Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Adamddd633

Motorn dog, nu startar den inte

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med båten, tidigare så dog båten när man låg på marschfart, då var det skit i tanken så jag kör nu med en utombordstank (tills jag tömt den fasta tanken på skit)

Men i Söndags när jag skulle ut på en tur så gasade jag på ut ur hamnen, kom upp i plan och sen dog motorn helt tvärt. 

Tidigare när det var skit i tanken hände samma sak men då kunde man starta upp den igen och åka i låg fart tillbaka utan problem.

Men nu startar den inte alls, så misstänker annat problem. Den startar inte på startgas. Soppa kommer till förgasaren, och har nyligen bytt bränslefilter. Vad kan detta vara? Det måste ju vara något tändningsproblem?

Men varför dog den just nu bara rätt av. Båten har funkat kanon efter jag körde på utombordstanken. 

Den har alltid varit väldigt lättstartad. Motorn snurrar och allt men hoppar inte igång. 

 

Båten är en Wellcraft 210 Classic med Mercrusier 5.0 305 V8 

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intermitenta fel är jobbiga.

Låter som tändningsproblem.

Kolla att du har gnista helst med stroboskåplampa så du slipper ha gnistor i motorrummet.

En gissning är att det är glappkontakt någonstans. Möjligen kan du se på va rvräknaren om du har gnista när du maler på startmotorn.

 

Att det är bränsle i förgasaren betyder inte säkert att det kommer till cylindrarna så skruva ur ett tändstifft och titta/lukta för säkerhets skull.

 

Skulle motorn starta så gäller det att du har med utrustning så du kan testa nästa gång felet uppstår.

Voltmeter och stroboskåplampa plus skruvmejslar och fasta nycklar skulle jag ha med åtminstone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev FIATX19:

Intermitenta fel är jobbiga.

Låter som tändningsproblem.

Kolla att du har gnista helst med stroboskåplampa så du slipper ha gnistor i motorrummet.

En gissning är att det är glappkontakt någonstans. Möjligen kan du se på va rvräknaren om du har gnista när du maler på startmotorn.

 

Att det är bränsle i förgasaren betyder inte säkert att det kommer till cylindrarna så skruva ur ett tändstifft och titta/lukta för säkerhets skull.

 

Skulle motorn starta så gäller det att du har med utrustning så du kan testa nästa gång felet uppstår.

Voltmeter och stroboskåplampa plus skruvmejslar och fasta nycklar skulle jag ha med åtminstone.

Hm, ja jag själv misstänker också glapp någonstans då jag var och putsade rent motorn där någon dag före. Så jag har haft det i tanken, så kollade över många sladdar igår men kunde inte se något.

Men får nog kolla en gång till. Ska varvräknaren röra på sig när man malar på startmotorn? 

Det kan inte vara så att motorn skurit eller liknande? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt så är varvräknaren på en bensinmotor kopplad till tändningen.

Undantag finns säkert.

 

Tror inte att den skurit.

Vad jag förstår får du motorn att gå runt på startmotorn.

Någon antydan till att vilja starta på startgas tycker jag du borde få om tändningen fungerar.

Då den inte tänder på någon cylinder så är felet i fördelaren eller före den.

Möjligen är det kondensator och brytarspetsar du kan kolla på men kanske är det transistortändning. Tändspolen brukar gå att mäta motståndet på och se om den är ok.

Kolla att du har ordentlig jord till motorn.

Kolla fördelarlock och rotor (fördelaren sitter fast så den inte går att vrida?).

Kolla tändspole.

Kolla kondensator och brytare alternativt transistortändningen (går ofta att mäta även transistormodulen men man måste veta vad den skall ha för världen vilket kan vara svårt).

Och ström fram till tändspolen.

 

Om det är transistortändning och du inte hittar något fel skulle jag byta den modulen.

 

Finns säkert någon guide på nätet för felsökning av tändning på motorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Normalt så är varvräknaren på en bensinmotor kopplad till tändningen.

Undantag finns säkert.

 

Tror inte att den skurit.

Vad jag förstår får du motorn att gå runt på startmotorn.

Någon antydan till att vilja starta på startgas tycker jag du borde få om tändningen fungerar.

Då den inte tänder på någon cylinder så är felet i fördelaren eller före den.

Möjligen är det kondensator och brytarspetsar du kan kolla på men kanske är det transistortändning. Tändspolen brukar gå att mäta motståndet på och se om den är ok.

Kolla att du har ordentlig jord till motorn.

Kolla fördelarlock och rotor (fördelaren sitter fast så den inte går att vrida?).

Kolla tändspole.

Kolla kondensator och brytare alternativt transistortändningen (går ofta att mäta även transistormodulen men man måste veta vad den skall ha för världen vilket kan vara svårt).

Och ström fram till tändspolen.

 

Om det är transistortändning och du inte hittar något fel skulle jag byta den modulen.

 

Finns säkert någon guide på nätet för felsökning av tändning på motorer.

 

Tack så hemskt mycket för dina tips!

Ska kika på detta i veckan, måste ha igång motorn till hösten då den inte har vinterkonserverats än! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har Mercruiser, det finns detaljerade verkstadshandböcker till Mercruisermotorer. Jag har haft nytta av mina ett par gånger. De kan vara svårlästa ibland, men jag tycker att jag har lyckats med mina felsökningar hittills.

Svårigheten är att det finns så många varianter och modeller så man måste hitta rätt text till sin egen.

Kan köpas på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Du har Mercruiser, det finns detaljerade verkstadshandböcker till Mercruisermotorer. Jag har haft nytta av mina ett par gånger. De kan vara svårlästa ibland, men jag tycker att jag har lyckats med mina felsökningar hittills.

Svårigheten är att det finns så många varianter och modeller så man måste hitta rätt text till sin egen.

Kan köpas på nätet.

Jag har faktiskt letat efter dessa men inte hittat någon, vart hittar man dem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar det inte finnas någon säkring som kan ha gått sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bo_man:

Brukar det inte finnas någon säkring som kan ha gått sönder?

Även den tanken har slagit mig, sitter en säkring (knapp) som bryter strömmen för motorn, men den kopplade jag bort då jag misstänkte den vid första problemet. Så den är ur funktion, kopplade förbi den. Men kanske finns någon mer säkring? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Adamddd633:

Även den tanken har slagit mig, sitter en säkring (knapp) som bryter strömmen för motorn, men den kopplade jag bort då jag misstänkte den vid första problemet. Så den är ur funktion, kopplade förbi den. Men kanske finns någon mer säkring? 

min gamla evinrude har i alla fall en  glassäkring på kabelhärvan under kåpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bo_man:

min gamla evinrude har i alla fall en  glassäkring på kabelhärvan under kåpan

Ska till båten och kika idag, återkommer!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Adamddd633:

Jag har faktiskt letat efter dessa men inte hittat någon, vart hittar man dem? 

drev.se

båtaccenten (Handen) + nätet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit vid båten idag, startar fortfarande inte men nu vet jag åtminstone varför.

Kommer ingen gnista vid tändstiften, tänkte dock inte på att kolla om det kommer gnista från tändspolen, men ska göra det imorgon. Vad kan det mer vara? Borde tändspolen bara dö från att gå bra till att helt dö? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att vara säkra,

Hur jordade du tändstiften när du kontrollerade att du inte hade någon gnista?

Har du mätt tändspolen så du vet att den inte är kortsluten?

Jag antar att din motor har en CDI-box för styrning av tändning, kan du låna en sådan någonstans och provbyta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Gundj:

Bara för att vara säkra,

Hur jordade du tändstiften när du kontrollerade att du inte hade någon gnista?

Har du mätt tändspolen så du vet att den inte är kortsluten?

Jag antar att din motor har en CDI-box för styrning av tändning, kan du låna en sådan någonstans och provbyta?

 

Jordade på motorblocket. Har inte mätt tändspolen men ska göra det imorgon. Motorn är från -89 så tveksam om den har en cdi box?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bo_man:

Jag lägger en peng på att cdi:n strular 

Har min motor ens en cdi? Aldrig läst att det ska finnas, motorn är från -89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är från 86 och den har cdi

Redigerad av bo_man

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bo_man:

Min är från 86 och den har cdi

Kan inte få fram att det ska sitta en CDI box på min motor dock. 

Finns ingen sån reservdel iaf

 

Finns dock något som heter Thunderbolt Ignition Module

 

En till fråga, vad händer om det är för lågt komp?

Kan det göra att den inte ens ger ett uns till att starta?

Isåfall ska jag köpa en kompprovare på biltema

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressionen påverkar inte om du har gnista eller ej. Faktum är att låg kompression är gynnsammare för tändstiftet.

Det är din T I M som är CDI, fast med häftigare namn.

Jag skulle testa stiften igen, med en annan jordningsplats, putsa gärna rent med slippapper.

Mät genom tändspolen, jag vet inte vilket värde som är rätt, men bara det inte är kortslutning så är det hopp.

 

Här har du felsökning som håller dig sysselsatt hela helgen https://www.google.se/search?q=no+spark+on+mercruiser+5.0&oq=no+spark+Mercruiser+5%2C&aqs=chrome.2.69i57j0l4j69i64.9154j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på ett fel som jag råkade ut för en gång i forntiden.

Inne i fördelarlocket sitter en mittkontakt som ger gnistspänningen från tändspolen vidare ut till tändstiften.

Om du har ett sådant fördelarlock så kolla så att den (ofta fjädrande) biten sitter kvar.

Bild här http://www.michiganmotorz.com/mercruiser-rotor-p-4357.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Gundj:

Kompressionen påverkar inte om du har gnista eller ej. Faktum är att låg kompression är gynnsammare för tändstiftet.

Det är din T I M som är CDI, fast med häftigare namn.

Jag skulle testa stiften igen, med en annan jordningsplats, putsa gärna rent med slippapper.

Mät genom tändspolen, jag vet inte vilket värde som är rätt, men bara det inte är kortslutning så är det hopp.

 

Här har du felsökning som håller dig sysselsatt hela helgen https://www.google.se/search?q=no+spark+on+mercruiser+5.0&oq=no+spark+Mercruiser+5%2C&aqs=chrome.2.69i57j0l4j69i64.9154j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Får testa i helgen, ska isär med fördelar lockat och kolla om det är något fel där, samt kolla tändspolen då. Samt kolla tändstiften yttligare en gång. Tack för hjälpen, uppskattas! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en till sak, bak på varvräknaren kan man ställa in om den ska stå på 4,6 eller 8

och jag var och fippla med den, kan det ha blivit något då? Läste något om att om varvräknaren stog fel går motorn inte att starta? Men hur kan det hänga ihop? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt men inte omöjligt att inställningen på varvräknaren skall påverka.

Om motorn dog samtidigt som du ändrade inställningen kanske du kan mistänka det annars inte.

 

Skönt att det inte var gnista är ju inte så dyrt/svårt att åtgärda.

 

CDI Tunderbolt ... eller transistortändning är samma sak.

Svårast att kolla så kolla allt annat och vet du inte hur du mäter upp den köt eller låna en ny och testa med.

 

Har du inte gnista vid tändstiften så kan du ta lös den centrala sladden på fördelaren och hålla den nära jord och se om det finns gnista där. Finns det så kan du utesluta fördelaren.

Sedan kollar du tändspolen.

Har du ström fram till den och ohm mät anslutningarna. är det kortslutning eller oändligt motstånd är den kass men det finns vissa världen den skall ha (står in reparationshandboken).

Är det inget fel på dessa så gå på transistortändningen.

 

Är inte fel att köpa nytt fördelarlock, rotor, kablar samt tändstift när du ändå är igång. 

Förr eller senare skall de ju ändå bytas och är inte så dyrt.

Tändspole  är inget jag brukar byta men är inte heller så dyrt.

 

Har inte koll på Merc motorer men är ju amerikanskt så bör finnas billiga delar om man inte letar på båtbutikerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som de flesta här tror, tror även jag, att det är ett elektriskt fel.

Jag vågar mig inte in i en diskussion om CDI- eller annan elektronikbox, mer än att det kan låta rimligt att det kan vara fel på en sådan.

 

Men tändspolar är förbrukningsvara, särskilt i varma motorrum i båtar, tändspolarna förbrukas snabbare när det är varmt.

På mina gamla bilar kopplar jag en tändkabel direkt i anslutningen på tändspolen, i med ett tändstift som jordas i gängan samt i motorblocket med en startkabel. Inget jag skulle göra i motorrummet på en båt, om inte kablarna var så långa att tändstiften kan hållas på båtens utsida.

Som nämnts finns det små testverktyg med en glimmerlampa man kan använda också.

Denna finns hos Biltema.

 

När det gäller V8:or i båtar har jag dålig kunskap, men är inte en Mercruiser en small-blocks Cheva i grund och botten? Jag har hört av kompisar som har sådana motorer att de får hjälp av US-bilverkstäder liksom hemmarenoverare med jänkare som specialitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry. Har missat att frågan gäller utombodare. 

 

Jag hade också börjat leta runt fördelare mm. Har på en bil varit med om att rotorn lossnat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Som de flesta här tror, tror även jag, att det är ett elektriskt fel.

Jag vågar mig inte in i en diskussion om CDI- eller annan elektronikbox, mer än att det kan låta rimligt att det kan vara fel på en sådan.

 

Men tändspolar är förbrukningsvara, särskilt i varma motorrum i båtar, tändspolarna förbrukas snabbare när det är varmt.

På mina gamla bilar kopplar jag en tändkabel direkt i anslutningen på tändspolen, i med ett tändstift som jordas i gängan samt i motorblocket med en startkabel. Inget jag skulle göra i motorrummet på en båt, om inte kablarna var så långa att tändstiften kan hållas på båtens utsida.

Som nämnts finns det små testverktyg med en glimmerlampa man kan använda också.

Denna finns hos Biltema.

 

När det gäller V8:or i båtar har jag dålig kunskap, men är inte en Mercruiser en small-blocks Cheva i grund och botten? Jag har hört av kompisar som har sådana motorer att de får hjälp av US-bilverkstäder liksom hemmarenoverare med jänkare som specialitet.

Tack för ditt svar, ska somsagt börja med att kolla både på fördelaren samt tändspolen. 

Och mycket riktigt är det en Cheva V8 som blandannat sitter i både äldre Camaro och corvetter så är ingen större vetenskap för en som mekat raggarbil tidigare. Men ska försöka fixa det själv till en början. Så mycket elektronik finns det inte, och så många fel kan det inte vara kan man tycka

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av tipsen ovan kanske behöver förtydligas, om du ska testa bara tändspolen så tar du bort centrumtändkabeln från fördelarlocket OCH HÅLLER I DEN MED NÅGOT ISOLERAT, det är rätt bra sprutt i kabeln och är den inte 100% isolerad så får du dig en hyfsad snyting.

 

Vänder mig mot kopplingen V8 och raggarbil, på min tid raggade vi i vad som rullade oavsett motor, men man fick snyggare ragg med V8 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska även säga det att varvräknaren ligger fast vid 1200 varv när tändningen är igång fast även när strömmen är av.

Den rör inte på sig när man försöker starta upp motorn. Alla andra mätare hoppar igång när man kör på starten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...