas så plastar jag det igen till våren enkelt😋 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 22 September , 2018 (redigerade) 2018-09-20 vid 15:01 skrev Thomas-1: Jag Thomas-1 skrev tidigare: Min tes får bli att det viktiga är att TEMPERATUREN HÅLLS KONSTANT. Varför vet jag inte riktigt. Kanske bara för att jag tyckte att forumtråden behövde en opponerande röst, att båtförvaring i uppvärmda lagerhallar är energislöseri? Jag tror det beror på var i landet man har sin båt på vinterförvaring. Långt norrut där det är konsekvent kalla torra vintrar så klarar sig nog båtarna (paradoxalt nog) bättre utan varmhall jämfört med vårt allt mildare och fuktigare vinterväder i de södra delarna. Temperaturer som åker berg-o-dal bana från en vecka till en annan. Sedan kan man tycka vad man vill om dyra varmhallar men det är nog svårt att komma ifrån att det ger båten de bästa förutsättningarna att åldras. Förutsatt att den underhålls därefter också 🙂 Redigerad 22 September , 2018 av hbengtsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 22 September , 2018 Jag håller med om att förutsättningarna är bra i en varmhall, men samtidigt finns det ju faktiskt rät många båtar som förvarats ute dygnet runt året runt i 30 - 40 år och även längre tid. Hur mycket bättre är det att förvara båten i varmall egentligen? Vem blir gladare för att båten håller i 300 år istället för bara i 150 år? Viktigast tror jag är att man på något vis undviker fukt och mögel samt sköter om båten och gör nödvändiga reparationer löpande. Vi körde ner fukten från 70 % RF till 45 % RF vid 20 C med en avfuktare under veckan som gick. Det blev en hel del vatten även om det i år inte alls kändes så fuktigt i dynor, böcker mm. Ska bli intressant att se hur det ser ut på fredag om en vecka vid sista seglingshelgen för säsongen. Om man tänker lite annorlunda så tror jag det är viktigare att förvara båten i en "svalhall" under sommaren när sol, vind och vatten samt värme sliter som mest på båten och utrustningen än att ha den i en varmhall på vintern. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 September , 2018 Varmhall är framförallt bra för husse. Även en ouppvärmd hall där det är frostfritt är jättefint. Inget regn, blåst. Betonggolv, upplyst mm. Men det kostar och frågan är det är det roligaste sättet att spendera sina pengar. -- Var i landet man står har en stor betydelse. I norr blir luftfuktigheten låg pga kylan och det möglar inte. Sen har vi klimatförändrigarna. Vi har mildare och fuktigare vintrar i mellersta och södra Sverige än för 20-30år sedan. Inte några veckor med en massa minusgrader som förr. SMHI har statistik där man kan se hur klimatet har ändrat sig. Därför får vi också mycket större problem med mögel och rost nuförtiden. 12 timmar sedan skrev Spabbi: En torr lada på våning 2 står jag efter att båten torkat ut Vad är en "torr lada". Luftfuktigheten är ju densamma som i omgivande luft och vad är "torr" räknat i %RH? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 23 September , 2018 2018-09-20 vid 15:01 skrev Thomas-1: Jag Thomas-1 skrev tidigare: Min tes får bli att det viktiga är att TEMPERATUREN HÅLLS KONSTANT. Det kan ju bli rätt kostsamt beroende på vilken temperatur du vill hålla konstant. En snikvariant är att ha en frostvakt i ruffen eller där temperaturen inte ska flukturera för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 September , 2018 3 minuter sedan skrev Baxlaget: En snikvariant är att ha en frostvakt i ruffen eller där temperaturen inte ska flukturera för mycket. Men det kan ge mögel om man inte värmer så mycket att luftfuktigheten inte blir tillräckligt låg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 23 September , 2018 3 minuter sedan skrev bhemac: Men det kan ge mögel om man inte värmer så mycket Värma? Nej, frostvakten ser till att det är frost hela tiden så mögelsporerna inte kan växa ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 23 September , 2018 7 timmar sedan skrev bhemac: Men det kan ge mögel om man inte värmer så mycket att luftfuktigheten inte blir tillräckligt låg. Sedan har uppvärmning ett annat problem... Det finns alltid ytor som inte är så värma - eller tom. kalla - där fukt kan kondensera så att mögel trivs. Det är bättre att göra torrt än att göra varmt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_K 11 Postad 27 September , 2018 2018-09-07 vid 15:26 skrev bhemac: Stäng båten så att den är hermetiskt tillsluten, tejpa igen all ventilation. Har någon förslag på bra tejp, som sitter hela vintern, men ändå går lätt att få bort till våren ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser