earendel 4 Postad 24 Augusti , 2018 Hej Har installerat en växlströmsgenerator på min AQ130. Nu lyser laddningslampa hela tiden. Jag tror den är rätt kopplat men det är ganska jobbigt att kolla. Kan jag mäta i kablarna om den laddar. Var i så fall. Se bifogade kopplingsschema. Tack för förslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 24 Augusti , 2018 Laddlampan skall gå till D+ på generatorn. När generatorn inte laddar är D+ kopplad till minus men blir en +12v när generatorn börjar ladda, då slocknar lampan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
earendel 4 Postad 24 Augusti , 2018 Då är det den gröna kabeln och den kan bara sitta på ett ställe och den sitter korrekt tror jag, Alan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Augusti , 2018 Nu vet vi ju inte vad för generator TS monterat. Markeringarna på de olika anslutningarna skiljer mellan olika fabrikat av generatorer vilket kan ställa till det för en glad amatör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 24 Augusti , 2018 Jag refererade till bilden i det första inlägget. Är det annan markering så brukar D+ heta 61 i stället. Men hur som helst, om laddlampan fortfarande lyser så tyder det på att generatorn inte laddar. Det kan bero på att laddlampan har fel effekt. Den brukar vara runt 4W. Sitter B+ och B- rätt? De skall till + och - på batteriet. Är det dålig förbindelse kanske laddning inte startar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser