Garpen61 12 Postad 25 Augusti , 2018 Min tankgivare har lagt av. Jag har hittat två varianter, ska försöka förklara: - En som är som en kork som åker på en stång - En som fungerar som en hävarm Vilken är bäst och var köper jag den? Finns det nåt standardmått för min tank? 105 liter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 25 Augusti , 2018 Korkmodellen kallas för "rörgivare" även om korken, flottören, inte sitter i ett rör. Dessa finns i olika längder från Wema, Biltema och VDO. Den andra, tro det eller ej, kallas för hävarmsgivare. Biltema och VDO har dessa. Den fösta modellen brukar vara bäst. MEN... det finns minst två elektriska standarder på motståndet, resistansen i givarens elektriska del, en europeisk och en amerikansk, köp rätt modell! om du får fel visar instrumentet omvänt, full tank vid tom och vice versa. I alla fall Wema har givare för både EU och US-standard. Förslagsvis letar du reda på samma modell som båten ursprungligen var utrustad med, då stämmer säkert också kontakdonen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 25 Augusti , 2018 Jag har importerat Fariamätare från USA, så då är det väl USA standard jag ska köpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 2 September , 2018 Nu har jag hittat vad jag ska ha. SSS/SSL Diesel, Fuel or Water Level Sensor (4 - 60 in.) Length: Length - 7.5 in. Att köpa från USA kostar frakten mer än själva givaren, nån som vet var det går att få tag på i europa? Just 190 mm/7,5 tum hittar jag ingenstans förutom på Wemas hemsida. Tips mottages varmt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 558 Postad 9 September , 2018 Jag skulle inte köpa en givare av Wematyp, som bara är 190mm. Eftersom denna givare har tungelement och fasta motstånd blir den väldigt oprecis. I en båttillbehörsbutik såg jag ett uppkopplat Wemainstrument med en kort givare. och mätaren hade bara fyra lägen. Full, trekvarts,kvartstank och tom. Nålen dyker alltså från kvartstank till tom direkt. Jag försökte en gång kalibrera en kort givare av Wematyp, jag vet inte om det var Wema eller Biltema, ihop med Volvo Penta EVC-Färddator, men det gick inte, för datorn fick spelet när bränslenivån dök till tom . Jag var tvungen att montera en VDO hävarmsgivare för att få det att fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser