K_Haddock 45 Postad 24 Augusti , 2018 I somras köpte jag nya lanternor till den nya båten. Dels för att topp och akter-lanterna inte fanns, och för att spara lite i förbrukning av effekt, blev det en uppsättning (top, akter, sb och bb):https://www.seasea.se/ledlanterna-topp-20m Dessa lanternor finns för övrigt hos andra marina återförsäljare. Dessutom har Biltema exakt likadana, fast i vitt hus. Monterade och inkopplade förra veckan. Har en Lowrance Link-8 med AIS-receiver, som blir fullständigt utstörd när lanternorna är tända. Spelar ingen roll hur högt uppskruvad squelch är. Lika utstörd blir den handhållna VHF-radion (en Cobra). Har i desperation monterat ferriter på kablarna närmast lanternorna, samt på VHF-radions matning, utan resultat. Tröttsamt, räcker inte som beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Augusti , 2018 (redigerade) Lämna tillbaka dem, de får inte störa så mycket. Kolla om de ens är godkända som lanternor. Biltemas stör inte och är godkända. Redigerad 24 Augusti , 2018 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 640 Postad 24 Augusti , 2018 (redigerade) En lång debattråd om detta har funnits på norska Båtplassens forum för flera år sedan. Även där handlade det om lanternor inte sällan köpta i "finbutiken". Några rekommenderade att släcka lanternorna när man skulle prata radio, andra tyckte man tyvärr fick acceptera detta med moderna prylar. Men de flesta hade precis rätt uppfattning - nej, det är inte acceptabelt ! Gå tillbaks med dem, klaga högljutt men droppa gärna också en anmälan hos Elsäkerhetsverket, då det är stor risk att de inte ens uppfyller CE-kravens EMC-del (även om de råkar vara märkta med CE). Säkert kommer du i butiken att få höra att de aaaaaldrig fått klagomål innan. Men då får de ett nu. Och begär även återkoppling vad de tänker göra med produkten. Be ev. att få tala med butikschefen och påtala olagligheten om de inte uppfyller CE. Det är f.ö. testdokument som SeaSea (som importör) faktiskt måste kunna visa upp på begäran inom ett fåtal arbetsdagar om en myndighet frågar... Sedan finns en annan "regel" också, och det är att utrustning skall kunna samexistera med annan för fordonet avsedd utrustning, vilket ofta resulterar i strängare krav på t ex VHF- och FM-bandet. Alla biltillverkare har t ex krav som är betydligt strängare än CE. Sedan kan saker se likadana ut utanpå, men inuti har man rationaliserat bort lite avstörningskomponenter för att göra en variant av dem billigare. Inte sällan ändras produkten av mindre nogräknade tillverkare efter att den testats genom att helt enkelt låta bli att montera dessa på kretskortet senare i produktion. Om den ens testats alls. Clas Ohlson har t ex byggt ett eget EMC-labb för att löpande kunna kolla de produkter de säljer och importerar för att komma åt sådant här. Edit: Tänk på att du enligt KKL har rätt till ersättning av (rimliga) omkostnader som du har i samband med reklamation av en felaktig vara, t ex milersättning. Bra att tänka på om du vill vara extra besvärlig. Ja, jag ser rött på sådant här ! Just för att det är så lätt att konstruera rätt och störningsfritt, men man fullständigt skiter i lagar, regler och inte minst konsumenten bara för att tjäna någon krona extra. På konsumentens bekostnad. För att inte tala om säkerheten. Redigerad 24 Augusti , 2018 av IngemarE 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 24 Augusti , 2018 Har akter- och topplanterna av den typen, men från Biltema. Inga problem ihop med vår radio (en Lowrance Link-5). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Augusti , 2018 3 timmar sedan skrev IngemarE: Ja, jag ser rött på sådant här ! Just för att det är så lätt att konstruera rätt och störningsfritt, men man fullständigt skiter i lagar, regler och inte minst konsumenten bara för att tjäna någon krona extra. På konsumentens bekostnad. För att inte tala om säkerheten. Så ja, lugn nu. Men du har helt rätt. Första generationens LED lanternor från Biltema störde. Men man fick snabbt fram ett filter och de som inte var nöjda fick lämna tillbaka lanternorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 640 Postad 24 Augusti , 2018 58 minuter sedan skrev bhemac: Så ja, lugn nu. Men du har helt rätt. Första generationens LED lanternor från Biltema störde. Men man fick snabbt fram ett filter och de som inte var nöjda fick lämna tillbaka lanternorna. Ja,ja. Jag är arbetsskadad, får väl skylla på det ;-). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 25 Augusti , 2018 (redigerade) De är godkända, enligt den lilla specifikation som finns tillgänglig, enligt USCG och ABYC A-16. På vilket sätt är Biltemas mer godkända? Enligt Biltemas hemsida: "Godkännande IMO Colreg 72". Finns inget i någon av dessa standarder nämnda ovan, som nämner något om EMC. Känns på något sätt bra att raul fått det att fungera bra. Eftersom även min handhållna Cobra fräser lika illa som min fast monterade Lowrance, tja, borde inte vara min installation av radion? Redigerad 25 Augusti , 2018 av K_Haddock Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 25 Augusti , 2018 Fått det att funka, tja, antingen är de byggda så de inte stör eller så är de inte det. De Biltema säljer (eller åtminstone sålde förra året, när jag köpte dem) är ju uppenbarligen byggda så de inte stör. Det är inget jag gjort under installationen som påverkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Augusti , 2018 1 timme sedan skrev K_Haddock: De är godkända, enligt den lilla specifikation som finns tillgänglig, enligt USCG och ABYC A-16. På vilket sätt är Biltemas mer godkända? I USA, ja. CE märkning? Fråga Sjöfartverket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 640 Postad 25 Augusti , 2018 De godkännandena har inget att göra med EMC (och CE). Och även OM de är CE-godkända så är det något som slarvas otroligt mycket med. Problemet är nämligen att importfirman själv kan sätta "CE" på prylar som dessa och underteckna ett papper om överensstämmelse utan att ens förstå vad det innebär. Inte sällan är CE påsatt redan från den asiatiska tillverkaren och de tillhandahåller ett undertecknat papper, vilket importören (felaktigt) tror täcker även deras ansvar. Och som sagt - inte sällan ändras även produkten utan att importören får veta (eller bryr sig om det/förstår att det gör skillnad). Påminner mig om ett trådlöst larm som såldes i en finbutik för ett antal år sedan. Det var godkänt vilket stod med stora bokstäver, trots att det var billigt och verkade mycket tveksamt vad gällde säkerheten. Jo, det var godkänt - av Post-och Telestyrelsen. Dvs enbart att de trådlösa detektorerna inte sände med för mycket effekt och störde annat. Ett godkännande som alltså inte hade ett skvatt med larmets funktion och pålitlighet att göra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Augusti , 2018 52 minuter sedan skrev IngemarE: De godkännandena har inget att göra med EMC (och CE). Riktigt. Men det är bra om de är godkända när KBV kommer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Augusti , 2018 (redigerade) Jo, jag tycker också att du kan och bör klaga på produkten. Men i mina ögon borde inte strömsnåla* lanternor kunna störa VHF:en om inte antennen sitter väldigt nära lanternan. Fast hög position över havet bör ju både vitlysande "motortopp-lanternor" och vhf-antenner alltid ha. Min fråga till TS "K_Haddock" får bli denna...Hur sitter din vhf-antenn relativt lanternan mer exakt, inte på sidan väl? MItt tips: Lanternan bör sitta rakt under - eller eventuellt rakt över den lodräta antennpinnen - för där är antennpinnens sk strålningslob som mest okänslig. Bara en teknisk fundering, men men. *) Den relativt låga strömstyrkan i LED-lanternor borde inte ge upphov till särskilt starka "radiovågor" kan jag tycka? [Alla likströms-sladdar, egentligen alla elledare med rumslig utsträckning sänder ut radiovågor ifall strömmen bryts plötsligt. Men alltså i proportion till strömstyrkan som här måste betecknas som rätt fjuttig? (Moderna strömsnåla produkter har nån supersnabb transistor som bryter elströmmen tusentals gånger per sekund, detta för att undvika elslöseriet i äldre tiders effektbrännande förkopplingsmotstånd, men sådant "hackande" ger lätt radiostörningar. (Lanternor är väl knappast "dimbara" men jag kan tänka mig att deras låga operativspänning på typ 2-4 volt ändå frestar tillverkare att bygga in superbillig "hack-teknik" istället för förkopplingsmotstånd?)] Redigerad 25 Augusti , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Augusti , 2018 Med största sannolikhet sitter det en "buck converter" i lanternan. Precis som i miljontals andra grejer. Man köper en färdig konverter för en tia och dessa stör inte, jag har massor med sådana. Sen behöver det inte vara samma lanterna som Seasea och Biltema säljer även om de ser lika ut. Det kan skilja på "innanmätet". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 25 Augusti , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Thomas-1: Jo, jag tycker också att du kan och bör klaga på produkten. Men i mina ögon borde inte strömsnåla* lanternor kunna störa VHF:en om inte antennen sitter väldigt nära lanternan. Fast hög position över havet bör ju både vitlysande "motortopp-lanternor" och vhf-antenner alltid ha. Min fråga till TS "K_Haddock" får bli denna...Hur sitter din vhf-antenn relativt lanternan mer exakt, inte på sidan väl? MItt tips: Lanternan bör sitta rakt under - eller eventuellt rakt över den lodräta antennpinnen - för där är antennpinnens sk strålningslob som mest okänslig. Bara en teknisk fundering, men men. *) Den relativt låga strömstyrkan i LED-lanternor borde inte ge upphov till särskilt starka "radiovågor" kan jag tycka? [Alla likströms-sladdar, egentligen alla elledare med rumslig utsträckning sänder ut radiovågor ifall strömmen bryts plötsligt. Men alltså i proportion till strömstyrkan som här måste betecknas som rätt fjuttig? (Moderna strömsnåla produkter har nån supersnabb transistor som bryter elströmmen tusentals gånger per sekund, detta för att undvika elslöseriet i äldre tiders effektbrännande förkopplingsmotstånd, men sådant "hackande" ger lätt radiostörningar. (Lanternor är väl knappast "dimbara" men jag kan tänka mig att deras låga operativspänning på typ 2-4 volt ändå frestar tillverkare att bygga in superbillig "hack-teknik" istället för förkopplingsmotstånd?)] Det är inte det, eller snarare "ja så illa är det" Dessa lanternor drivs av en switchad krets, alltså inget traditionellt förkopplingsmotstånd. Denna krets stänger av och sätter på strömmen till lysdioderna under mycket korta tidsrymder, i en frekvens som är ogynnsam för diverse radioapparater och navigationselektronik. Sedan sprids inte dessa störningar lika mycket "genom luften" till radioantennen, utan minst lika mycket bakvägen via elsystemet, det liksom bildas ringar på ytan som sprider sig i lanternornas matningskablar ut i hela elsystemet där de då kan störa ut radion och annat. Men inte för ty, det blir en radiostörning också. Så oavsett var antennen sitter får man störningar. Nä, till trådskaparen; reklamera lanternorna, himla synd att du redan hunnit montera den. Redigerad 25 Augusti , 2018 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 27 Augusti , 2018 Om jag nu lyckas få dem reklamerade; finns det någon som har några tips om vad jag borde köpa istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Augusti , 2018 3 minuter sedan skrev K_Haddock: Om jag nu lyckas få dem reklamerade; finns det någon som har några tips om vad jag borde köpa istället? Prova Biltemas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinot 7 Postad 9 September , 2018 https://www.panbo.com/uscg-warns-about-led-lights-interfering-with-vhf-ais-wants-test-results/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 9 September , 2018 Bra testprocedur de föreslår där! Den gäller ju för all elektrisk och elektronisk utrustning i båten egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 17 September , 2018 Reklamera. Köpte för några år sedan en arbetsbelysning med led på biltema som däcksbelysning. Fungerade perfekt tills jag skulle testa att vhf:n fungerade. Visade sig störa ut både fasta och handhållna vhf:erna. Reklamerade och köpte ny hos hjertmans. Den störde inte. Skicka Mail till elsäkerhetsverket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 6 April , 2021 Nu har det gått några år och jag har äntligen kommit mig för att byta ut de lanternor jag köpte 2018; har alltså varit tvungen att stänga av VHF-radion då jag gått med lanternor tända, tills nu. Köpte en lanterna från Biltema för att prova och den störde lika mycket som de jag redan hade. Den lämnade jag tillbaka. Lanternan från Biltema var i det närmaste som en kopia i utseende som de jag hade. Funderade på att köpa Hella LED Pro-lanternor för 1800kr per styck, vilka enligt dokumentationen ska vara väl innanför de gränser som EMC-kraven påför. Men då jag ansåg att det var väl mycket pengar bestämde jag mig för att bygga egna. Har utgått från Hella med spollampa; Lanterna inomskärs - Båt upp till 12meter (watski.se) Bifogar bild på akterlanternan. Och ja, belysnings-sektorerna är uppmätt korrekta; till och med mer noggranna än de jag hade tidigare. LED-tejpen har en färgtemperatur 2700K så utstrålad färgåtergivning är rätt lik den som från glödlampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 6 April , 2021 1 timme sedan skrev K_Haddock: - - - Bifogar bild på akterlanternan. Och ja, belysnings-sektorerna är uppmätt korrekta; till och med mer noggranna än de jag hade tidigare. LED-tejpen har en färgtemperatur 2700K så utstrålad färgåtergivning är rätt lik den som från glödlampa. Går det verkligen att få skarpa lysvinklar från lanternan med de rätt breda leddarna? De vanliga glödtrådslamporna till lanternor har en lodrät stående glödtråd för att kunna få skarpa gränser för lysvinklarna. Att dina lysvinklar med de hemmagjorda lampor är mer exakta än de lanternor du hade tidigare säger kanske mer om dålig precision på de tidigare lanternorna än att de nya är korrekta...... Sen är det så klart alltid bättre med en lanterna som inte drar mer ström än att det går att ha den tänd i mörkret utan att riskera att batteriet blir tomt efter en seglingsnatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 6 April , 2021 Jag har mätt upp vinklarna med gradskiva. Både de gamla som numer är kasserade och Hella-lanternorna innan och efter jag byggde om dem, vilka har en spollampa i original. Det avgörande är hur aluminiumprofilen, vilken LED-tejpen sitter på, är fräst. Provade ut med modeller från en 3d-skrivare först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 6 April , 2021 (redigerade) Det enda problemet är att de inte är godkända, vilket sannolikt inte har någon betydelse eftersom de fungerar som de ska. Redigerad 6 April , 2021 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 6 April , 2021 5 minuter sedan skrev Mackey: Det enda problemet är att de inte är godkända, vilket sannolikt inte har någon betydelse eftersom de fungerar som de ska. Finns det någon som kontrollerar lanternor annat än båttidningsjournalister som gått runt på mässor och synat vad och hur det monterats på utställningsbåtarna. De galenskaper de hittat har oftast handlat om styrbordslanterna på babords sida och omvänt, akterlanterna framtill o topplanterna akterut, upp-o-nervända sidolanternor och liknande tokigheter. Sjöpolis o kustbevakning är nog främst intresserade av att lanternorna är tända under färd i mörker. De reagerar nog även på fel färg på sidolanternor och fel lysvinklar på topp o akterlanterna. Men någon grads fel lysvinkel kommer de omöjligt att notera om inte ljusövergången vid sektorsgränsen är fruktansvärt diffus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 6 April , 2021 Även (förmodat) godkända lanternor saknar ibland skarpa övergångar mellan ljus och mörker. Jag har passat på att kolla i hamnen hemma och när jag möter båtar ute på sjön. Jag upplever att de flesta har övergångar som är ganska diffusa. Kan förstås inte ge en siffra på det, men det är absolut inte som att släcka och tända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser