newwave 7 Postad 27 Augusti , 2018 (redigerade) Läste i ett annat forum om en switchad regulator att kunna ladda batteri till elmotorn från båtens batterbank som i sin tur laddas av solcell. Kan någon tipsa om en produkt som fungerar så skulle jag vara tacksam. /T Redigerad 27 Augusti , 2018 av newwave Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Augusti , 2018 Jag kör en DC/DC-omvandlare och tar upp spänningen till ca 18V. Sen låter jag en billig solcellsregulator sköta laddningen. Kör samma till ett extra batteri i bilen. Fungerar också bra med långa kablar tex att ladda batteriet i jollen. Solcellsregulatorn sitter då i jollen. Går att montera i en burk från Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 27 Augusti , 2018 Det finns en uppsjö av DC-DC-laddare att välja bland med olika effekt. Titta på den här länken och kolla de olika produkterna, där finns säkert någon som passar för ditt behov. http://lmgtfy.com/?q=dc-dc-laddare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Augusti , 2018 41 minuter sedan skrev Lintott: Det finns en uppsjö av DC-DC-laddare att välja bland med olika effekt. Jodå men ganska dyra. En bekant har en från Sterling, funkar lika bra som min men 10ggr dyrare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 28 Augusti , 2018 (redigerade) Har precis som bhemac en enkel DC/DC, fast ställt in utspänning = 14,2V och kopplad direkt till batteriet (utan solcellsregulator emellan). Köpt från Kina för några tior. Plus metallåda. Satte dock också in en strömavkänning som växlar från en röd LED till grön om strömmen går under några hundra mA - fast det är lite överkurs.... Redigerad 28 Augusti , 2018 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Augusti , 2018 29 minuter sedan skrev IngemarE: Satte dock också in en strömavkänning som växlar från en röd LED till grön om strömmen går under några hundra mA - fast det är lite överkurs.... Ja men det är ju ganska smart, då ser man när det är färdigladdat. Alternativet är ju en amperemeter efter DC/DC omvandlaren. Det händer att jag laddar jollen på släp med en lång kabel, därför behövs solcellsregulatorn för justera spänningen som ju faller en del i kabeln. På sikt har jag en plan på en solpanel i jollen. Nedfälld över mittoften, uppfälld över aktern/snurran. En 50W panel ger ca 30Ah per dygn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 28 Augusti , 2018 Bhemac, det vore intressant att läsa en sammanställning av ditt elsystem. Du borde lägga upp det på en hemsida eller kanske på din profil här på forumet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev AndW: Bhemac, det vore intressant att läsa en sammanställning av ditt elsystem. Tanken har slagit mig och jag har börjat rita men det behövs mera tid. Kanske i vinter. Det är faktiskt ganska enkelt egentligen. Ganska kul också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 29 Augusti , 2018 Hmm om detta är ett bra sätt att lösa laddning av extra batterier så tycker jag det är lite konstigt att det inte finns färdig systemlösningar. Har ingen lust att skruva ihop massa komponenter och justara massa parametrar. Min tanke är att ha par 20amh batterier att växla mellan när barnen är ute och åker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Augusti , 2018 2 minuter sedan skrev newwave: så tycker jag det är lite konstigt att det inte finns färdig systemlösningar. Men det finns det ju kolla Lintotts länk. 2000 spänn. Orkar man sätta en grej i en plastburk och ställa in en spänning så kostar det 2-300 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 30 Augusti , 2018 Skulle danna regulator kunna lösa mitt problem? https://www.seasea.se/el/batteri-solcell/solcellspaneler/regulator-för-laddning-av-2-batterikretsar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 31 Augusti , 2018 Om du vill ladda med över 14 volt (och det vill du) från båtens batteribank som är på max 12,7 volt måste du ha en DC/DC omvandlare som höjer spänningen från 12 volt. Kanske finns det färdiga sådana lösningar, dvs. en laddare som kan ta in 12 volt och ladda med drygt 14. En vanlig regulator kan inte höja spänningen, bara sänka den till önskat värde. För att använda regulatorn du frågar om behöver du även en DC/DC omvandlare. Ett annat alternativ - om du har en inverter ombord - är att ladda jollens batterier med en vanlig batteriladdare för 230 volt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 31 Augusti , 2018 (redigerade) 10 timmar sedan skrev newwave: Skulle danna regulator kunna lösa mitt problem? https://www.seasea.se/el/batteri-solcell/solcellspaneler/regulator-för-laddning-av-2-batterikretsar Nej den där är för att ladda två olika batterier från en källa t ex solcell. Du vill ladda batteri från ett annat liknande batteri. Där har du fått flera förslag i tråden här. Redigerad 31 Augusti , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 6 September , 2018 Med en dcdc regulator.. behöver man en regulator efter så att inte batteriet tar skada? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 6 September , 2018 17 minuter sedan skrev newwave: Med en dcdc regulator.. behöver man en regulator efter så att inte batteriet tar skada? Nej, DC/DC-regulatorn lämnar - som de flesta regulatorer - en stabiliserad utspänning (upp till sin maxström) så den ställer man på en lämplig och lagom "safe" utspänning (14-14.2V t ex). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 6 September , 2018 Tack för all input! Nu har jag beställt DC-DC regulator ovan från E-bay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 September , 2018 58 minuter sedan skrev IngemarE: Nej, DC/DC-regulatorn lämnar - som de flesta regulatorer - en stabiliserad utspänning (upp till sin maxström) så den ställer man på en lämplig och lagom "safe" utspänning (14-14.2V t ex). Det fungerar utmärkt men det bör ju finnas en strömbegränsning så att den inte bara slår av om strömmen blir för hög. Jag tycker en solregulator är praktisk, den minskar spänningen när batteriet är fullt och man behöver inte bekymra sig om spänningsförlusten i kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 6 September , 2018 Du menar att du kopplar en solcellsregulator efter dc-dc regulatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 September , 2018 1 timme sedan skrev newwave: Du menar att du kopplar en solcellsregulator efter dc-dc regulatorn? Japp och höjer spänningen några volt på DC/DC omvandlaren så att regulatorn klarar att ladda med 14,4V även om det är lite förlust i kabeln. Solregulatorn ska sitta nära batteriet. En regulator för någon hundralapp räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 7 September , 2018 Till nästa säsong kanske det blir en elektrisk utombordare (med batteri) även till min gummibåt. Jag hade tänkt att det batteriet kunde laddas antingen av generatorn eller solcellernas regulator via skiljerelä och en omkopplare, för att välja källan, men det kanske är onödigt att blanda in generatorn? Å andra sidan kanske inte nästa säsong blir lika solrik så denna...? Landström är ju också en källa, men det är så himla sällan som jag kopplar landström, bara då den elektriska tandborsten behöver laddas...🔙 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 September , 2018 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag hade tänkt att det batteriet kunde laddas antingen av generatorn eller solcellernas regulator via skiljerelä och en omkopplare, Låter tillkrånglat. En DC/DC omvandlare och ev en solregulator sköter laddningen perfekt. Står batteriet kvar i jollen så an du ladda även med 20m kabel. -- Jag köpte LiFePO4 batterier till jollen, 20Ah. Under sommaren har jag haft de utlånade till en kompis. Det har fungerat över förväntan och räcker om man inte åker på jätteturer. Kostade 90€ + moms o frakt. Framförallt, batteripacken väger 2,6kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 7 September , 2018 Vart kan man beställa till den summan? genom att man kan ladda ut helt så borde 20ah motsvara 40ah ( nu finns det inte men i teorin) eller tänker jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 September , 2018 41 minuter sedan skrev newwave: Vart kan man beställa till den summan? genom att man kan ladda ut helt så borde 20ah motsvara 40ah ( nu finns det inte men i teorin) eller tänker jag fel? https://www.ev-power.eu/LiFePO4-small-cells/LiFePO4-High-Power-Cell-3-2V-20Ah-Alu-case-CE.html?cur=1 Du tänker rätt. Men i en nödsituation kan man naturligtvis tömma blybatteriet helt, med risk för skador. Eller ro. Min tanke är att om jag upplever att 20Ah inte räcker så köper jag ett till (hamnar ju på nästa budgetår). LiFePO4 20Ah kan man ladda på 3 tim om det är helt slut. Laddningen är då 7A. Det klarar en 85W solpanel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser