Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Adamddd633

Motorn dog, nu startar den inte

Rekommendera Poster

Koppla bort varvräknaren, det kan vara så att den kortsluter tändspolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Adamddd633:

Tack för ditt svar, ska somsagt börja med att kolla både på fördelaren samt tändspolen. 

Och mycket riktigt är det en Cheva V8 som blandannat sitter i både äldre Camaro och corvetter så är ingen större vetenskap för en som mekat raggarbil tidigare. Men ska försöka fixa det själv till en början. Så mycket elektronik finns det inte, och så många fel kan det inte vara kan man tycka

Då är det väl en storblockare, men skit samma. Jag "fick" en Corvair boxersexa för något halvår sedan, som jag skall försöka få in i en kitcar som är baserad på en VW-bottenplatta från 1968... adapterplatta till vx-lådan finns redan.

 

Men återigen, kolla alla elektriska anslutningar, ärg och glappkontakter. Tändspolar är alltid misstänkta, och om man har gammaldags tändsystem med brytarspetsar är kondensatorn ofta en bov i dramat då den kan ge kortslutning även vid likström och då blir det ingen gnista.

Radioavstörda tändkablar har en tendens att lägga av också.

jag köpte nya silikonisolerade gula och röda tändkablar med extremt låga resistanser, men det visade sig att "tändhattarna" hade två svagheter, dels det lilla stiftet som skruvades in i kabeln glappade, dels "klämringen", eller vad den nu skall kallas för, som skall hålla fast i "pluppen" uppepå stiftet glappade, köpte nya tändhattar som skulle sitta på tändstift utan påskruvad "plupp" men dom var också glappiga, så de reklamerades och jag köpte nya jättebiolliga på Biltema som verkligen sitter fast på tändstiften.

 

Ja kolla tändspolens minusanslutning, här skall det "bara" finnas en kabel från brytarspetsarna eller motsvarande om du har elektronisk tändning, och då en "givarkabel" till varvräknaren, men om det är fel på varvräknaren, en kortis där så kan det påverka tändspolen så att det inte blir gnista, så koppla ut varvräknaren tillfälligt och se om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Då är det väl en storblockare, men skit samma.

Nää, 5,0 är väl i praktiken 305 cui, d v s nästa så litet det blir.

283, 305, 327 och 350 samt truckblock 400cui är alla small block.

396, 427 och 454 är bigblock.

Sedan finns en uppsjö av varianter däremellan och där över.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Gundj:

Nää, 5,0 är väl i praktiken 305 cui, d v s nästa så litet det blir.

283, 305, 327 och 350 samt truckblock 400cui är alla small block.

396, 427 och 454 är bigblock.

Sedan finns en uppsjö av varianter däremellan och där över.

 

:P

Vill minnas att min Corvair luftkylda boxersexa är på 2,7 liter, utan turbo, ingen aning om hur många cui det blir. Blir mer än de 50 Hk som VW 1303 motorn på 1600 cc har som sitter i nu i alla fall....

"Unsafe at any speed" känns i alla fall väldigt spännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man återigen varit vid båten, kollade under fördelarlocket, allt såg bra ut där, rotorn satt som den skulle osv. Rengjorde även lite där.

 

Testade yttligare en gång om det fanns gnista på något av tändstiften men icke, jordade mot motorblocket efter att ha sliptat lite.

 

Kollade kontakten vid cdin och allt såg bra ut där med. Samt kollade över lite andra el anslutningar.

 

Kopplade även bort varvräknaren utan resultat. 

 

Imorgon ska jag kolla tändspolen, det måste vara den, annars vettetusan

Återkommer med uppdatering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här får du en bild, med hur du kan göra, samt vad resistansen bör vara på ett ungefär.

Hoppas det löser sig!

ignition_coil2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Här får du en bild, med hur du kan göra, samt vad resistansen bör vara på ett ungefär.

Hoppas det löser sig!

ignition_coil2.jpg

Kanon tack för hjälpen! Jag beställde en ny tändspole och får hoppas det är problemet! Återkommer när jag bytt den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-30 vid 16:36 skrev bo_man:

Sorry. Har missat att frågan gäller inombordare 

 

Jag hade också börjat leta runt fördelare mm. Har på en bil varit med om att rotorn lossnat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎08‎-‎31 vid 08:09 skrev Adamddd633:

Ska även säga det att varvräknaren ligger fast vid 1200 varv när tändningen är igång fast även när strömmen är av.

Den rör inte på sig

Det låter som ett mekaniskt fel.

1. Har du knackat på varvräknaren?

Dessutom:

2. Har du gnista från tändspolen?

3. Had du gnista på tändstiften?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det låter som ett mekaniskt fel.

1. Har du knackat på varvräknaren?

Dessutom:

2. Har du gnista från tändspolen?

3. Had du gnista på tändstiften?

1.Det sitter en skruv bak på varvräknaren där man kan ställa in hur många cylindrar motorn har och fått den att nu stå på noll när jag ställde den på 8, (som den iof stog på innan också) den rör sig dock inte när man kör på starten som den bör göra.

 

2. Inget jag testade utan vi mätte bara, men har beställt ny tändspole och bör komma imorgon. Vi fick fram att det kommer 12v till tändspolen så bör vara den det är fel på.

 

3. Nej, det som är problemet, ingen gnista vid tändstiften. 

 

Funkar det inte att byta tändspolen blir det nytt fördelarlock med rotor, även om den såg ut att vara i bra skick. Hjälper inte det blir det ny CDI, kostar en slant men men, skulle det trots detta inte funka vettetusan, blir väl att dra ut bottenpluggen i slutändan. Haft båten i två månader

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske långsökt, men senast idag skulle jag flytta en US-bil med stor V8, det blev ett knuffa, då den inte startade, en gammal antik analog och mekanisk fördelare, rotorn satt inte fast på axeln i fördelaren. Har varit med om liknande på andra motorer, men det är ju inte direkt vanligt. Den hade spruckit, limmade med snabblim, men det håll inte.

Sedan har jag varit med om att hela fördelaren inte haft mekanisk kontakt med kugghjulen eller medbringaren på kamaxeln, av någon anledning var hela fördelaren inte ordentligt nedtryckt i botten. Detta var på en AQ130 (B20) för trettio år sedan, och för ett par år sedan på en gammal VW-motor.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske långsökt, men senast idag skulle jag flytta en US-bil med stor V8, det blev ett knuffa, då den inte startade, en gammal antik analog och mekanisk fördelare, rotorn satt inte fast på axeln i fördelaren. Har varit med om liknande på andra motorer, men det är ju inte direkt vanligt. Den hade spruckit, limmade med snabblim, men det håll inte.

Sedan har jag varit med om att hela fördelaren inte haft mekanisk kontakt med kugghjulen eller medbringaren på kamaxeln, av någon anledning var hela fördelaren inte ordentligt nedtryckt i botten. Detta var på en AQ130 (B20) för trettio år sedan, och för ett par år sedan på en gammal VW-motor.

Jag får kolla detta, du menar alltså att fördelaren inte är ända ner i botten? 

Ang rotorn så satt den fast, och testade även att ruckla på hela fördelaren men den satt som berget. Så känns inte som fördelaren är problemet men ska kika mer på det i veckan somsagt.

Otroligt mycket tack för ideerna! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla fördelaren mekaniskt är ju enkelt, bort med fördelarlocket och kör på startmotorn så ser du om det snurrar.

På en Chevy SB ska det inte gå att sätta dit låsningen till fördelaren om inte drevet till den är i rätt läge.

Och i o m att den har gått så tvivlar jag på ett mekaniskt fel av den typen.

 

Du skrev att du nyligen köpt båten, har du kontaktat tidigare ägaren?

Man kan ju höra sig för utan att be denne dra till varmare trakter direkt. Det kanske kryper fram att det är ett trix med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Adamddd633:

Jag får kolla detta, du menar alltså att fördelaren inte är ända ner i botten? 

Ang rotorn så satt den fast, och testade även att ruckla på hela fördelaren men den satt som berget. Så känns inte som fördelaren är problemet men ska kika mer på det i veckan somsagt.

Otroligt mycket tack för ideerna! 

Ja, hela fördelarapparaten satt inte fast, det sitter en medbringare eller ett slags kugghjul i botten, olika på olika motorer, detta greppade inte in i motsvarande som drivs av kamaxeln. Man såg på smutsranden på fördelarens hals att den var lös eller felmonterad.

 

Men kolla att rotorn roterar när du drar runt med startmotorn, eller det räcker ju att du drar runt remskivan på vevaxeln för hand eller med en spärrnyckel och hylsa på muttern.

 

Hur gick det när du mätte motståndet i tändspolen?

 

Jag har använt Biltemas kromade högeffekttändspole på volkwagnar, volvosar och likaså en kompis med en V8 i en "hisings hotrod" (byggd på duettchassi), så den funkar nog i en båt också, i alla fall fyra fem säsonger, för det är väl ungefär livslängden på tändspolar i varma motorrum.

 

Sedan kan du ju ha elektronikfel i CDI-lådan också, det är nog ohemult dyrt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Gundj:

Kolla fördelaren mekaniskt är ju enkelt, bort med fördelarlocket och kör på startmotorn så ser du om det snurrar.

På en Chevy SB ska det inte gå att sätta dit låsningen till fördelaren om inte drevet till den är i rätt läge.

Och i o m att den har gått så tvivlar jag på ett mekaniskt fel av den typen.

 

Du skrev att du nyligen köpt båten, har du kontaktat tidigare ägaren?

Man kan ju höra sig för utan att be denne dra till varmare trakter direkt. Det kanske kryper fram att det är ett trix med motorn.

Ska kolla det.

 

Jag har varit i kontakt med gamla ägaren, han säger att han inte haft några problem med båten.

Han hade dock inte kört den jättemycket förra sommaren. Är en säljare jag litar på, så han har säkert inte haft några problem. 

 

När jag mätte på tändspolen kommer det ungefär 12v till tändspolen. Låg runt 11-12V, då mätte vi på flera olika sätt. Vi testade att byta till en annan tändspole en sån chromad och då vid första starten hostade den till lite, men inget mer än så. Och sen hostade inte den till någon mer gång.

Tändspolen låg i garaget liggandes så är osäker funktion på den och är inte till denna motor heller.

Därför beställde jag en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätning av tändspolen är i första hand för att se att den inte är kortsluten, det finns ju bilder längre upp i tråden hur man mäter.

Att det är 12v fram till spolen är bra, då är en möjlig orsak kollad.

 

Nu vet jag inte så mycket om just den där motorn men i Chevy bilmotorer med liknande fördelare och tändsystem sitter oftast en högeffektspole, och då menar jag inte en Biltema Rallywannnabespole utan en som tar livet av dig om du testar den med handen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt tändspole utan några som helts tecken på liv. Nu misstänker jag dock att batteriet behöver laddas så mycket som vi gnetat på startmotorn. 

Har också bestllt fördelarlock samt rotor.

 Lagomt less nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Adamddd633:

Har nu bytt tändspole utan några som helts tecken på liv. Nu misstänker jag dock att batteriet behöver laddas så mycket som vi gnetat på startmotorn. 

Har också bestllt fördelarlock samt rotor.

 Lagomt less nu. 

Har du kollat alla "idiotkontroller" ?

Är tändkabeln från spole till fördelare OK?

Ser alla kontaktdon OK ut till och från din elektronikbox? Spraya med WD40.

Finns det någon strömbrytare som bryter tändningen någonstans i systemet?

Har du larm i båten?

Kopplade du bort varvräknaren helt och provade?

+ allt som jag inte kommer på just nu.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har säkert glömt om det skrivits tidigare i tråden men, dödmansgrepp, du har inte glömt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Gundj:

Har du kollat alla "idiotkontroller" ?

Är tändkabeln från spole till fördelare OK?

Ser alla kontaktdon OK ut till och från din elektronikbox? Spraya med WD40.

Finns det någon strömbrytare som bryter tändningen någonstans i systemet?

Har du larm i båten?

Kopplade du bort varvräknaren helt och provade?

+ allt som jag inte kommer på just nu.

 

 

 

Ja det har jag. Tändkabeln är okej, ser inga fel på den och den har bra kontakt. 

Har även kollat tändkablarna till alla tändstift och kan inte se något fel.

 

Det jag gjort:

*Bytt tändspole

*Kopplat bort varvräknaren

*Kollat igenom alla elkablar till cdi, fördelaren och tändspolen

*Mätt att det kommer cirka 12V till tändspolen

*Kollat gnista vid tändstiften (ingen gnista på något av dem)

*Kollat fördelaren samt anslutningarna där (har nu beställt ny fördelarlock samt rotor)

*Finns inget dödmansgrepp på båten, och inget larm

*Huvudströmbrytaren är den enda brytaren som finns vad jag kan se, den bryter även

tändningen så motorn snurrar inte när man stänger av den (kan alltså inte vara den)

*Kollat efter säkringar (finns inga vad jag kan se förutom den till själva tändningslåset)

*Idag satte jag batteriet på laddning för att ta bort det felet

*Motorn snurrar runt så startmotorn går

*Kollat så den får soppa (det får den)

 

Det jag känner är att skulle det vara fördelaren det är fel på borde problemet kommit sakta men säkert, samma med tändspolen. Nu gick båten från att gå kanon, vara lättstartad och gå jättefint till att när jag kom upp på plan utanför hamnen bara dö helt tvärt. Som om att en kabel lossnat och brutit all ström. Men ser ju ingen lös kabel eller säkring som har gått. Därmot har jag än så länge inte hittat på vart jordningen är på båten är. Tänker om den lossnat kanske? 

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt kabeln mellan spole och fördelare, inte bara tittat på den?

Jord eller rättare sagt minusanslutning är nog inte problemet, då skulle inte startmotorn gå, men det är lätt att mäta minus mellan fördelarhuset och t ex jordfläta/kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gundj:

Har du mätt kabeln mellan spole och fördelare, inte bara tittat på den?

Jord eller rättare sagt minusanslutning är nog inte problemet, då skulle inte startmotorn gå, men det är lätt att mäta minus mellan fördelarhuset och t ex jordfläta/kabel.

Nej det har jag inte. Får göra det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuså, bytte fördelarlock samt rotor och putsade upp sensorn i fördelaren och nu startade den på första försöket!

dock fungerar inte varvräknaren men det är ett projekt för vintern! 

Tack för all hjälp!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...