Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Danne75

Vilken olja till VP290 DP?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Skulle vilja ha lite råd angående vilken olja jag skall ha i mina drev på vår nyinköpta båt. Det är 2 st KAD 42 (från 1995) med DP-S sköld samt 290 DP-E drev (90% säker, finns ingen id bricka på drevet och i VP databas finns bara motor och sköld reggad. Någon som har några smarta tips för att säkerställa om det är A, B, C, D, E varianten med hjälp av bilder? 

Förra ägaren har använt mineralolja (transmissionsolja SAE 80W-90) men enligt Volvo penta rekommenderar dom syntetisk SAE 75W-90, är det någon fara att gå från mineral till syntetisk i dreven? Man hör så mycket om detta i motorerna. Har också hört att det kan bli skillnad på att lägga i växel beroende oljetyp, finns det någon sanning i detta?

 

Tack för all input.

 

Mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Danne75:

Hej,

 

Skulle vilja ha lite råd angående vilken olja jag skall ha i mina drev på vår nyinköpta båt. Det är 2 st KAD 42 (från 1995) med DP-S sköld samt 290 DP-E drev (90% säker, finns ingen id bricka på drevet och i VP databas finns bara motor och sköld reggad. Någon som har några smarta tips för att säkerställa om det är A, B, C, D, E varianten med hjälp av bilder? 

Förra ägaren har använt mineralolja (transmissionsolja SAE 80W-90) men enligt Volvo penta rekommenderar dom syntetisk SAE 75W-90, är det någon fara att gå från mineral till syntetisk i dreven? Man hör så mycket om detta i motorerna. Har också hört att det kan bli skillnad på att lägga i växel beroende oljetyp, finns det någon sanning i detta?

 

Tack för all input.

 

Mvh

Johan

Du ska ha pentas rekommendation 75/90 syntetisk. Skulle tro dina drev är modell E, du kan kolla på propp axeln D serien har M16 i konan gängan och E har M20 i konan som håller låser propellrarna grovleken på axeln alltså. Min 42 a och drev är från 1993 och jag har D verisionen  med M16 på axeln.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det konkreta tipset om att avgöra vilken modell det är. Skall ta av propellrarna för polering så då ser jag om det M16 eller M20. Med tanke på att din är 1993 och är D versionen är det ju också osannolikt att mina drev är tidigare version med tanke på att dom är 2 år nyare än dina  (tidigare version A, B, C). Tror du det är någon fara att byta från mineral till syntetisk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Danne75:

Tack så mycket för det konkreta tipset om att avgöra vilken modell det är. Skall ta av propellrarna för polering så då ser jag om det M16 eller M20. Med tanke på att din är 1993 och är D versionen är det ju också osannolikt att mina drev är tidigare version med tanke på att dom är 2 år nyare än dina  (tidigare version A, B, C). Tror du det är någon fara att byta från mineral till syntetisk?

Jag brukar inte ifrågasätta tillverkarens rekommendationer vad gäller smörjmedel, Syntetoljan klarar bra mycket mer än mineraloljan vad gäller slitage på olja samt drev. Finns säkert delade meningar om detta här bland medlemmar på mg, men hade tillverkaren menat att man skulle ha en annan olja eller vilka oljor som helst hade tillverkaren skrivit det i servicemanualen. Sp dreven har ofta mineralolja för de har inte lika stor påfrestning som dp  med en stor dieselmotor som ger en otrolig vridkraft när kompressorn kickar till. Skulle tro du har E verisionen , har för mig de nyare drevet kom 93-94 är ju ingen större skillnad på D och E tror det bara är grovleken på axeltappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig, brukar också alltid följa tillverkarens rekommendationer. Tänkte mer om man kan förvänta sig några bekymmer att byta från mineral till syntetisk olja?  Eller är det bara prat?  Tack för all hjälp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Danne75:

Håller med dig, brukar också alltid följa tillverkarens rekommendationer. Tänkte mer om man kan förvänta sig några bekymmer att byta från mineral till syntetisk olja?  Eller är det bara prat?  Tack för all hjälp. 

Ja ja vet inte vad som skulle hända egentligen, finns ju ingen förbränning i en vinkelväxel, och materialet i packningar samt tätningar är ju skapta för att klara denna olja. Är lite annorlunda med en förbränningsmotor, förr sa man att gå från mineralolja till syntet efter 10 000 mil typ inte var bra då syntet oljan löste gamla avlagringar. Men det har förändrats i oljornas sammansättning idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter rimligt,  tack för supporten. Syntetisk SAE 75W-90 får det bli. Volvo Penta är ju blixterdyr,  kan du rekommendera något vettigt alternativ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Danne75:

Låter rimligt,  tack för supporten. Syntetisk SAE 75W-90 får det bli. Volvo Penta är ju blixterdyr,  kan du rekommendera något vettigt alternativ? 

Brukar inte köpa pentas original olja alldeles för dyr som det mesta som penta har. Har köpt Gulfs 75/90 av Ingemar på Drevdelar.se. Finns säkert motsvarande på andra ställen med, men tycker det är smidigt och få grejerna hemlevererade. Brukar passa på att ta hem en förbrukning när jag ändå beställer andra grejer. Jag byter olja och oringar varje år samt drivknutsbälg tar ner drevet på hösten och då vill jag ej återmontera samma bälg igen, tycker också det är lättare serva drevet när det står i drevstället. Idioti tycker en del att serva och byta grejerna varje år, men de kan jag leva med. 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev kossor:

Brukar inte köpa pentas original olja alldeles för dyr som det mesta som penta har. Har köpt Gulfs 75/90 av Ingemar på Drevdelar.se. Finns säkert motsvarande på andra ställen med, men tycker det är smidigt och få grejerna hemlevererade. Brukar passa på att ta hem en förbrukning när jag ändå beställer andra grejer. Jag byter olja och oringar varje år samt drivknutsbälg tar ner drevet på hösten och då vill jag ej återmontera samma bälg igen, tycker också det är lättare serva drevet när det står i drevstället. Idioti tycker en del att serva och byta grejerna varje år, men de kan jag leva med. 😄

 

Kolla hos Swedol, dom har bra olja i storpack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-27 vid 18:48 skrev kossor:

Du ska ha pentas rekommendation 75/90 syntetisk. Skulle tro dina drev är modell E, du kan kolla på propp axeln D serien har M16 i konan gängan och E har M20 i konan som håller låser propellrarna grovleken på axeln alltså. Min 42 a och drev är från 1993 och jag har D verisionen  med M16 på axeln.

 

Du har helt rätt, Kossor. Den grövre axeln kom till DP-E drevet, ja egentligen till en senare variant av DP-D som kallades DP-D1. Hursom så blev det därigenom en ny kona också. DP-D1 fick också ytterligare en utväxling, 1,68:1. Dessa förändringar följde med till DP-E som dessutom fick en ny färg.

 

Olja behöver man inte köpa i Volvo-blå dunk, man kan köpa motsvarande på Swedol (OF-620006). Finns på 20 liters dunk till resonabelt pris.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol var nytt för mig,,,verkar ha riktigt bra priser både på motorolja och drevolja....Får bli en tur dit.  När vi ändå pratar om tips, vettiga ställen att köpa anoder till dreven? Antar att Zinkanod är att rekommendera till Östersjön (Ostkusten)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden var nog alla anoder gjorda av zink. Men utvecklingen går framåt, tro´t eller ej, så nu anses följande material vara att rekommendera:

Saltvatten = Zink

Bräckt vatten = Aluminium

Sötvatten = Magnesium

 

Var Du köper den, på fina butiken eller B..tema, spelar nog i sak ingen roll. Och Du, den anod som lever år efter år utan krämpor ska Du nog sälja till någon ovän... 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på T65 75W-90 20 L från swedol i mina 290 dp.

Mina drev är stämplade -91 kan det vara DP-A2 ?

Har dock öppnat och det sitter stålkona och då skall oljan passa.

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar gå ihop några båtägare och köpa en 20liters dunk ex. mobils drev olja. (samma som vp), detta blir betydligt billigare än Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för inputen, gjorde som en del rekommenderade köpte 20 L från Swedol och skall dela med en båtpolare. Dom var halva priset jämfört med B*lt*ma.....

 

Passade även på att köpa motoroljantill maskinerna samt elverket, inte lika stor besparing vs konkurrenterna men klart billigast av de alternativ jag tittat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...