BboatB 26 Postad 15 September , 2018 Någon som kört värmaren och mätt luftfuktigheten före och efter? Dvs drar den ut fukt el tar luften in lika mkt fukt när den varma luften minskar i volym och därmed suger in ute luften? Kalla väggen principen, borde väl fungera på land oxå och att man då bara har en liten stödvärme som trycker upp tempen lite för att få igång processen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 15 September , 2018 Varma luften minskar i volym när vattnet tas bort. Det ersätts av luft plus vatten. Procentuelt mindre hur som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2018 46 minuter sedan skrev Baxlaget: Kattsand? Verkligen? För kattens toalett? Ska man torka den i ugnen sedan? "Kollade en innehållsförteckning och det är silica gel så det är bara att sätta igång med bygget. Jag ska absolut köpa kattsand, verkar finnas för ner mot 10:- kronor kilot. Lätta att få en effektiv och stor absorbtionsyta, bara att strö ut några kilo av "sanden" på en presenning. Silicagelen suger upp fukten så det behövs ingen behållare för fukten att samlas i. Mackey " Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 15 September , 2018 Den stora biten tillskott av fukt bör bli när sen den varma luften kyls av och ny fuktig kall luft kommer in igen. Men det känns som luften borde sluta torrare men det är inte alltid mina resonemang stämmer me d verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 15 September , 2018 5 minuter sedan skrev BboatB: Den stora biten tillskott av fukt bör bli när sen den varma luften kyls av och ny fuktig kall luft kommer in igen Så är det men du kan ju faktiskt ställa in en kupévärmare om du vill. Allt handlar om balans mellan utgifter och framgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2018 (redigerade) 31 minuter sedan skrev BboatB: Någon som kört värmaren och mätt luftfuktigheten före och efter? Dvs drar den ut fukt el tar luften in lika mkt fukt när den varma luften minskar i volym och därmed suger in ute luften? Kalla väggen principen, borde väl fungera på land oxå och att man då bara har en liten stödvärme som trycker upp tempen lite för att få igång processen? Studera Molliere-diagramet nedan. Kall, fuktig luft som värms blir torr. En värmare som tar in uteluft och värme den blåser in torrluft som då tar upp fukt och fukten ventileras ut. En värmare i en båt bör därför alltid ta in 100% uteluft. Kalla väggens princip fungerar dåligt i en båt. Skillnaden i temperatur är för liten. I en avfuktare värms luften av kondensorn och släpper av fukten när den passerar förångaren. Det är också en variant av kalla väggens princip fast med ett mycket större temperaturspann. Redigerad 15 September , 2018 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 15 September , 2018 3 minuter sedan skrev bhemac: Studera Molliere-diagramet nedan Med all respekt bhemac, hur många gör det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 15 September , 2018 Googlade lite och det var ingen jätteskillnad på densiteten på uppvärmd luft vs kall typ 0,05-0,1 kg/m3. Fick inte ut det av diagrammet bhemac, även om jag faktisk läst en del om detta redan. Dvs mängden fuktig luft som kommer in igen när den torra luften kyls av och blir mindre bör vara marginell och därför borde luften vara betydligt torra även när temperaturen är jall igen. Så man borde utan större problem kunna torka ut båten med att starta värmaren ett par gg per vinter. Frågan är ju då hur ofta man behöver köra den haha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2018 8 minuter sedan skrev Baxlaget: Med all respekt bhemac, hur många gör det? Alldeles för få. Men det är grunden för att förstå hur luft och fukt hänger ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2018 2 minuter sedan skrev BboatB: Så man borde utan större problem kunna torka ut båten med att starta värmaren ett par gg per vinter. Nej, luftfuktigheten sjunker bara när du värmer. När temperaturen sjunker så återgår luftfuktigheten. Men, en del bunden fukt kan man driva ut, men det är dyrt. Avfuktare är både effektivare och energisnålare. FMV har en effektiv metod. Man torkar uteluft (med sorbtionsavfuktare), blåser in den torra luften i stridsvagnar och allt skräp de har. Den torra luften tar med sig fukten ut utan att man värmer upp fordonen. På så sätt håller man både rost och mögel borta. Man skulle mycket väl kunna göra samma med båtar. Ett avfuktningsaggregat som förser tex 4 båtar med torr luft. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 15 September , 2018 Det är tur att man inte begriper sådant här, då vågar man knappt gå in i båten och andas samtidigt.😃 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 15 September , 2018 (redigerade) 5 minuter sedan skrev vega1959: Det är tur att man inte begriper sådant här På vilket sätt är det ett mervärde att vara okunnig? Redigerad 15 September , 2018 av Baxlaget 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 15 September , 2018 3 timmar sedan skrev Baxlaget: På vilket sätt är det ett mervärde att vara okunnig? Just i det här fallet vet jag inte, men många verkar okunniga om just fukt. Det märks tydligt. Det händer faktisk att utveclingen går framåt just bara för att någon gör något som alla vet är omöjligt. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 September , 2018 20 timmar sedan skrev bhemac: Studera Molliere-diagramet nedan. Kall, fuktig luft som värms blir torr. ... Exemplet i diagrammet kan användas åt andra hållet också. Låt säga att du tittar till båten en solig höstdag, 21 C i båten och tort och fint (40 % RF relativ luftfuktighet), men... När temperaturen sjunker till 10 C så är båten inte torr och fin längre. Nu är det 80 % RF och ganska bra förutsättningar för mögeltillväxt. Vad är då relativ fuktighet. Jo, 100 % RF är maximala mängden vatten som luften kan innehålla utan att vatnet kondenserar. Du som överraskats av plötslig dimma som kommit från ingenstans och på 30 sekunder gjort att du inte ser något längre har upplevt just att vattnet i luften når över 100 % RF. Det som händer är att varm ganska fuktig luft kyls ner över vattnet och plötsligt innehåller så mycket vatten att fukten bilda små vattendroppar (vattnet kondenserar). Det viktiga är nog att förstå att mängden vatten i luften i en igenstängd båt - mätt i tex. gram - är densamma och att det är temperaturen som gör att den relativa fuktigheten ökar och minskar. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 16 September , 2018 (redigerade) När Mackey nu har börjat förklara så bra kanske det ska tilläggas att när den relativa luftfuktigheten når 100% och dimma bildas som i hans exempel har vi nått daggpunkten, när vatten kondenseras dvs "läcker" ut från luften som inte förmår hålla mer vatten. Om det sker inne i ruffen i din båt blir det blött. Det finns ett (olinjärt) förhållande mellan temperatur och relativ fuktighet som ger daggpunkten. Är du intresserad kan du läsa mer här: https://www.livescience.com/43269-what-is-dew-point.html Mer: https://www.calcunation.com/calculator/dew-point.php Redigerad 16 September , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 16 September , 2018 1 timme sedan skrev Baxlaget: När Mackey nu har börjat förklara så bra kanske det ska tilläggas att när den relativa luftfuktigheten når 100% och dimma bildas som i hans exempel har vi nått daggpunkten, när vatten kondenseras dvs "läcker" ut från luften som inte förmår hålla mer vatten. Om det sker inne i ruffen i din båt blir det blött. Jag antar att det blöta då helt enkelt sugs upp av de föremål i båten som är mest sugande? Så om man har lämnat dynor och grejer i båten så suger de upp det vilket leder till att de möglar (eller som t ex häromvintern när jag hade glömt manualen till motorn i båten över vintern, den var inte alls snygg längre), medan om man har några kilo silica gel i båten så suger de i första hand upp överskottsfukten och skyddar därmed resten av det som finns där? (tills den är mättad då förstås). Så om man har nog mycket siliga gel i båten så ska det inte vara någon fara att lämna dynorna kvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 16 September , 2018 Ska man vara riktigt säker bör man nog komplettera med en elektriskt avfuktare vilket har nämnts tidigare i denna tråd. Tyckte jag läste någonstans att november är den värsta "fuktmånaden", kanske ni experter kan kommentera detta. Om det stämmer behöver man kanske inte ha avfuktaren igång konstant över vintern eller vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 September , 2018 Om man vill lämna det mesta kvar i båten är det bäst att avfukta elektriskt i cirka en vecka när man tar upp båten så att allt blir torrt och sedan stödavfukta med salt under vintern. Det är ingen idéa att köra avfuktare när det är kallt, det funkar inte. Runt 10 C är okej, inte kallare. Båten ska vara så tät som möjligt så att inte ny luft med ny fukt kommer in i båten. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 16 September , 2018 23 timmar sedan skrev bhemac: Man torkar uteluft (med sorbtionsavfuktare), blåser in den torra luften Perfekt. Undrar om Biltema har färdiga påsar med torr luft man kan blåsa in ..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 September , 2018 1 timme sedan skrev Baxlaget: Tyckte jag läste någonstans att november är den värsta "fuktmånaden" Det är vad SMHI anser eller rättare sagt, temp och luftfuktighet är mest rätt för mögel 1 timme sedan skrev DanielMalmgren: Jag antar att det blöta då helt enkelt sugs upp av de föremål i båten som är mest sugande? Ju högre luftfuktighet, desto mer sugs upp av andra materiel. Men det är en ganska långsam process och ännu långsammare när man ska torka ut materialen. Detta ser man tydligt när man kör igång avfuktaren, under flera dagar suger den ut fukt. Hade det bara handlat om luften så hade den torkat ut på några timmar. Torr luft torkar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 16 September , 2018 1 minut sedan skrev bhemac: Torr luft torkar! Nja, torr luft i sällskap med fuktig sådan blandar sig och späder ut fuktigheten. Sedan vill man transportera bort allt detta mingel och ersätta med genuint torr luft. En utmaning för varje båtägare ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 September , 2018 3 minuter sedan skrev Baxlaget: Perfekt. Undrar om Biltema har färdiga påsar med torr luft man kan blåsa in ..... Skulle ju faktiskt fungera men det blir stora påsar 13 minuter sedan skrev Mackey: Om man vill lämna det mesta kvar i båten är det bäst att avfukta elektriskt i cirka en vecka när man tar upp båten så att allt blir torrt och sedan stödavfukta med salt under vintern. Så kör jag sedan ett antal år. Luftfuktigheten låg hela tiden på 50-60%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 16 September , 2018 (redigerade) Bra tips! En luftavfuktare drar typ 20 watt och kostar runt 500 kr. Inga stora investeringar. Man kan till och med dela den mellan medlemmar i klubben om man har en .... (klubb alltså Redigerad 16 September , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 September , 2018 1 minut sedan skrev Baxlaget: Bra tips! En luftavfuktare drar typ 20 watt och kostar runt 500 kr. Inga stora investeringar. Man kan till och med dela den mellan medlemmar i klubben om man har en .... Den lär inte torka ut mycket. Möjligen kan den underhålla när båten väl är uttorkad. Min avfuktare drar 210W, i början går den hela tiden, efter några dagar går den hälften av tiden. Efter någon vecka går den väldigt sällan. Tyvärr glömde jag koppla in min energimätare i vintras men ska försöka göra det i år. Obs. jag står på en kommunal uppställning och har pratat med kommunen om att jag gärna betalar för elen. Detta är intressant läsning hur FMV löst mögel/rost problemet. Skulle fungera utmärkt för båtar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 16 September , 2018 1 minut sedan skrev bhemac: Detta är intressant läsning hur FMV löst mögel/rost problemet. Skulle fungera utmärkt för båtar också. 23 timmar sedan skrev bhemac: FMV har en effektiv metod. Man torkar uteluft (med sorbtionsavfuktare), blåser in den torra luften Absolut. Undrar om det finns smarta medlemmar i båtklubbar som kan anamma detta på ett klokt vis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 16 September , 2018 Vår familj har båtarna vinterförvarade inomhus, numera oftast i kall hall. Vi flyttar dem till varm hall när vi ska jobba med dem. (Mycket behagligt med golvvärme. 😉) När båtarna tas upp kör vi elektrisk avfuktare en eller två veckor i båtarna. Beroende på volym på utrymmet för avfuktning producerar avfuktaren 1-3 behållare typ bigpack-glasslåda. Efter den proceduren får torrbollarna ta över. Vi plockar inte ur dynor och liknande och tejpar inga springor eller genomföringar och har inga burkar med ättika. Vi har ändå aldrig drabbats av mögel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 16 September , 2018 Låter rimligt. Vad är temperaturen i "kalla" hallen? En båt som står ute i minusgrader får en daggpunkt som absolut inträder och genererar fukt. I "kalla" hallen är det betydligt varmare så din retorik fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 September , 2018 2 timmar sedan skrev Baxlaget: Undrar om det finns smarta medlemmar i båtklubbar som kan anamma detta på ett klokt vis? Fan vet. Mina vinterbåtgrannar verkar oanvändbara. Men någon kan ju sätta sig och räkna på hur stor avfuktare som krävs. En gissning är man klarar det med en avfuktare för några tusen. Sen blir det ju smidigt, koppla in luftslangen. Klart. 2 timmar sedan skrev Volvo_Penta: tejpar inga springor eller genomföringar och har inga burkar med ättika. Är det ordentligt uttorkat så klarar det sig bra ändå. 1 timme sedan skrev Baxlaget: En båt som står ute i minusgrader får en daggpunkt som absolut inträder och genererar fukt. Men det blir inget mögel och ingen rost eftersom luftfuktigheten blir så låg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 16 September , 2018 (redigerade) Men det blir inget mögel och ingen rost eftersom luftfuktigheten blir så låg. nja, läs Mackeys utmärkta beskrivning. Mer vatten fälls ut när temperaturen sjunker. Däremot kan man undra om det möglar i minusgrader. Finns det en optimal mögeltemperatur? Redigerad 16 September , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 September , 2018 4 minuter sedan skrev Baxlaget: Finns det en optimal mögeltemperatur? Över +5°C och över 70% RH är optimalt för mögel. Att luftfuktigheten är hög spelar ingen roll om temperaturen är låg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser